Online retailbestedingen Q1 naar 9,3 miljard (+4%)

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal 9,3 miljard euro online uitgegeven. In totaal gaf de Nederlander 1,2 miljard euro buiten de landsgrenzen uit, oftewel: dertien procent.
Deze groei komt voornamelijk door uitgaven aan producten (+8%). De uitgaven aan diensten laten een daling van twee procent zien.
Dit blijkt uit de jongste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland. Het onderzoek wordt door NielsenIQ (NIQ) uitgevoerd voor belangenorganisatie Thuiswinkel.org.
Het aantal aankopen in het eerste kwartaal daalde met drie procent tot 84 miljoen. In het verlengde van de bestedingen daalt ook het aantal aankopen van diensten sterk (-12%). Het aantal online product aankopen neemt tevens iets af (-1%).
De verklaring voor de omzetgroei ligt in de gestegen waarde van het gemiddelde aankoopbedrag: 110 euro (+6%).
Het lijkt erop, dat de Nederlandse consument zijn heil buiten de landsgrenzen zoekt voor betaalbare producten. In het eerste kwartaal van 2025 stegen de online cross-border bestedingen met zes procent, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 1,2 miljard euro.
Van elke honderd euro die de Nederlander online uitgeeft, gaan er dertien naar het buitenland toe. Waar exact dat vertelt de Thuiswinkel Markt Monitor niet. Maar in elk geval rollen die euro’s in afnemende mate naar de VS.
Het aandeel van Amerikaanse webshops is gedaald van twaalf procent in het eerste kwartaal van 2024 naar acht procent in het eerste kwartaal van 2025. Thuiswinkel-directeur Marlene ten Ham: “De afname van bestedingen bij Amerikaanse webshops hangt samen met bredere geopolitieke en economische ontwikkelingen. In een tijd waarin handelsbarrières, invoerheffingen en het publieke debat over een mogelijke handelsoorlog oplaaien, worden consumenten voorzichtiger. Europese webshops bieden dan niet alleen gemak, maar ook zekerheid over levertijden, kosten en consumentenrechten.”
Het is aannemelijk dat Chinese platformen als Temu en Shein profiteren van de Nederlandse heroriëntatie op de buitenlandse markt. Negenendertig procent van de consumenten kocht in de drie maanden tot april minstens een keer iets in het buitenland.
Samengevat
• Nederlandse consumenten besteedden in het eerste kwartaal van 2025 9,3 miljard euro online, waarvan 1,2 miljard euro (13%) buiten de landsgrenzen.
• Het gemiddelde aankoopbedrag steeg met 6% naar 110 euro, terwijl het aantal aankopen daalde met 3% tot 84 miljoen.
• Het aandeel van Amerikaanse webshops daalde van 12% naar 8%, mogelijk ten gunste van Chinese platformen zoals Temu en Shein.
Foto: maia crimew, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond