Industry Wire

Geplaatst door Sennheiser

Sennheiser Group consolideert positie binnen de professionele audiomarkt

Amsterdam, 20 juni, 2025 – The Sennheiser Group achieved sales of €492.3 million in fiscal year 2024. Despite volatile market conditions, the company was able to consolidate its position in the professional audio market and drive forward key future projects with innovative solutions and strategic investments. In the year of its 80th anniversary, Sennheiser is thus continuing to fulfill its promise of creating unique sound experiences for customers around the world. Earnings before interest and taxes (EBIT) amounted to €35.8 million.

Na drie opeenvolgende jaren van groei meldt het familiebedrijf nu een gematigde omzetdaling van 6,6 procent, oftewel €34,9 miljoen, vergeleken met het voorgaande jaar.

Na drie opeenvolgende jaren van groei meldt het familiebedrijf nu een gematigde omzetdaling van 6,6 procent, oftewel €34,9 miljoen, vergeleken met het voorgaande jaar.
“Net als voor heel wat bedrijven binnen onze sector was 2024 een uitdagend jaar voor ons”, verklaart Co-CEO Andreas Sennheiser. Het bedrijf tekende in alle regio’s een lichte terugval in de verkoop op van in totaal 6,6% in vergelijking met het voorgaande jaar. “Maar zeker in een dynamische omgeving is het cruciaal om een betrouwbare partner te blijven.” Co-CEO Daniel Sennheiser vult aan: “Da’s precies wat ons onderscheidt: met betrouwbare audio-oplossingen, intuïtieve innovaties en een stabiele toeleveringsketen zorgen we ervoor dat onze klanten zich kunnen concentreren op wat voor hen het belangrijkste is.”

Ontwikkeling van de verkoop in de verschillende regio’s

De EMEA-regio bleef in 2024 de hoogste omzet genereren met €232,1 miljoen. Op de thuismarkt Duitsland realiseerde de Sennheiser Group een omzet van €78,8 miljoen.

De EMEA-regio bleef in 2024 de hoogste omzet genereren met €232,1 miljoen. Op de thuismarkt Duitsland realiseerde de Sennheiser Group een omzet van €78,8 miljoen.
TDe ontwikkeling van de individuele verkoopmarkten liep sterk uiteen in het voorbije jaar: de EMEA-regio was ook nu weer de sterkste markt wat de verkopen betreft, en genereerde een totale verkoop van € 232,1 miljoen – een lichte daling van 3,5 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Op de thuismarkt in Duitsland zagen we dan weer een lichte groei van 3,5 procent. De Amerikaanse regio noteerde een terugval van 16,1 procent tot 150,5 miljoen euro. Vooral de politieke en economische onzekerheid in de VS en het gematigde consumptieklimaat hadden hier een negatieve impact op de vraag. De APAC-regio daarentegen presteerde goed: een groei van 2,3 procent tot 109,7 miljoen EUR – aangezwengeld door een sterke markt in China en nieuwe verkoopkanalen in India – maakte dat hier een stabiel resultaat kon worden neergezet.

“Our global presence really pays off in turbulent times,” explains Daniel Sennheiser. “It allows us to respond to market developments in a differentiated manner and address them in a targeted way, for example with investments and partnerships tailored to local needs. With our regional teams, we remain close to our customers at all times and can offer them the right solutions.”

Investeren in de toekomst

In 2024 investeerde de Sennheiser Group ongeveer €49 miljoen in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe audiotechnologieën.

In 2024 investeerde de Sennheiser Group ongeveer €49 miljoen in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe audiotechnologieën.
De toekomst van audio uitbouwen en opmerkelijke geluidservaringen bezorgen aan onze klanten: dat is de ambitie waardoor de Sennheiser Group gedreven wordt. Bouwen aan de toekomst betekent ook dat je erin investeert. In 2024 investeerde de Sennheiser Group in totaal 48,9 miljoen euro – ongeveer 10 procent van de totale omzet – in onderzoek en ontwikkeling, en in de uitbreiding van duurzame bedrijfsprocessen. Bijkomend werd 3,1 miljoen euro geïnvesteerd in digitale transformatie: nieuwe backendsystemen en een uitgebreide cloudarchitectuur vormen de basis voor de implementatie van digitale businessmodellen. Sennheiser investeerde nog eens 13,7 miljoen euro in zijn eigen productiesites in Duitsland en Roemenië, waarvan 12,2 miljoen naar de fabriek in Wedemark bij Hannover ging.

Succesvolle marktintroducties

Met innovatieve producten als Spectera, ‘s werelds eerste bidirectionele, breedband draadloze ecosysteem, haakte de Sennheiser Group in 2024 specifiek in op het groeiend belang van genetwerkte, digitale oplossingen in de professionele audiosector, en vestigde daarmee een technologische mijlpaal in professionele audiotransmissie: “Spectera maakt niet enkel de simultane transmissie van audio- en controlesignalen in realtime mogelijk, maar schept ook de voorwaarden voor een naadloze interactie tussen toestellen: een belangrijk voordeel voor genetwerkte workflows in veeleisende productieomgevingen”, licht Andreas Sennheiser toe. Het Pro Audio-portfolio werd ook strategisch uitgebreid met de acquisitie van Show Code, een bedrijf gespecialiseerd in audiosoftware. “We willen als bedrijf onze positie binnen de professionele audiomarkt verder consolideren. Naast investeren in onze bestaande business omvat dit ook investeringen in veelbelovende toekomstige domeinen buiten ons bedrijf, op voorwaarde dat ze goed bij onze visie passen”, verduidelijkt Co-CEO Daniel Sennheiser. Deze samenwerking is bedoeld om innovatie te stimuleren, en dan vooral de ontwikkeling van de SoundBase-software. Zowel Sennheiser als Show Code begrijpen de complexiteit van live events en bieden geschikte oplossingen om klanten buitengewone geluidservaringen te bezorgen en eventmanagement te vereenvoudigen

Spectera, ’s werelds eerste bidirectionele, digitale, draadloze breedbandeecosysteem.

Spectera, ’s werelds eerste bidirectionele, digitale, draadloze breedbandeecosysteem.
In het Business Communication-segment werd het portfolio ook uitgebreid met de nieuwe TeamConnect Collaboration Bars, die specifiek ontwikkeld werden voor hybride meeting- en leeromgevingen.

Het merk Neumann kende veel succes in het segment van de professionele opnametoepassingen. Nieuwe productontwikkelingen en de integratie van geavanceerde technologieën van Merging Technologies, een vooraanstaande Zwitserse leverancier van hogeresolutie digitale audio-opnamesystemen en pionier in ​ ​ audio-over-IP, die in 2022 werd overgenomen, leverden een belangrijke bijdrage aan dit succes.

Sennheiser wist ook zijn marktaanwezigheid in de mobiliteitssector te versterken. Er zijn intussen al meer dan 70.000 audiosystemen geïnstalleerd in voertuigen van Cupra, smart en Morgan Motors. Een belangrijke mijlpaal was de lancering van een smart-model met Sennheiser-technologie voor de Chinese markt in het derde kwartaal van 2024.

IVerder leverden de licentieactiviteiten extra omzet op. Dit domein zal in de toekomst ongetwijfeld verder uitgebreid worden via AMBEO, het merk voor immersieve audio. AMBEO-technologie wordt in alle takken van de business gebruikt – op het podium, in vergaderzalen, in studio’s en in voertuigen – en zal ook in de toekomst nieuwe kansen binnen de licentieactiviteiten ontsluiten.

80 jaar Sennheiser – een blik op de

In 2025 viert het onafhankelijk familiebedrijf Sennheiser 80 jaar pionierswerk in audiotechnologie en gepassioneerde engineering. Sinds de oprichting van het ‘Laboratorium Wennebostel’ door Dr. Ing. Fritz Sennheiser in juni 1945 in Wedemark nabij Hannover is Sennheiser uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande aanbieders van audiotechnologie ter wereld. “Wij leven en ademen audio in alles wat we doen”, zegt Daniel Sennheiser. “Het is onze passie om unieke geluidservaringen te creëren: authentiek, puur geluid dat je niet alleen maar hoort, maar ook voelt.” Dr. Andreas Sennheiser voegt eraan toe: “Als we vandaag terugblikken op onze geschiedenis, dan gaat het niet enkel om het aantal jaren, maar veeleer om wat het verleden ons geleerd heeft om de toekomst van de audiowereld uit te bouwen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht