Deel dit artikel
-

(Emerce TV) Van check-out tot retour geoptimaliseerd met AI

De digitale winkelmand wordt vaak met zorg gevuld, maar de laatste stap – de checkout – blijkt voor veel consumenten een struikelblok. Bijna 65 procent van de klanten verlaat het winkelmandje zonder aankoop, waarbij een kwart aangeeft te weinig bezorgopties te vinden. De grootste frustratie? Onverwachte verzendkosten die pas aan het einde zichtbaar worden, of de afwezigheid van een passende bezorgoptie. Kan AI hier een oplossing bieden? Nicoline Bredt meent van wel.

Onderzoek leert dat consumenten steeds meer een delivery first-strategie willen, waarbij flexibiliteit en diverse opties centraal staan. Uit data van meer dan 180 miljoen verwerkte orders blijkt dat de voorkeuren van consumenten veel diverser zijn dan vaak gedacht: Slechts 23 procent kiest voor de snelste én gratis optie. 32 procent is bereid te wachten voor de allergoedkoopste optie. Slechts 17 procent wil de snelste optie en is bereid hiervoor te betalen.

Communiceer bezorgopties zo vroeg mogelijk in de customer journey en bied een mix van opties aan. Geef de klant keuze, adviseert Bredt. Overweeg om een locker of pick-up point aan te bieden als de standaard gratis optie, en thuisbezorging tegen een kleine vergoeding. Maak gratis thuisbezorging afhankelijk van een extra item in het winkelmandje of een hoger bestelbedrag, wat een upselling-stimulans kan zijn.

Naast de bezorging vormen retouren een aanzienlijke uitdaging voor retailers. Artikelen die retour komen, kunnen niet direct verkocht worden en verliezen snel hun waarde als ze te laat terug zijn. Het streven is om retouren zo snel mogelijk terug te krijgen door het proces voor de consument zo makkelijk en geautomatiseerd mogelijk te maken. Gebruik data en AI om veelvuldige returners te identificeren, zoals consumenten die kleding bestellen voor foto’s en vervolgens alles terugsturen, zegt Bredt.

AI speelt nu al een transformerende rol in het optimaliseren van de bezorg- en retourstrategieën. De enorme hoeveelheid data (bijvoorbeeld van 180 miljoen orders) kan door AI worden geanalyseerd en via machine learning worden toegepast om retailers te adviseren.

AI kan handmatige aanpassingen vervangen. In plaats van bezorgmethoden handmatig te rangschikken, kan AI aanbevelen welke vervoerders en prijsstrategieën de hoogste conversie opleveren voor specifieke markten of producttypes.

AI kan de checkout zelfs dynamisch aanpassen aan de consument, gebaseerd op hun locatie en wat de meest succesvolle bezorgoptie is in die specifieke regio.

En door historische data te analyseren, kan AI retailers helpen realistischere bezorgbeloftes te doen, bijvoorbeeld tijdens drukke periodes zoals Black Friday of feestdagen. Dit voorkomt teleurstelling bij de klant.

De video Van check-out tot retour geoptimaliseerd met AI is gratis te bekijken

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond