Deel dit artikel
-

‘Verzekeraars moeten nadenken over Big Data’

Het wordt tijd dat Nederlandse verzekeraars gaan nadenken over privacy, solidariteit en het sturen van gedrag nu zij steeds vaker gebruik zullen maken van Big Data. Dat stelt het Rathenau Instituut.

Onderzoekers van het Rathenau Instituut interviewden specialisten bij de innovatieafdelingen van Delta Lloyd, Reaal en coöperatie DELA, bij het Verbond van Verzekeraars, bij universiteiten en bij het nieuwe initiatief Fairzekering.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse verzekeraars op dit moment nog niet massaal met Big Data bezig zijn. Toch kunnen de verzekeraars maar beter snel gaan nadenken over wat nieuwe verzekeringsmodellen betekenen voor publieke waarden als privacy, solidariteit en het sturen van gedrag.

De onderzoekers van het Rathenau Instituut verwachten dat de relatie tussen klant en verzekeraar verandert door het gebruik van Big Data.

Een voorbeeld is de autoverzekering. Die is nu nog mede gebaseerd op de leeftijd van een bestuurder omdat jonge mensen over het algemeen meer schade veroorzaken. Maar verzekeraars experimenteren met een nieuw type verzekering waarbij de premie niet van de leeftijd, maar van de rijstijl van de bestuurder afhangt. Hoe hard je rijdt, remt en optrekt, blijkt uit de gegevens van de boordcomputer. De nieuwe verzekering is op de persoon afgestemd en dat ondermijnt het tot nu toe gehanteerde principe van solidariteit.

De onderzoekers waarschuwen voor vreemde situaties als verzekeraars met Big Data aan de slag gaan. Zo experimenteren buitenlandse verzekeraars met premiekorting als je veel stappen verzamelt op je stappenteller. Door een beloning te koppelen aan het aantal stappen, geeft de verzekeraar een impliciet oordeel dat een rondje hardlopen een betere besteding van de avond is dan een bezoekje op de bank bij je familie. Verzekeraars moeten dus een zorgvuldige afweging maken hoe ze gedrag willen sturen.

Verder benadrukken de onderzoekers dat het toenemende gebruik van data uit verschillende bronnen ertoe leidt dat het voor klanten steeds onduidelijker wordt hoe premies tot stand komen. Verzekeraars zouden er goed aan doen om openheid te geven over welke data ze verzamelen en om klanten controle te geven over hun eigen data.

Parallel aan deze studie publiceerde het Rathenau Instituut een achtergrondstudie over maatschappelijke vraagstukken rond Big Data. Het gaat hierbij over zaken als privacy, data sharing, eigenaarschap en machtsverhoudingen. Die publicatie is bedoeld voor beslissers en beleidsmakers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond