Deel dit artikel
-

‘Helft Nederlanders wil aan de adblocker’ (update)

Het Nederlandse publiek staat in zeer ruime meerderheid positief tegenover adblockers. Dat blijkt uit onderzoek van Adformatie, uitgevoerd door Smartagent Marketresponse (SAMR).

Meer dat een kwart heeft er al één; veel meer dan de 14 procent die recent bleek uit onderzoek van Adobe en Pagefair. Van degenen die nog geen adblocker hebben draaien, zegt ruim de helft van plan te zijn om dit wel te gaan doen.

De andere helft voert als belangrijkste reden aan, gewoon niet goed te weten hoe het installeren van een adblocker werkt. Ook speelt mee dat er dan voor veel content betaald moet gaan worden als er geen online ads meer zijn.

De voornaamste voedingsbron voor adblockers is irritatie over opdringerige reclame. Andere redenen om adblockers te installeren, zijn langere laadtijd door zware banners, en zorgen over privacy.

Een vergelijkbaar onderzoek van Relay42, de Irritatie Monitor Internetreclame 2015, zegt dat 35 procent van jongeren adblockers inzet om aan reclame te ontkomen. 64 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar heeft een hekel aan internetreclame.

Gevraagd naar het gebruik van technologie om internetreclame te verminderen geeft 35 procent van de jongeren aan adblockers te gebruiken, 9 procent accepteert geen cookies en slechts 2 procent navigeert incognito.

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn van Veen

De meeste mensen installeren adblocker voor de popups en van die irritante reclames op second rated sites. De algemene sites met hun advertenties net als nu.nl en dergelijke worden meestal gewoon geaccepteerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond