Deel dit artikel
-

Adblockers stijgen snel in applijsten

Adblockers staan meteen hoog in de applijsten van Apple sinds het verschijnen van iOS 9 eerder deze week. Deze programma’s blokkeren niet alleen banneradvertenties, ze voorkomen ook dat gebruikers worden gevolgd.

Het is voor het eerst dat Apple dit soort blokkades in Safari en andere browser toestaat. Nadat deze apps zijn geïnstalleerd, moeten ze in via instellingen nog worden geactiveerd, maar erg ingewikkeld in het gebruik zijn ze niet.

De nieuwe mobiele browser van AdBlock Plus of het programma Ghostery hebben Snapchat, Messenger, Facebook, Instagram en  YouTube nog niet verslagen, maar Peace (2.99 dollar) behoort in de VS al gelijk tot de best betaalde apps. Er zijn er nog eens tientallen adblockers op komst.

Adverteerders waarschuwen voor gevolgen. Sommige Amerikaanse sites hebben besloten om alle content te blokkeren als gebruikers deze via reclameblokkers benaderen.

 

Deel dit bericht

12 Reacties

Barbara

Ik ben wel benieuwd wie deze strijd gaat winnen. Zijn websites er dan niet voor het gemak van de (potentiele) klant? Of gaat het erom zoveel mogelijk inkomsten via reclame binnen te krijgen? (waar gezien het aantal downloads van de appblocker blijkbaar niemand op zit te wachten)

Frits de Blitz

Geen inkomsten meer voor websites, dus die houden op te bestaan. Tenzij ze op een andere manier geld kunnen binnen krijgen.

Vergelijk het met commerciele tv-kanalen. Om het kwartier heb je 10 minuten reclame. Die 10 minuten zijn nodig om dat tv-kanaal draaiende te houden. Gaat iedereen over op non-advertising channels zoals Netflix of andere abbonementen dan verdwijnen de advertising channels.

Gaan we met z’n allen naar een advertentie vrije wereld? Kapitalisme in de ban? Dan wordt branding the next big thing, hoe sterk is je merk? Sterk genoeg om op te vallen zonder daar moeite voor te doen? De grote partijen doen precies dit. Facebook, Google en Apple hoeven niet meer te adverteren. Interessant.

Bart

@Barbara Natuurlijk. Maar die websites moeten wel in de lucht gehouden worden, minimaal kostendekkend. In het geval van nieuwssites/ uitgeverijen, moeten daar ook o.a. journalisten, redacteuren e.d. van betaald worden. Iets wat vanuit abonnementsinkomsten (online en offline) niet mogelijk is, omdat mensen zo gewend zijn aan ‘gratis’content. En dat laatste is dan weer mogelijk gemaakt door advertentie-inkomsten.

Roeland de Brakel

Ik ben van mening dat je alleen jezelf er mee hebt. Geen aanbiedingen meer zien, geen kortingen, interessante producten of nieuwtjes. Blijf lekker in je cocon en koop je aardappelen bij de lokale supermarkt. Rummikub je een eind weg op kerstavond en hou je lekker met jezelf bezig.

Advertenties triggeren mensen. En mensen houden er van om getriggert te worden. Of ze dit nu toegeven of niet. We zijn evolutiegewijs nieuwsgierig en willen altijd vooruit. Mensen die niet vooruit willen, staan stil en sterven uit. Geen probleem. Zo werkt evolutie. Maar ga niet boos zijn op je buurvrouw Bep als zij via het internet een leuke aanbieding heeft gescoord en dat het jou “nou nooit overkomt”. Participeer of crepeer.

Ik houdt van reclame. Heerlijk. Het zijn creatieve manieren om iets nieuws te brengen bij de mens. En irriteer je je er aan? Ga vissen, beukenootjes zoeken, of sterren tellen. In de wereld van de vooruitgang heb jij niets te zoeken.

Banner GO!

Stefan

In deze benchmark lijkt Purify het meest efficient:
http://f.cl.ly/items/1b2b13123j0d2o0i3P3n/purify-peace-crystal.png

Purify is gemaakt door een van de developers van uBlock, een zeer goede adblocker voor desktop browsers.

Z.eur

Eigen schuld dikke bult. Als jongens zoals TMG doelbewust alle Amerikaanse troep in huis halen om ook maar die allerlaatste cent extra te verdienen om ons vervolgens op te zadelen met een retetrage website die ons keer op keer van malware voorziet,
dan moet je niet gaan lopen miepen dat mensen met adblockers aan komen zetten.
Waar is de tijd gebleven dat er 2~3 tags ipv +40 tags rondslingen op elke website?
En wat te doen met partijen zoals Marktplaats.nl die doelbewust een banner over hun zoekveld plempen? Zeker ook een technisch foutje? Het geeft in ieder geval genoeg irritatie om het gebruik van een adblocker te overwegen.
Er zijn gewoon te veel partijen die er een te grote puinhoop van maken om je als industrie in onschuld te wassen. En omdat (met name Amerikaanse) spelers maar krampachtig aan hun achterhaalde systemen en verdienmodellen blijven vasthouden verandert er maar weinig.

Evelien

@Roeland

Je spoort niet, alsof je voor de lol reclame gaat zitten kijken. Webmasters plempen tegenwoordig hun hele website vol met Google Adsense of andere misleidende shit. Waarschijnlijk ben je zo webmaster die graag Made for Adsense websites opzet anders zou je zo niet reageren.

Misschien ooit deze Ligatus reclame weleens voorbij zien komen?

“Deze vrouw viel 50 kilo af in slechts een week”
“Deze man verdient 10.000 euro per week, zie hoe”
“Artsen willen liever niet dat je dit geheime medicijn kent”

Blablabla… allemaal misleidende onzin reclame.

Google Adsense bijvoorbeeld maakt je PC, laptop, tablet en smartphone ontzettend traag en bovendien word je continu gevolgd.

Adblockers? Graag! Tijd dat webmasters weer gaan nadenken over hoe ze reclame inzetten in plaats van een adcode 3x in een pagina te plempen.

Roeland den Snavel

Nou nou Evelien, gaan we het persoonlijk maken? Nee toch.

Ik kan jouw reactie samenvatten in een oplossing:

Keurmerk voor websites.

Gat in de markt! Sla je slag!

Edgar

@Roel: “Het zijn creatieve manieren om iets nieuws te brengen bij de mens.”

Een grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. Om voor mijzelf te praten: Reclame werkt niet. Als ik iets wil, ga ik naar de winkel. En als dat ding dan in de aanbieding is, is dat meegenomen. Verder zoek ik wel op internet naar zaken die mij interesseren of dingen die ik nodig heb.

Even een aanname: U werkt in de reclamewereld?

Evelien

Als Roeland in de reclamewereld werkt, is in ieder geval een marketeer die zijn verhaal slecht verkoopt.

Keurmerk voor websites… dat schiet toch helemaal niet op.

Webmasters moeten gewoon aan het werk met de juiste reclamecampagnes. Geen misleidende reclame en gewoon reclame die afgestemd is op de content + doelgroep.

En Google moet paal en perk stellen aan Made for Adsense websites en eindeloze exact domain match websites zoals: http://www.ikbenopzoeknaareenzorgverzekeringvandaag.nl. Weg die rotzooi en snel kwaliteit bovenaan zetten.

Stel dat je TV langzaam zou worden van reclame op TV, dan zou je daar ook een adblocker voor willen hebben. Reclame op TV is irritant, maar toch anders dan op internet. Sommige websites zijn amper te bezoeken door alle ads en cookies die in je systeem of smartphone worden gezet.

Tim de Vrind

Veel “tegenstanders” zo te merken. Waarheid ligt vaak in het midden:
Beïnvloeding vind vaak plaats zonder dat je dit (direct) in de gaten hebt @edgar.
Zonder verder op alle reacties in te gaan.

Zie hieronder hoe Hardware info uitlegt aan haar bezoekers waarom reclame voor hen van belang is…
http://nl.hardware.info/reviews/6280/vriendelijk-verzoek-whitelist-hardwareinfo!-lees-hier-waarom

Roeland de Verschrikkelijke

@Edgar Het is een feit: Het zijn creatieve manieren om iets nieuws te brengen bij de mens.

De wereld is rond, een kat is een dier en de zon is een ster zijn andere voorbeelden van feiten.

Ik werk in de reclamewereld en doe dat zeker niet onverdienstelijk. Daarom blaas ik hoog van de toren en ben arrogant. Maar ik heb zeker geen ongelijk.

Of bent u van mening dat een reclame niets met creativiteit heeft te maken? Hoe valt een reclame dan op?

U bent een echte nuchtere Nederlander die helemaal niet wordt aangetrokken tot de aantrekkelijkheden van advertenties omdat u alleen naar het cijfertje onder de streep kijkt? U bent niet alleen. Maar u bent wel in de minderheid. Mensen zijn te beinvloeden. Sommige eenvoudiger dan anderen. Waarom koopt de halve wereldbevolking Apple producten terwijl die niet altijd beter zijn dan de alternatieven. Waarom drinkt men nog steeds Cola Light ondanks de ongelooflijk ongezonde stof Aspartaam die deze bevat. Waarom volgt men een politicus die zichzelf keer op keer tegenspreekt? Allemaal kwestie van marketing.

U denkt dat advertenties alleen te maken hebben met de aankoop van een specifiek product? Daaruit maak ik op dat u niet in de verkoop/marketing business zit. Wat heeft voetbal met Pepsi te maken? Of een wit strand met een auto? Dit zijn slechts middelen, of ‘creatieve manieren’ om iets nieuws te brengen bij de mens. Heb je niets met pepsi, misschien wel met voetbal en je onderbewustzijn koppelt FC Barcelona – FC Augsburg aan een glaasje zwart nat.

En nog even terugkomend op de vraag van Evelien of je voor je lol reklame gaat zitten kijken. Misschien kun je je nog herinneren dat er in het nieuws werd aangekondigd dat Britney Spears, Christina Aguilera en Beyonce alledrie in een Pepsi reclame zouden spelen. Die clip is honderden miljoenen keer bekeken op youtube. Als de boodschap creatief en cool genoeg is dan wil men de reclame zien ja. Ook voor de lol.

En een keurmerk is zo gek nog niet. Dat verplicht ook adverteerders om creatiever om te gaan met hun reclameuitingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond