Google AI-antwoorden in 15% Belgische zoekresultaten

‘Zero click’-resultaten worden ze ook wel genoemd, de AI-antwoorden die Google zelf geeft na het ontvangen van een zoekresultaat. In België gebeurt dat bij 15% van de zoekopdrachten.
Dat is het resultaat althans uit een steekproef van bureau Online Marketing Monkey uit Brugge.
“Het aantal zoekopdrachten dat een AI Overviews activeert in België, is in slechts drie maanden bijna vervijfvoudigd, van 3,37% in mei naar 14,53% in augustus 2025.”
Voor uitgevers is dat geen prettig nieuws, want: “ondanks de sterke groei in het aantal zoekwoorden dat wordt verrijkt met een AI Overview, daalt het aantal bronvermeldingen van 2,43% in mei 2025 naar 1,48% in augustus 2025.”
Een grondige blik op de cijfers door bureau Follo, zoals gepresenteerd op Emerce’ Digital Marketing Live!, liet zien dat in Nederland tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview genereert.
Tijdens een andere presentatie op DML kwantificeerde search- en contentexpert Chantal Smink dat. Als er een AI Overview beschikbaar is, wordt er zeventig procent minder geklikt naar websites. “Verkeer uit Google naar je site is een uitstervend verschijnsel.”
De Professional Publishers Association in Engeland ziet dat het de helft van zijn zoekverkeer is verloren sinds de AI-antwoorden. Google levert veel minder verkeer aan, omdat het zelf al de antwoorden weggeeft aan de poort. Tachtig procent van de webzoekers accepteert het AI-antwoord en zoekt niet verder.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond