82% van Nederlandse en Belgische bedrijven vreest dat transportmanagementsystemen de komende vijf jaar tekortschieten

Utrecht, 2 september 2025 – Maar liefst 82% van de Nederlandse en Belgische bedrijven verwacht dat hun huidige transportmanagementsystemen (TMS) de komende vijf jaar niet in staat zijn om te voldoen aan moderne eisen rond snelheid, capaciteit en kostenreductie. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates en onderzoeksbureau Vanson Bourne.
Strategische waarde erkend, maar forse uitdagingen
De strategische waarde van transportbeheer is onomstreden: 80% ziet het als cruciaal voor succes, oplopend naar 87% in de komende vijf jaar. Toch wijzen bedrijven op forse uitdagingen: naleving van duurzaamheidseisen (47%), stijgende brandstof- en chauffeurskosten (37%) en beperkingen in informatiesystemen (37%) worden genoemd als belangrijkste risico’s.
Gebrek aan zichtbaarheid
Bedrijven missen vaak de inzichten die nodig zijn om proactief te handelen. Meer dan de helft (55%) kan inbound shipments niet koppelen aan dock- en warehouseplanning, terwijl 51% zendingen niet tijdig kan omleiden of carrierproblemen kan oplossen voordat ze escaleren.
Ook de integratie van transportmanagementsystemen met andere supplychainmanagementprocessen blijft achter. Slechts 55% van de organisaties heeft een volledige, realtime koppeling met andere systemen. Respondenten beschouwen een integratie met inventory planning (69%), ordermanagement (59%) en warehouse management (55%) als grote kans.
AI-verwachtingen hoog, maar wel werk aan de winkel
Hoewel 60% van de bedrijven verwacht binnen vijf jaar volledig autonome agentic AI in te zetten om specifieke doelen te bereiken, heeft slechts 22% AI en machine learning nu al diepgaand geïntegreerd in transportprocessen. Belangrijkste barrières zijn integratieproblemen (50%), datakwaliteit – en beschikbaarheid (42%) en hoge implementatie- en verbruikskosten (41%).
Duurzaamheid: rapporteren is niet genoeg
Meer dan de helft van de bedrijven (56%) zegt al volledig te rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dat betekent echter niet automatisch dat zij ook daadwerkelijk stappen zetten richting duurzamer transport. De praktische verduurzaming blijft namelijk achter: slechts 39% heeft duurzame brandstofopties ingevoerd of overweegt deze, terwijl 9% de eigen CO₂-uitstoot nog helemaal niet meet.
“Organisaties in Nederland en België staan op een kruispunt,” zegt Pieter Van den Broecke, EMEA Leader Supply Chain Strategies bij Manhattan. “De druk neemt toe om sneller, slimmer en duurzamer te leveren, maar bij veel bedrijven is er een gebrek aan zichtbaarheid. Dat komt onder andere doordat TMS-oplossingen niet goed zijn geïntegreerd met andere supplychainmanagementoplossingen en bedrijven nog stappen moeten zetten op het gebied van AI-adoptie. De komende vijf jaar worden cruciaal om transportbeheer toekomstbestendig te maken.”
Bekijk hier alle resultaten uit het onderzoek.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Vanson Bourne onder 150 senior beslissers in Nederland en België in sectoren als productie, retail, groothandel, consumentengoederen, levensmiddelen en voeding & dranken. Alle organisaties hebben een jaaromzet van ten minste 750 miljoen dollar.
Over Manhattan Associates
Manhattan Associates is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannel commerce. We brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supplychainexecutie aan de achterkant. Onze software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien.
Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud- en on-premisesoplossingen zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcentrum de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl
Ontvang actueel product-, klant- en partnernieuws rechtstreeks van Manhattan Associates op LinkedIn
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.