Industry Wire

Geplaatst door ACM

De Bijenkorf past onduidelijke duurzaamheidsclaims aan na actie ACM

Woon- en kledingwarenhuis De Bijenkorf heeft onduidelijke duurzaamheidsclaims op zijn website aangepast en verwijderd. Dit gebeurt nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf hierop had aangesproken. Het bedrijf gebruikte op zijn website algemene en vage claims als ‘duurzame producten’ en ‘lagere milieu-impact’ en een filter met ‘duurzame keuzes’, zonder dit voldoende te onderbouwen. Het ging voornamelijk om kleding en cosmetica. Nadat de ACM het bedrijf hierop heeft gewezen, heeft het bedrijf zijn claims direct aangepast en verwijderd.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij juichen het toe als bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen. Ze moeten wel duidelijk zijn over de inhoud van de duurzaamheidsclaims en deze goed onderbouwen, zodat consumenten duurzamere keuzes kunnen maken. Vandaar dat wij bedrijven als de Bijenkorf aanspreken op het gebruik van vage en algemene claims. Consumenten hebben alleen houvast aan claims die kloppen en die ze begrijpen.”

Onderzoek naar duurzaamheidsclaims
De ACM focust dit jaar in haar onderzoek naar duurzaamheidsclaims op de levensmiddelensector en daarbinnen op koffie en cacao. Daarnaast houdt de ACM ook toezicht op misleidende duurzaamheidsclaims in andere sectoren, onder andere aan de hand van meldingen die zij ontvangt.

Vuistregels
Claims over duurzaamheid moeten juist, duidelijk en volledig zijn. Claims die bedrijven doen moeten zij met feiten kunnen onderbouwen. Dit geldt voor alle bedrijven die duurzaamheidsclaims gebruiken. Om bedrijven houvast te geven voor hun duurzaamheidsclaims heeft de ACM de Leidraad duurzaamheidsclaims uitgebracht met daarin 5 vuistregels:

1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
2. Onderbouw uw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

ACM en duurzaamheid
De ACM laat markten werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Duurzame producten en duurzame consumptie zijn essentieel voor een toekomstbestendige samenleving. De ACM draagt hieraan bij door het toezicht op duurzaamheidsclaims voor bedrijven. Consumenten moeten met vertrouwen een duurzamere keuze kunnen maken.

Niet alleen consumenten moeten worden beschermd tegen misleidende claims. Bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht