Industry Wire

Geplaatst door STER

STER LANCEERT KERSTRECLAME PREMIÈRE: GEZAMENLIJK STARTSCHOT VOOR FEESTDAGENCOMMERCIALS

Hilversum, 22 september 2025 – Op zaterdag 6 december 2025 introduceert Ster een nieuw en uniek initiatief: de Ster Kerstreclame Première. In dit speciale reclameblok worden de eerste feestdagencommercials van Nederland gebundeld en gezamenlijk op primetime televisie uitgezonden. Het moet hét startschot worden van de kerstcampagneperiode, een creatief en positief moment voor merken én publiek.

Waar in de VS de Super Bowl hét podium is voor spectaculaire commercials, is in Nederland juist de kerstperiode het moment waar creativiteit, emotie en reclame samenkomen. Met de Kerstreclame Première wil Ster deze reclameparels een speciaal podium geven.

De kerstcommercial is voor veel merken hét creatieve hoogtepunt van het jaar,” zegt Frank Volmer, directeur van Ster. “Met de Kerstreclame Première creëren we een gezamenlijk moment dat recht doet aan die creativiteit en tegelijkertijd een groot aantal kijkers bereikt.

Het speciale reclameblok wordt op 6 december rond 20.20 uur op NPO 1 uitgezonden, direct na het NOS Journaal van 20.00 uur en voor Wie is de Mol. Voor de gelegenheid laat Ster een apart filmpje van Loeki de Leeuw ontwikkelen om het blok feestelijk te openen. Voorwaarde voor de reclames in het blok is dat het verhalende, thematische feestdagencommercials zijn – geen actie gedreven promoties. Geïnteresseerde adverteerders kunnen zich melden bij Ster voor meer informatie.

De kracht van kerstcommercials

Kerstreclames zijn vaak kleine verhalen die raken, verbinden en herinneringen oproepen,” aldus Volmer. “Juist daardoor lenen ze zich bij uitstek voor een gezamenlijk première-moment, waarin merken samen laten zien hoe mooi reclame kan zijn.

Nederland kent inmiddels een aantal kerstcommercials die een iconische status hebben gekregen. Denk aan de Staatsloterij-spot met hondje Frekkel, de verliefde hamsters van Albert Heijn of HEMA’s Takkie en Siepie die herenigd worden onder de kerstboom. Deze campagnes wisten miljoenen kijkers te ontroeren en te vermaken en werden beloond met de publieksprijs voor beste reclame: de Ster Gouden Loeki. Ze laten zien hoe sterk reclame kan bijdragen aan het collectieve (kerst)gevoel in Nederland.

Met dit initiatief benadrukt Ster de culturele en verbindende waarde van reclame en geeft het merken een krachtig podium om hun boodschap te delen. Tegelijkertijd biedt Ster de kijker een bijzonder televisiemoment om letterlijk naar uit te kijken.

De aankondigingsvideo die speciaal voor de Kerstreclame Première is ontwikkeld is hier te bekijken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht