Verandert er iets in je leven? CHECK je toeslagen!

Samenwonen, een nieuwe baan of met pensioen? Bij zulke veranderingen loopt je to-do lijst (en je hoofd) al snel vol. Om mensen te stimuleren wijzigingen op tijd door te geven start Dienst Toeslagen vandaag een nieuwe campagne, ontwikkeld door Havas Lemz. Zo wordt voorkomen dat toeslagontvangers later voor een financiële tegenslag komen te staan.
De campagne bouwt voort op het bestaande mantra ‘Check. Pas aan. En door.’ en roept toeslagontvangers op om bij veranderingen in hun leven ook hun toeslagen te checken. Zo ontvangen ze de toeslag die bij hun situatie past en worden (hoge) terugbetalingen voorkomen.
Laurens Jan Lussanet de la Sablonière, Campagnemanager bij Dienst Toeslagen: “We zien dat mensen weten dat ze wijzigingen moeten doorgeven. Maar tegelijkertijd weten we dat dat bij een verandering in het leven soms wordt vergeten om ook je toeslagen aan te passen. Deze campagne herinnert hen eraan dat het belangrijk is om wijzigingen zo snel mogelijk door te geven, omdat je weet dat je niet te veel ontvangt en later moet terugbetalen.”
Van mentale drempel naar een logische ‘check’
Een nieuwe baan, een verhuizing of een extra dag kinderopvang. Je hoofd zit vol met regelwerk, en het aanpassen van je toeslagen voelt vaak als een aparte, ingewikkelde taak die blijft liggen. De nieuwe campagne herkent die mentale drempel en draait het om: die volle to-do lijst is geen probleem, het is de oplossing.
Michiel Cox, Strategy Director bij Havas Lemz: “Een taak voelt zwaar als hij complex en losstaand is. Wij draaien dat om. We haken aan op bestaand afvink-gedrag. Zo wordt ‘toeslagen checken’ onderdeel van een bestaande actie en vergroten we direct het gevoel van controle en vertrouwen dat iedereen dit doet en kan.”
Een toon die activeert, niet betuttelt.
Daarom kiest de campagne ook voor een optimisme toon, die begrijpt en erkent dat zoiets als je toeslagen checken gemakkelijk is te vergeten. Door herkenbare alledaagse mensen en situaties te tonen, maakt de campagne het aanpassen van toeslagen laagdrempelig, menselijk en logisch. Want als je toch al alles checkt… check dan ook je toeslagen!
Rein van der Ven, Creative Director bij Havas Lemz: “We weten hoe het voelt als je hoofd overloopt. Dan wil je geen extra ruis. Daarom kozen we voor eenvoud: een simpele boodschap dat juist helderheid geeft. Met een heldere film die voelt alsof de mensen hem zelf hebben geschoten, zonder opsmuk. En door in de campagne één woord ‘CHECK!’ centraal te zetten, maken we van iets dat ingewikkeld voelt weer haalbaar & simpel.”
De campagne wordt uitgerold via TV, radio, online en (digitale) out-of-home.
Credits
Opdrachtgever: Dienst Toeslagen, Ministerie van Financiën
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Laurens Jan Lussanet de la Sablonière
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
Productie: Since ‘88
Regie: Tom Sibma
DOP: Sami el Hassani
Muziek: Meetsysteem
Animatie & Postproductie: The Compound
Sound design: Macloud
Media: Initiative
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.