Deel dit artikel
-

IKEA koopt AI-specialist voor logistiek, bezorgingen

IKEA neemt het Amerikaanse bedrijf Locus over om met diens technologie het bezorgen van orders aanzienlijk te verbeteren.

“Dat geeft ons meer controle krijgt over een cruciaal moment in de customer journey”, lichten de Zweden in een persbericht toe.

Locus automatiseert een proces dat IKEA tot nu toe altijd handmatig heeft gedaan of bij derde partijen heeft ingekocht. Dat is: het inplannen van bezorgingen en het logisch inrichten van de routes.

“Locus stelt [IKEA] beter in staat de efficiëntie in de gehele toeleveringsketen te verbeteren, van capaciteitsbeheer en optimalisatie tot de uitvoering van de laatste mijl.”

Het van oorsprong Indiase bedrijf blijft onafhankelijk van de nieuwe eigenaar opereren. Kortom, ze worden na een periode van testen en inwerken vast wel hofleverancier maar mogen ook zelf klanten blijven werven en bedienen.

De uitrol van de logistieke technologie vindt gefaseerd plaats. De VS en het VK gaan het eerst integreren, daarna volgen andere landen. Nederland staat ongetwijfeld hoog op het lijstje, omdat het ten eerste een concurrerend, veeleisend e-commerceland is en ten tweede de de facto thuismarkt van IKEA, wat de organisatie en vestiging betreft.

De meubelgigant denkt met de nieuwe technologie in huis op jaarbasis 100 miljoen euro te kunnen besparen.

E-commerce was vorig boekjaar goed voor 28 procent van IKEA’s concernomzet. Warehousemanagement, fullfillment en logistiek worden in die setting alleen maar belangrijker om aan de verwachtingen van dienstverlening te voldoen en de kosten controleerbaar.

Een overnamebedrag van Locus (YouTube) is niet bekendgemaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond