Industry Wire

Geplaatst door Universiteit van Antwerpen

Lokale data maken advertenties relevanter

Doelgericht adverteren krijgt een nieuwe dimensie: Predicube, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, sluit een deal met Mediahuis Connect rond het aanbieden van ‘predictive ad targeting’.

Predictive ad targeting  is de volgende stap na het aanbieden van socio-demo targeting en behavioral targeting. Op basis van het surfgedrag op de websites van Mediahuis kan Predicube accuraat voorspellen in welke producten iemand geïnteresseerd is. Bij de predictieve opzet wordt niet gewerkt met generieke doelgroepen, zoals ‘de sporter’ of ‘de zakenman’. Voor iedere campagne wordt een aparte doelgroep geïdentificeerd, door een stukje code op de productpagina van de adverteerder te plaatsen.Deze prospectiedatabases zijn beter gekend als ActALikes en zorgen voor een verhoogde impact voor branding campagnes en een verbeterde conversie voor actiegerichte communicatie. Daarenboven krijgt de adverteerder bij een langetermijnengagement via een dashboard ook meer inzicht in het profiel van de surfers op zijn site: welke artikels leest deze op het Mediahuisnetwerk en wat zijn de sociodemografische kenmerken zoals leeftijd en geslacht? Een mooi competitief product t.o.v. internationale spelers in de advertentie wereld.

Mark Daemen, Director Digital & Product Development bij Mediahuis Connect: ”Door een rechtstreekse samenwerking tussen Mediahuis en Predicube zijn er grote volumes relevante en lokale data beschikbaar om aan de hand van geobserveerde interesses relevantere en impactvollere communicatie te kunnen voeren en aldus de return of investment van onze klanten te optimaliseren. Belgen consumeren hun online nieuws grotendeels op Belgische sites, data die internationale spelers niet voorhanden hebben. Zowel van adverteerders als hun agentschappen krijgen we meer en meer de vraag om, met respect voor de privacy, campagnes te optimaliseren op basis van betrouwbare lokale data. We zijn dan ook heel blij met het feit dat verschillende nationale maar ook internationale adverteerders de Predicube-code vandaag al op hun site hebben geplaatst.”

En ook aan de kant van Predicube is het enthousiasme heel groot. “Wij zijn heel blij met de deal met Mediahuis Connect. Samen met Pebble Media zijn er nu twee spelers van formaat die ons premium targeting product aanbieden aan de klanten. Wij geloven sterk dat lokale media spelers hun eigen data nog beter ten gelde moeten maken en we willen hun hierbij heel graag helpen. Momenteel zijn het vaak de grote internationale ad tech spelers die deze data proberen te verhandelen, zonder dat de uitgever hier zelf veel voor terugkrijgt”, aldus professor David Martens, medeoprichter van Predicube.

Predicube werd opgericht in november 2014 en is een spin-off van de Universiteit Antwerpen en iMinds. Predicube heeft zich gespecialiseerd in predictieve data en profilering.  De Predicube-club telt zowel nationaal als internationaal gerenommeerde dataminingexperten, die bijgestaan worden door specialisten op het vlak van strategie, media en financiën.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht