-

Tien mobiele apps voor een betere bedrijfsvoering

De smartphonerevolutie heeft onze manier van leven veranderd. Maar ook voor het werk wordt de smartphone veelvuldig uit de achter- of binnenzak gehaald. Zeker onder jongeren. Het aandeel van mensen onder de 25 in het totale gebruik is maar liefst 97 procent! Dat is een buitengewoon indrukwekkend én belangwekkend cijfer, wetende dat zij zowel de beroepsbevolking als de klanten van de toekomst zijn[1]. Met welke tien mobiele apps kunnen zij beroepsmatig het beste werken?

In ons kleine deel van de wereld lopen we qua smartphone gebruik zelfs wat op de muziek vooruit. In het laatste kwartaal van 2015 had ongeveer 85 procent van de Nederlanders een smartphone, twee jaar eerder was dit nog 69 procent. Google registreerde sinds iets meer dan een jaar meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten via de desktop. Waarvoor men de smartphone gebruikt verschilt per gebruiker. Apps voor sociale media, het bekijken van video en bellen zijn koplopers.

De komende twee jaar mogen kleine ondernemingen groeipercentages van drie cijfers verwachten als het gaat om het gebruik van mobiele apps, die zowel de productiviteit van medewerkers als klantervaringen verbeteren. De mogelijkheden zijn enorm, zeker ook omdat het tegenwoordig een fluitje van een cent is om je eigen mobiele app te bouwen. Bovendien verwachten de klanten dat bedrijven op die manier met hem of haar communiceren.

Mobiele apps helpen kleine bedrijven bij het verstevigen van bestaande klantrelaties en het aantrekken van nieuwe klanten door gepersonaliseerde informatie aan te bieden. Wie met zijn app de digitale wereld betreedt wordt een stuk zichtbaarder.

Hoe kunt u met mobiele apps uw business verbeteren? Deze tien helpen u te organiseren, te verbinden met klanten en uzelf zichtbaar te maken.

  1. Google Hangouts: Video op de werkplek is de nieuwe norm, zeker als de business groeit en zich uitbreidt naar nieuwe markten. In een tijd waarin ondernemingen harder werken dan ooit om personeel betrokken en verbonden te houden, kunnen medewerkers met een tool voor videoconferencing als Google Hangouts makkelijk communiceren. Met Google Docs werken ze ook nog eens heel makkelijk samen aan teksten, overzichten en presentaties. Het is eenvoudig te zien wie wat mag aanpassen en dat ook daadwerkelijk gedaan heeft, plus je hebt altijd de laatste versie bij de hand!
  1. Office 365 Mobile: Uw mobiele medewerkers moeten op ieder moment van de dag op hun smartphone met hun productiviteitstools kunnen werken. Met Office 365 Mobile kunt u Office-documenten gezamenlijk aanpassen en updaten op ieder mobiel apparaat.
  1. DocuSign: Tools als Docusign veranderen de manier waarop we documenten op onze smartphones ondertekenen, verzenden en beheren. U kunt documenten ermee in gereedheid brengen en verzenden voor ondertekening, uw eigen handtekening zetten en constant zicht houden op de documentstatus via uw telefoon.
  1. Salesforce1 Mobile App: Als u in een klein(er) bedrijf werkt, wilt u op de hoogte blijven van belangrijke informatie, ongeacht uw apparaat of locatie. De Salesforce1 Mobile App biedt een compleet overzicht van uw business via een gebruiksvriendelijke, intuïtieve app. U hebt direct toegang tot klantgegevens, zodat u uw bedrijf vanaf uw eigen telefoon runt. Zo kunt u bijvoorbeeld ziekte- of vakantiemeldingen voortaan via de app laten verlopen. De verantwoordelijk manager is op die manier altijd bereikbaar, de afwezigheid van de medewerker is meteen geregistreerd, en alle betrokkenen zijn direct op de hoogte.
  1. Sage Live: Backoffice-accounting wordt normaal gesproken geassocieerd met administratie op een desktop. Maar met Sage Live staat alle business- en accountinginformatie meteen op uw mobiel, zodat u CRM-, accounting- en financiële data letterlijk direct bij de hand hebt.
  1. Tripit: De perfecte app voor de zakelijke reiziger. Met Tripit organiseert u uw reisschema’s op één centrale plaats, toegankelijk via uw smartphone. U kunt uw reisplannen samenvoegen, synchroniseren met uw agenda en er al uw reisdocumenten in bewaren. Daarnaast houdt u zicht op vluchtupdates en hebt u toegang tot de loyaliteitsprogramma’s waar u aan deelneemt. De app zorgt ook voor weersinformatie, kaarten en routes, zodat u optimaal van uw reis profiteert.
  1. Last Pass: Nagenoeg alles vraagt om een wachtwoord, maar ze allemaal onthouden is en blijft een uitdaging. Dat geldt al helemaal als je mobiel bent en ze op je smartphone of tablet wilt gebruiken. LastPass onthoudt niet alleen je wachtwoord, de app werkt ook als een wachtwoordgenerator, die automatisch formulieren en inloggegevens invult als je op internet bent.
  1. GetFeedback: In het MKB wordt de strijd om de gunst van de consument momenteel gewonnen met klantenservice. Het kleinbedrijf troeft hier niet zelden de groteren af. GetFeedback is gebouwd om online enquêtes te maken, precies zoals u wilt, ongeacht het apparaat waarop uw klanten ze invullen.
  1. Concur: Met de mobiele app van Concur gaat het declareren van onkosten snel en eenvoudig. Door ze te fotograferen worden uw bonnetjes in de app geregistreerd. Zodoende is uw administratietijd tot een minimum gereduceerd en houdt u voortaan onderweg uw onkosten al bij.
  1. Bouw uw eigen app: De toename in het mobiele-telefoongebruik betekent dat apps voor smartphones een belangrijk marketingmiddel zijn geworden voor het kleinbedrijf. Klantgerichte apps kunnen een voorname rol spelen in het creëren van één-op-éénervaringen met uw klanten.

Kortom, deze tien tips zijn snel en eenvoudig te gebruiken, zoals mobiele apps in het algemeen. Uiteraard zijn er nog vele andere slimme apps die u kunnen helpen uw business te verstevigen door uw sales en marketing aan te jagen, en ook uw klanten en medewerkers tevreden te houden door het bedrijfsproces te digitaliseren en daardoor te versimpelen. U hebt de toekomst van uw bedrijf letterlijk al in eigen handen. Nu is het alleen nog zaak die smartphone zo slim mogelijk te benutten.

[1] Consumer Barometer

Deel dit bericht

1 Reactie

Roy - Incontrol

De afgelopen maanden is het belang van mobiele apps maar weer gebleken. Met iedereen die thuiswerker blijkt maar weer hoe belangrijk het is om ook op afstand met elkaar te communiceren. Dan kan je ook digitaal je bedrijfsprocessen in de gaten blijven houden, zonder dat je hiervoor concessies hoeft te doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond