-

Amazon krijgt Etsy er niet onder: nog altijd ruimte voor niche marktplaats

Amazon krijgt Etsy er voorlopig nog niet onder. Ondanks de grootte van Amazons marktplaats, blijkt er nog voldoende ruimte voor anderen. Amazon gaf afgelopen jaar nog extra gas met ‘Handmade’, maar weet Etsy daarmee nog niet af te remmen. Etsy waagt zich nu aan een tariefverhoging om nog meer aan marketing te kunnen doen.

Etsy, de marktplaats voor verkopers van handgemaakte artikelen, denkt dit jaar nog harder te groeien dan eerder aangekondigd. De verwachtingen voor dit jaar zijn naar boven bijgesteld, zo maakte het bedrijf onlangs bekend. De omzet groeit niet met 22 procent, maar 32 tot 34 procent. Afgelopen jaar zetten het bedrijf 441 miljoen dollar om. Een groei van 22 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De aangekondigde extra groei verwacht Etsy omdat het de tarieven fors verhoogt. Vanaf deze zomer gaat de commissie die de aangesloten verkopers afdragen met anderhalf procentpunt omhoog naar vijf procent. De reden? Etsy wil nog harder groeien. Met de extra inkomsten wil de marktplaats meer geld uittreken voor marketing. Het budget gaat met 40 procent omhoog naar 110 miljoen dollar. Daarmee verwacht het Amerikaanse bedrijf de nu 33 miljoen actieve kopers met 40 procent te kunnen laten groeien.

David versus Goliat

Die ontwikkeling is opvallend omdat met name Etsy veel te vrezen zou hebben van Amazon. Een kleine drie jaar geleden lanceerde de marktplaatsgigant ‘Handmade’ – een nieuwe handelsplaats voor handgemaakte artikelen. Zoals er wel vaker wordt verwacht wanneer Amazon zich waagt aan een nieuwe tak van sport, zou het met die lancering kleinere marktplaatsen pijn gaan doen.

Wat daarvan is uitgekomen is nog maar moeilijk vast te stellen. Amazon Handmade zou weliswaar een half miljoen producten aanbieden, hoeveel het platform daadwerkelijk bijdraagt aan de omzet is onbekend.

Afgelopen najaar trapte Amazon het gas nog wat harder in om tijdens de feestdagen extra klanten te trekken. Amazon Handmade opende een speciale giftshop waarin het overweldigende aanbod werd gefilterd. Daarmee hoopt de marktplaats een collectie te hebben voor consumenten die de massaproductie liever mijden, maar wel willen winkelen bij een bedrijf waarin ze al vertrouwen hebben. Niet lang daarna werd een deel van de artikelen bovendien opgenomen in het Prime Now-programma. Daardoor kunnen ook deze unieke artikelen in twee uur thuis worden geleverd.

‘Etsy niet voor massa’

Etsy’s eigen CEO is tot nu toe niet erg onder de indruk, zo liet hij recent tijdens een interview merken. Bedrijven zoals Amazon onderscheiden zich op prijs, het gemak en de grote collectie. Die scherpe prijs is alleen te garanderen door in bulk in te kopen. ‘En is iets beschikbaar in duizendtallen dan hoort het niet op Etsy thuis. Veel van onze producten worden op aanvraag gemaakt, die zijn überhaupt niet vooraf op te slaan in een magazijn.’

Met de kennis van nu denken kenners niet dat Etsy al veel heeft te vrezen van Amazon. Voor consumenten heeft het bijvoorbeeld een bepaalde aantrekkingskracht. Wie voor zijn gewone online aankopen een enorme marktplaats bezoekt, zal niet op diezelfde plek zoeken naar iets unieks of speciaals. Door de zeer specifieke doelgroep die het bedrijf daarmee aanspreekt is het platform bovendien aantrekkelijk voor verkopers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond