-

Google Posts laat bedrijven content publiceren tussen zoekresultaten

Het experiment ‘Google Posts’ is uitgebreid. Nadat eerst de Amerikaanse presidentskandidaten de nieuwe functie mochten uitproberen kunnen nu musea, muzikanten en sportclubs hun content direct in de zoekresultaten publiceren.

Het is een opvallende verschijning in de Amerikaanse en Braziliaanse zoekresultaten. Google geeft allerlei instellingen en bedrijven de ruimte content te plaatsen tussen de gewone sitelinks en rechts tussen de informatie. Net zoals de al eerdere geïntroduceerde (nieuws-)carrousels toont deze box recente berichten inclusief afbeelding en introtekst. De updates worden rechtstreeks geladen vanaf de Google-servers en bevatten foto’s, een video of bewegende GIF.

Hoeveel bedrijven en instellingen al mogen werken met deze nieuwe dienst is niet bekend. Het magazine Search Engine Land becijferde wel dat het zou gaan om ten minste 34 duizend organisaties. Andere geïnteresseerden kunnen zichzelf op een wachtlijst laten plaatsen.

Nieuw leven Google Plus?

Op het eerste gezicht lijkt Google Posts op een uitgeklede variant van Google Plus – het sociale medium dat op sterven na dood is. Het plaatsen van berichten is inderdaad de belangrijkste functie, maar het sociale is grotendeels verdwenen. Een reactiefunctie is bijvoorbeeld niet inbegrepen. Het ‘liken’ van berichten is ook niet mogelijk.

Helemaal nieuw is de dienst niet. De berichten verschijnen al een aantal maanden in verschillende vormen online. Opmerkelijk is wel dat de deelnemende instanties niet al hun berichten zelf plaatsen. De ‘lees meer’-link verwijst soms naar de originele bron. In dat opzicht lijkt ‘Google Posts’ ook te gaan werken als realtime aggregatiedienst. Mogelijk dat er tussen de originele uitgevers en Google een samenwerkingsverband is gesloten.

Een directe aanleiding voor de dienst zou natuurlijk het zoekgedrag kunnen zijn, zegt Wouter Blom van online marketingbureau Stramark in een reactie. “Googles belangrijkste doel is om relevant te zijn. Ze merken dat mensen zoeken naar recent nieuws rondom clubs of bedrijven, dit soort ‘posts’ kunnen daaraan bijdragen.” Blom sluit niet uit dat de functie een reanimatie is van Google Plus. Op die manier kan Google bedrijven stimuleren zelf fijnmazige content toe te voegen om zo hun zichtbaarheid te vergroten. “Die behoefte wordt nu vooral door sociale media en nieuwssites ingevuld.”

Daarnaast zouden evenementen weleens belangrijker kunnen worden in de zoekresultaten. “Van Facebook weten we dat alles wat met evenementen te maken heeft veel aandacht krijgt. Voor zulke eventinfo zoek je op Facebook, aandacht die niet niet op Google wordt besteed. Als Google dit breder uitrolt ontstaat bij bedrijven vanzelf de behoefte om meer nieuws, content en events toe te voegen om op te vallen.”

De introductie past natuurlijk helemaal in de strategie om gebruikers langer bij Google zelf te houden in plaats van alleen door te sturen. Daarnaast doet het bedrijf er al langer veel aan de zoekresultaten urgenter en actueler te maken. Hoewel nog niets er op wijst dat deze content voorrang krijgt boven berichten uit bijvoorbeeld sociale media zijn er wel experts die zich zorgen maken over de volgende stappen. Dat de dienst nu pas in twee landen en voor een select aantal bedrijven beschikbaar is betekent in ieder geval dat er nog druk wordt getest. Een misstap zoals Google Plus wil het bedrijf niet nog eens begaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond