-

Twitters nieuwe analysetool onder de loep

Twitter heeft haar adverteerders analysetool geopend voor iedereen, ongeacht of je adverteerder bent of niet. Ik ben de tool natuurlijk direct gaan gebruiken. Wat kan dit hulpmiddel voor je betekenen?

Schermafbeelding 2014-09-02 om 08.58.15

 

Begin augustus schreef ik hier over de vernieuwde analysetool die Twitter aan adverteerders beschikbaar stelde. Ik was onder de indruk, van de gedetailleerdheid, van de inzichten in bereik (het meest ‘harde’ cijfer mogelijk volgens @marcdevries) en van de ‘nieuwe’ metric Engagement

Wie de nieuwe analytool voor het eerst bezoekt, krijgt helaas nog niets te zien, pas na activeren gaat de tool je tweets doorspitten. Een beetje geduld is dus vereist om de statistieken van je eigen tweets te kunnen zien.

  • Bovenin vind je de vergelijking van de huidige periode ten opzichte van de vorige periode.  Om onduidelijke redenen houdt Twitter daarvoor 28 dagen aan.
  • Twitter kijkt nu naar gerealiseerd bereik. Waarschijnlijk is dat ook de metric die vanaf nu (samen met engagement) in de financiële rapportages een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Dat bereik wordt in realtime getoond, zie hieronder het verschil in bereik van een tweet na een half uur:

Schermafbeelding 2014-09-02 om 09.03.29

 

Na drie minuten had deze tweet een bereik van 63 van mijn 3.166 volgers. Niet iedereen is doorlopend online; een half uur later is dat bereik opgelopen tot 160:

Schermafbeelding 2014-09-02 om 09.03.55

 

  • Enagement is het nieuwe toverwoord. Engagement is de verzamelterm die Twitter gebruikt voor alle soorten interactie die een persoon met een tweet kan hebben. Van ‘uitklappen’ om de inline media volledig te zien tot kliks op de link in de tweet. Als je de tweet aanklikt krijg je te zien welke soorten engagement er met de tweet plaatsvonden:

Schermafbeelding 2014-09-02 om 09.10.44

Dit zijn niet alle mogelijke interacties die je in de afbeelding ziet, andere tweet analyses tonen in dit detailzicht bijvoorbeeld ook hoeveel mensen op basis van die tweet doorklikten naar mijn profielpagina (veelal de eerste stap naar volgen, dus best wel interessant) en ik zag zelfs eens een vermelding van een tweet die via e-mail doorgestuurd was! Dergelijke inzichten kan niemand leveren behalve Twitter zelf.

  • In de rechterkolom staat ook nog een serie kleinere grafieken die achtereenvolgens het gemiddelde engagement, linkkliks, retweets, favorieten en antwoorden toont. Elke keer over een periode van 28 dagen en met de gemiddelden per dag. Die cijfers worden weer in tekst gerelateerd aan de voorgaande periode.

Wat leerde ik van deze analyses?

  • Waar ik voorheen vooral letten op retweets en favs die ik zag in mijn notificatietab kijk ik nu veel breder naar alle soorten interactie. En laat me daar ook door leiden.
  • No more retweets please? Retweets waren ooit het summum van de online social media marketeer, omdat ze het bereik vergroten. Maar door een groter bereik ‘verwatert’ de engagement!

no retweets please

 

  • Spreek je moerstaal! Ik cureer veel content, of in goed Nederlands: ik deel veel links naar artikelen die ik lees en interessant vind. Tot voor kort deed ik dat redelijk ‘lui’ door gewoon op de tweetbutton te klikken en de link te delen. Maar na een experiment waarbij ik de titel vertaalde en duidde door er mijn mening over te geven zag ik een stijging in engagement. 83 procent van mijn volgers komen uit Nederland (en 3 procent uit België). Dus eigenlijk niet zo vreemd, maar de rest spreekt dus geen NL; om die overige 14 procent niet geheel buiten te sluiten stop ik er nu ook af en toe weer Engelse content links tussen op tijden dat ik weet dat ze in de VS (met 4 procent het grootste deel van mijn buitenlandse volgers) wakker zijn.
  • Afbeeldingen in tweets verhogen engagement, maar overdrijf het niet.

images work

 

Hierboven zie je twee willekeurige tweets, de ene met en de andere zonder afbeelding. Op basis van die twee tweets is een conclusie niet geoorloofd, maar ik zie dat tweets met afbeeldingen een hogere interactie opleveren. Maar daar zit ook een addertje bij. Ik kreeg al snel commentaar op alle tweets met ‘stockfoto’s’. Daarna ben ik er meer op gaan letten dat de afbeelding ook echt iets toevoegt aan de inhoud van de link waar de afbeelding bij hoort. Simpelweg een standaardplaatje werkt eerder averechts en complete infographics zelfs negatief (de kop van de infographic als afbeelding erbij werkt echter wel!)

Overigens is de tweetanalyse maar één tab van drie die ‘normale’ gebruikers kunnen inzien.

Er is ook een onderdeel dat je volgers analyseert:

Schermafbeelding 2014-09-02 om 09.46.07

 

Daar zie je aan de linkerkant dat je heel nauwkeurig ziet waaruit je volgers qua interesses uit bestaan. Een prima indicatie of je’ op de goede weg’ zit. Bestaat jouw business uit het verkopen van nippels in B2B en je volgers zijn allemaal huisvrouwen die zich bezighouden met macramé, tuinieren en de verzorging van parkieten; dan weet je dat er iets niet klopt en zou je je twitteractiviteiten aan moeten passen als je dat wilt veranderen.

Als je Twitter cards geïmplementeerd hebt op je website en je account aan die cards gekoppeld hebt dan krijg je nog een derde tab waarin je die stats terugziet:

Schermafbeelding 2014-09-02 om 09.54.59

 

En hoe zou het inmiddels met mijn tweet over Facebook nieuwe regels na een uur live zijn? Kijk zelf maar:

Schermafbeelding 2014-09-02 om 09.57.07

 

Conclusie
Analyse van je tweets kan interessante inzichten geven in hoe je volgers reageren op je tweets. Maar let op! Stats zijn niet heilig en wat ik op basis van mijn stats leer hoeft geen les voor jou te zijn. Mijn volgers zijn niet jouw volgers, mijn doel is waarschijnlijk anders dan het jouwe en ga zo maar door. Ik stelde al vaker dat niemand hetzelfde aan Twitter heeft omdat Twitter voor een groot gedeelte is wie je volgt en wat je post. En niemand volgt of post hetzelfde. Datzelfde geldt dus ook voor de conclusies op basis van de stats die je nu hebt.

Maar deze nieuwe stats die Twitter gratis aan iedereen beschikbaar heeft gesteld zijn wel een mooie aanvulling/ uitbreiding/ kennismaking met wat statistieken je kunnen leren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond