-

Twitter vergroot zicht op bereik en engagement

De focus van Twitter verandert. Wie nu de statistieken gebruikt, ontdekt dat Twitter de nadruk aan het leggen is op bereik van en engagement met tweets. Het Twitter statistieken platform dat voorheen voorbehouden was aan adverteerders, is nu beschikbaar voor iedereen.

Enige tijd geleden ging het al eens over de mogelijkheden die Twitter bood aan uitgevers (bloggers of andere mensen die online iets publiceren) met behulp van de card-technologie. Daarmee wordt iedere link naar je website die via Twitter gedeeld wordt voorzien van uitklapbare inline media. De titel van het artikel, het intro en het belangrijkste plaatje komen dan uitklapbaar onder de tweet te staan.

oude stats

Hierboven zie je het ‘oude’ statistieken platform. Dat was al behoorlijk uitgebreid en gaf inzicht in het aantal tweets, welke reacties die tweets opriepen, hoeveel kliks er op de links waren en meer van dat soort gegevens.

Maar als je daarna ziet hoe Twitters nieuwe statistieken er nu uitzien, dan valt het enorme (positieve) verschil pas echt op:

twitter statistieken

De verschillen zijn direct duidelijk, maar worden nog zichtbaarder als je de verschillende onderdelen los bekijkt.

Schermafbeelding 2014-08-01 om 09.53.36

Bovenaan vind je een tijdlijn die de laatste 28 dagen beslaat. De staafdiagrammen laten zien hoeveel impressies je tweets per dag gehaald hebben. Impressies zijn daadwerkelijk gerealiseerde impressies en dus eigenlijk de cumulatieve bereikcijfers van je Twitter activiteiten.

Daaronder zie je het volgende stuk navigatie al waar al je tweets als losse updates worden vermeld:

Schermafbeelding 2014-08-01 om 09.56.40

Tweet met afbeelding scoort beter

Je kunt voor je eigen tweets kiezen, je tweets en reacties daarop of alleen de tweets die je gepromoot hebt. Twitter is vluchtig en dat wordt hier nog eens gedemonstreerd. Op moment van schrijven heb ik iets meer dan 3125 volgers. Niet zelden worden tweets maar door honderden mensen gezien. In dit onderdeel zie je dus het daadwerkelijke bereik dat je tweets op eigen kracht kregen, en de interactie die ermee plaatsvond. Je kunt zo ook zien dat tweets met afbeeldingen significant hoger scoren:

Schermafbeelding 2014-08-01 om 10.00.48

Het platform geeft je echter nog veel mooiere inzichten als je de tweet in detail bekijkt. Daarvoor neem ik een tweet met afbeelding over een blog dat waarover ik schreef:

Schermafbeelding 2014-08-01 om 10.04.04

Zoals je ziet, een leuk bereik en behoorlijk wat interactie en engagement. Als ik op de tweet klik, dan krijg ik de details van die interactie te zien:

Schermafbeelding 2014-08-01 om 10.06.27

Je kunt ook zien waaruit die interactie op deze specifieke tweet bestond. In de grafiek staat de ‘levenscyclus’ van de eerste 24 uur dat de tweet live stond. De informatie is heel gedetailleerd: het aantal impressies (cumulatief bereik), kliks op de foto, kliks op de link, kliks naar de detailpagina (de tweet als stand-alone op zijn eigen url), aantal favs en zelfs hoe vaak die gedeeld is via e-mail. Dat laatste wordt, voor zover ik weet, door geen enkele andere tool geleverd. In andere voorbeelden zie ik bovendien hoeveel mensen doorslikten naar mijn profielpagina.

Schermafbeelding 2014-08-01 om 10.15.45

Engagements

Aan de zijkant zie je in staafdiagrammen de mate van engagement en de verschillende onderdelen waaruit die bestond. Wat kun je daaruit opmaken? Allereerst het gemiddeld engagement per dag; als je regelmatig deze statistieken bekijkt ga je merken dat je daar je focus op gaat leggen. En voor zakelijke gebruikers is dat ook een mooie metric om op te focussen, want je wilt met je tweets interactie uitlokken en aangaan.

Daarna een overzicht van het aantal link kliks, de kliks naar de detailpagina van de tweet of je profiel zijn er dus uitgefilterd. Het gaat hier om de doorkliks naar de content die je deelt.

Daarna volgen retweets, door met je muis over de balken te hooveren zie je de retweets per dag. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere staafdiagrammen.

Favoriete tweet

De volgende tweet onderdelen tonen het aantal keren dat de tweet als favoriet aangemerkt is. ‘Favven’, het markeren van een tweet als favoriet, is nog een beetje een vreemde eend in de bijt: er zijn namelijk verschillende redenen waarom mensen een tweet favven.

Sommigen doen dat omdat ze hem daadwerkelijk leuk vinden, anderen markeren een tweet om deze later te lezen en daarna weer te ‘unfavven’. Ik ken zelfs een voorbeeld van iemand die tweets favt waarin anderen lovend over zijn product dienst zijn. Dat lijkt in eerste instantie een beetje zelfbevlekking, maar wordt duidelijker als je weet dat deze gebruiker van zijn favs een widget gemaakt heeft die hij op zijn eigen website geplaatst heeft. Daarmee wordt een favoriete tweet ineens een testimonial.

De laatste grafiek toont het aantal reacties (replies) per dag.

Meteen doen op je eigen website

Twitter heeft als geen ander inzicht in de data die geproduceerd wordt via onze tweets. Met deze vernieuwde statistiekentool maken ze dat een klein beetje inzichtelijk voor gebruikers die adverteren of de cardtechnologie geïmplementeerd hebben. Aangezien dat laatste gratis is zie ik geen reden om dat niet direct ook te gaan doen op je eigen website.

Twitters statistiekentool vind je op analytics.twitter.com

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Bart

Hele goede blog! Zeer nuttig. Ik ben het inderdaad ook nog nooit tegengekomen; het meten van het aantal keer dat je tweet gedeeld is via e-mail.

Groet,

Bart Rietjens

Eric van Oevelen

Leuk dat Twitter Analytics voor iedereen beschikbaar komt. Maar waarschijnlijk is die uitrol nog niet bij iedereen gerealiseerd: ik kom er nog steeds niet bij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond