-

Mobile Convention: de digitale transitie van FloraHolland

FloraHolland werkt aan Het Nieuwe Veilen. De coöperatieve organisatie van en voor kwekers van sierteeltproducten is flink in beweging. De sierteelthandel die via het platform van FloraHolland wordt gedreven, verloopt tegenwoordig grotendeels digitaal, ook al wordt de traditionele veilingklok nog steeds gebruikt. CIO JanPaul Landman vertelt er volgende week meer over op Mobile Convention in Amsterdam.

In het kader van FloraHolland 2020 lopen er inmiddels vijf programma’s, waarvan Het Nieuwe Veilen er één is. Het Nieuwe Veilen moet voor de toekomst een marktplaats opleveren waarop kwekers en klanten effectief en efficiënt transacties met sierteeltproducten tot stand kunnen brengen. Die fysieke marktplaats en de afzetsystemen daarbinnen moeten zorgen voor een stabiele prijsvorming. Om de marktplaats betaalbaar te houden, moeten de kosten omlaag.

De invoering van beeldveilen, discussies over aanpassing van de minimumprijs en over het al dan niet vermelden van het plaatnummer in het klokfront, het excessenbeleid. Het zijn allemaal voorbeelden van noodzakelijke ingrepen en verbeteringen, maar het zijn vooral optimalisaties van het bestaande. ‘Je maakt er de marktplaats niet toekomstbestendig mee’, zegt programmamanager Ronald Teerds. ‘Nu is het moment om toekomstgericht naar de fysieke marktplaats en de afzetinstrumenten te kijken. Daarom worden er mensen vrijgemaakt om de route naar de toekomst uit te stippelen. Samen met kwekers en klanten. Want de markt vraagt erom.’

En die toekomst is eigenlijk al begonnen. Vroeger kon men fysiek de producten bekijken, vandaag de dag moet er vooral op basis van foto’s en informatie over het product gekocht worden.

Om die reden is de dienstverlening inmiddels ook mobiel beschikbaar gemaakt via apps: De FloraViewer is daarvan een voorbeeld. Gebruikers kunnen hiermee onder andere via QR-codes allerlei informatie over een product bekijken. Dat kan een uitbloeifilmpje zijn, omdat bloemen vaak nog in de knop zitten, maar ook achtergrondinformatie over de kweker.

Omdat de veranderingen steeds sneller gaan, wil Landman bij deze trajecten veel meer dan vroeger op een agile-manier via de Scrum-methodiek gaan werken. ‘Ik wil niet twee jaar onder de pannen zijn, maar samen met de klant ontwikkelen en snel tot resultaten komen,’ vertelde Landman aan ManagementSite. ‘De afgelopen twee jaar hebben we al enkele projecten agile gedaan met positieve resultaten.’

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond