Google-wijziging: SEO-crisis of storm in glas water?

“SEO-wereld in rep en roer om Google-wijziging” kopte Emerce deze week. Analytici zouden met de handen in het haar zitten vanwege een door Google ingevoerde radicale wijziging in de statistieken. Door bezoekers gebruikte keywords zijn nu honderd procent ‘not provided’. Is het werkelijk zo erg en wordt zoekmachine-optimalisatie hiermee onmogelijk? Of is het een wijziging waar we best mee kunnen leven?

Volgens SEO-consultant Martijn Hoving (StormMC) wordt het nu nog moeilijker om het succes van SEO te bewijzen. Onoverkomelijk? Dat zeker niet, zo laat Levi van Wijngaarden, Head of Search bij Havas Media weten.

Honderd procent ‘not provided keywords’
Belangrijke basis voor de zoekmachine-optimalisatie zijn de door bezoekers gebruikte zoekwoorden om de website te vinden via Googles zoekmachine. Deze keywords of trefwoorden zijn, of beter gezegd waren, terug te vinden in Analytics en gaven SEO-experts een goede basis om de strategie mee uit te stippelen. Bepaalde zoektermen vragen om geoptimaliseerde content, andere geven inzicht vanwege de directe bijdrage aan verkoop en weer andere zullen leiden tot een aanvullende advertentiecampagne. Alles om in de zoekresultaten net even beter te worden gepresenteerd dan de concurrent.

De afgelopen jaren zijn er door Google een hoop wijzigingen aangebracht in het algoritme en ook nam het aandeel van not provided keywords gestaag toe. De zoekgigant beveiligde de verbinding tussen Google-server en computer en schermde hiermee het zoekgedrag voor anderen af. Zogenaamd om de privacy van de gebruiker te waarborgen, bleef de herkomst van de bezoeker onduidelijk. Vorige maand werd al gerapporteerd dat gemiddeld 49 procent van de zoekopdrachten werden versleuteld en resulteerde in niet vrijgegeven zoektermen.

SEO biedt nog voldoende mogelijkheden
Martijn Hoving ziet het met deze verandering een stuk moeilijker worden om uitspraken te doen over het organische verkeer, het zogenaamde extrapoleren. “SEO draait met name op het verhogen van de zichtbaarheid op non-brand termen. Deze inzichten hebben we nu niet meer.” Toch lijken zowel Hoving als van Wijngaarden niet in paniek. Volgens hen zijn er nog voldoende mogelijkheden met het gedeeltelijk achterhalen van de gegevens via Google Webmastertools en Adwords. Ook tools van Bing kunnen waardevoller worden, vooropgesteld dat deze over voldoende data kunnen beschikken.

Van Wijngaarden ziet het als een mooie aangelegenheid om eens terug te keren naar de basis van SEO, de content. “Websites die bij de top horen zijn sites die content boven alles stellen en deze constant uitbreiden met informatie die een bezoeker echt interessant vindt.” Ook zonder organische keyword-data kun je beoordelen of een pagina datgene biedt wat een bezoeker zoekt. “Kijk naar je Analytics metrics en gebruik tools als SessionCam om het gedrag van bezoekers te bestuderen. Of beter nog, vraag het ze af en toe direct. SEO is door de jaren heen veel meer geworden dan trucjes. Alle optimalisatietechnieken die die basis ondersteunen zijn mooi meegenomen.”

Ondanks deze geruststellende woorden kun je stellen dat sommigen zich sterk benadeeld voelen nu het werk ze moeilijker wordt gemaakt. ‘Screw online marketers. Screw webmasters. Take away their real search queries. Make them depend on getting that data from Google Webmaster Tools, which is far from a complete picture of your data.’

Op het WebmasterWorld forum is onder meer te lezen: “So lets see. Google launches analytics and gets many (most companies) to hand over critical business data for free [..] Then Google takes away one of the best data sources for businesses to determine where their traffic and sales are coming from. [..] So now Google knows more about your business than you do and your insight into your business (as far as search traffic) is severely limited moving forward.’

Ongetwijfeld is de door Google gevaren koers niet gekozen vanwege de privacy van de gebruiker. Het lijkt er eerder op dat ze bedrijven ertoe willen bewegen om advertentienetwerk AdWords te gebruiken. De tool die nog wel volledige inzage geeft in zoekgedrag. Aan de marketeer om te bepalen of dat erg of begrijpelijk is.

1 Reactie

Graag gedaan! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug