-

‘Google houdt gebruikers vast: technische kennis van SEO is key’

We spraken met Arnoud Duiker, expert op het gebied van SEO bij Orangedotcom. In dit artikel deelt hij zijn visie op het vakgebied en de toekomst. Hij voorspelt een Google dat er nog meer aan zal doen de gebruiker zelf vast te houden in plaats van door te sturen naar een website. Daarnaast vraagt relevantie om steeds meer technische kennis.

Arnoud werkte in het verleden aan een aantal onlineconcepten, waaronder één van de eerste online apotheken. In 2011 startte hij zijn zoekmachine marketingbureau Orangedotcom en werkt hij inmiddels met acht man voor klanten als CJP, Bril.nl en Samsung.

Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling binnen SEO?
“Los van het feit dat SEO steeds minder te maken heeft met het toepassen van slimme trucjes en optimalisatie, is wat mij betreft de grote focus op techniek één van de belangrijkste ontwikkelingen. Uiteraard blijft Google steeds meer relevantie en toegevoegde waarde vragen van websites, maar de techniek wordt hierin steeds belangrijker. Denk aan de enorme stijging van het mobiele verkeer en de vraag om mobiele websites, mobiele SEO, responsive webdesign en de snelheid van websites. Steeds meer onderdelen van zoekmachine-optimalisatie vragen om de nodige technische kennis.”

Wat is binnen SEO het belangrijkste inzicht van de afgelopen tijd?
“De inzet van het zogenoemde crawl-budget is voor mij het belangrijkste inzicht binnen SEO. Google geeft je een maximaal aantal pagina’s dat het kan crawlen (doorzoeken) per periode. Zeker voor grotere e-commerce websites is het dus belangrijk om goed na te denken wat je wel en niet laat crawlen. Laat niet zomaar alles indexeren, maar denk na over de toegevoegde waarde van de pagina. Welke informatie wil je ontsluiten en welke (AJAX) filters moeten daarvoor worden geïndexeerd? Moeten wel alle filters benaderbaar zijn? Uiteindelijk wordt de kwaliteit van de website vastgesteld aan de hand van alle pagina’s die Google kan lezen. Slechte of irrelevante pagina’s kunnen hier invloed op hebben. Bedenk dus goed wat je met je budget doet.
“Een ander belangrijk inzicht is dat de manier waarop mensen zoeken blijft veranderen. Zoekopdrachten krijgen steeds meer de vorm van specifieke vragen in plaats van één of twee zoekwoorden. De Hummingbird-update past in dit plaatje: Google begrijpt complexe en lange opdrachten beter. Het behalen van resultaat op korte termijn wordt steeds moeilijker. Nu bijvoorbeeld not provided is gestegen naar honderd procent, wordt het lastiger om op korte termijn op enkele zoekoorden te optimaliseren. Het vraagt je echt iets toe te voegen en het doel en nut voor gebruikers niet uit het oog te verliezen.”

Welke case was voor jou het meest succesvol?
“Een case waar we trots op zijn is die voor Samsung. Het afgelopen jaar hebben we een complete strategie uitgewerkt voor de Benelux. Zo zijn een aantal onderdelen structureel op de kaart gezet: training van werknemers, opbouwen van intern bewustzijn, inzet van geavanceerde SEO-tools, KPI’s en rapportage. Specifiek hebben we onder andere alle meta-content geoptimaliseerd. Voor Nederland hebben we met name gekeken naar pagina’s met het meeste volume. Dit resulteerde in een verbetering van de CTR van achttien procent en stijging voor bijna alle zoekwoorden. Daarnaast zijn er mooie resultaten behaald met complexere zaken als het opschonen van het linkprofiel en het analyseren van htaccess-logs.”

Voor welk bedrijf zou je je expertise nog willen inzetten en waarom?
“Bijna te veel om op te noemen. Er zijn zoveel websites die op het gebied van SEO veel laten liggen. Webwinkel Bulls and Birds zet met name campagnes in om het merk in Nederland bekend te maken. Ik zou graag helpen bij het schrijven van een SEO-strategie. Hetzelfde geldt voor (fietsontwerper) Van Moof die met een unieke propositie internationaal enorm groeit, maar weinig tot niets investeert in zoekmachine-optimalisatie. Ook voor een pure online speler als Zelf.nl zou ik graag m’n expertise inzetten.”

Wat gaat de verdere toekomst voor SEO brengen?
“Google leert ons steeds beter kennen en weet bijna eerder waar we naar zoeken dan wijzelf. Updates maken het mogelijk nog natuurlijker iets te vragen aan Google. Daarom zal er in de toekomst ook meer mondeling gezocht worden met ‘voice search’ In de toekomst wordt het nog lastiger even snel resultaat te boeken. SEO is een marketingstrategie op langere termijn. Dit blijkt ook uit het feit dat er dit jaar nog geen updates zijn geweest voor de ‘pagerank’ en we dit begrip gewoon kunnen vergeten.
“Waar Google de bezoeker eerder zo snel mogelijk naar de juiste pagina doorstuurde, proberen ze deze nu zo lang mogelijk zelf vast te houden. Ze vergelijken al prijzen van vliegtickets en plaatsen ‘dunne’ vergelijkingswebsites steeds verder naar beneden. Realtime en live informatie wordt hierin steeds belangrijker. Met Google Now krijgt je onderweg actuele informatie zonder dat je als gebruiker wordt doorgestuurd naar een externe pagina.
“SEO wordt dynamischer en de toekomst steeds moeilijker te voorspellen. Ontwikkelingen volgen elkaar in groter tempo op en het vraagt om de nodigde technische kennis. Je bent al lang niet alleen meer alleen bezig met optimalisaties, maar vooral met het bouwen van een online reputatie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond