TUI test als eerste adverteerder programmatic skins

TUI heeft als eerste Nederlandse adverteerder volledig geautomatiseerd een homepage takeover gedaan op Zoover. Daarbij werd gebruikgemaakt van een oplossing van Google DoubleClick.

Tijdens de last-minute campagne ‘Toe aan TUI’ die eind juli, begin augustus draaide werd op Zoover.nl de homepage overgenomen als de bezoeker op zoek was naar een bestemming die op dat moment in het last-minute aanbod zat. “Zoover is voor ons op zich al een relevant platform maar doordat we de consument een passende aanbieding konden laten zien, werd de overname nog relevanter,” zegt Arjen de Mik, Manager Digital Marketing van TUI.

Tot nu toe moest je als je de homepage wilde overnemen met een advertentie in overleg gaan met de publisher, een design ervoor maken en de campagne handmatig starten. “Nu hebben we voor het eerst een rich media format programmatic ingezet, ondanks dat het geen standaardformaat betreft. DoubleClick heeft de technische oplossing hiervoor ontwikkeld, Programmatic Guaranteed with Custom Creatives,” aldus De Mik. “Voor ons was het grootste voordeel daarvan dat we zelf achter de knoppen zaten en aantrekkelijke deals dynamisch konden plaatsen in de banner.”

TUI Programmatic Skin

Hoge kwaliteit bezoekers

Het was al eerder mogelijk om rich media in te kopen via DoubleClick maar nog niet op deze manier. TUI wilde Programmatic Guaranteed with Custom Creatives graag als eerste adverteerder testen omdat programmatic inkopen van display deals de voorkeur heeft van de reisorganisatie. “We willen gemakkelijk en schaalbaar op afstand onze advertenties inkopen. DoubleClick bleek de technologische oplossing te hebben voor zogeheten skins. We zijn heel tevreden over de resultaten van deze pilot. We sturen op 70 procent viewability en dat hebben we gehaald. Ook het gerealiseerde bereik was in orde. Er werd een gemiddelde doorklikratio van 2,60 procent op de skin behaald. Het bezoekersverkeer dat via de advertentie op TUI.nl kwam was van hoge kwaliteit, oftewel we hadden veel nieuwe bezoekers die meerdere pagina’s bekeken en daar ook langere tijd op bleven. Ondanks dat we met skin echt op digital branding KPI’s stuurden, hebben we zelfs last-click boekingen gemeten in Google Analytics.”

4 Reacties

Klein kritisch puntje: waarom niet in de uiting gebruik maken van de kennis? Waarom wordt de ‘gezochte locatie’ niet dynamisch vermeld in de uiting? Lijkt mij namelijk nu niet echt bijdragen aan de relevantie als iemand zoekt op Gran Canaria en hele andere bestemmingen te zien krijgt in de uiting.

Ter aanvulling: Programmatic skins worden al sinds 2013 ingezet. https://goo.gl/LHgEaA. Ook op Zoover media titels. Deze takeovers hebben hun vaste plek in menig mediaplan.
Wellicht dat dit artikel eigenlijk over DCO en targeting op basis van de last-minute deals hoort te gaan icm skins?

Ik zag laatst iemand met een mobiele telefoon!

Altijd prachtig hoor dat ‘bereik’ en ‘doorklikratio’. Maar het gaat natuurlijk gewoon om de conversie. Waarom wordt dat niet gedeeld?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug