-

Wat heeft 10 jaar Google Analytics ons gebracht?

In november 2005 lanceerde Google haar eerste versie van Google Analytics. In dit artikel kijk ik terug naar toen en naar de belangrijkste ontwikkelingen van Google Analytics in de afgelopen tien jaar.

De lancering van Google Analytics in 2005 was een waar jubelmoment. Zo onverwacht, een totale break through voor de web analytics markt. Een gratis web analytics tool! Niet alleen voor mij, maar ook voor circa 100.000 anderen het moment om zich aan te melden als gebruiker. Google kon het aantal aanmeldingen totaal niet aan en was er een tijdelijk stop op het kunnen aanmelden. Gelukkig had ik één account gekregen en kon ik daarbinnen vijf properties aanmaken om met een omweg zo vijf sites van klanten door te meten. In de eerste periode was Google Analytics dus alleen op invitatie basis te krijgen. Vanaf augustus 2006 had Google voldoende capaciteit en kon iedereen die zich aanmeld direct aan de slag.

De user interface van de eerste versie van Google Analytics kwam van Urchin, een analytics tool uit Nieuw Zeeland die kort daarvoor door Google was overgenomen. Urchin was software die je kon draaien op je eigen servers terwijl Google Analytics, net als veel andere web analytics tools met een pagetag werkte.

ANalytics
User interface van Google Analytics in de begindagen.

In die tijd waren er nog een groot aantal andere analytics tools op de markt zoals Nedstat (later overgenomen door Comscore, nu overgenomen door Adobe), Indextools (later overgenomen door Yahoo), Moniforce (later overgenomen door Oracle), HBX (later overgenomen door Omniture), Clicktracks, Omniture (later overgenomen door Adobe) en Webtrends. Slechts enkele van deze tools bestaan nog.

Toen Google Analytics enigszins ingeburgerd raakte, zijn we vanuit Netprofiler als eerste bureau begonnen met het geven van Google Analytics trainingen. In 2007 werd Netprofiler door Brian Clifton, toenmalig Europees Manager bij Google voor Google Analytics geaudit en geaccrediteerd als eerste Nederlandse Google Analytics Partner. Wat een feest!

Als snel volgde diverse andere online marketing bureaus en Nederland werd hiermee het dichtstbevolkte Google Analytics Partner land ter wereld met momenteel maar liefst 20 geaccrediteerde Google Analytics Partners. Jaarlijks volgden partners de door Google georganiseerde updates van Google Analytics in Dublin en later in Mountain View en San Francisco.

Vanaf 2007 tot nu volgden kleine en grote updates van Google Analytics zich op. Een chronologische volgorde van de belangrijkste nieuwe features en verbeteringen:

  • Verbeterde user interface (2007)
  • Custom reports (2008)
  • Geavanceerde segmenten (2008)
  • API koppeling (2009)
  • Event tracking en asynchrone tracking (2009)
  • Multi Channel Funnels en conversie attributie (2011)
  • Real time rapportages (2011)
  • Visitor flow (2011)
  • Mobile App Analytics (2012)
  • Google Analytics Premium (zonder sampling en met meer mogelijkheden) 2012
  • Content Experimenten voor A/B testen (2012)
  • Universal Analytics met nieuw Meet Protocol (2012)
  • Analytics Academy (gratis leeromgeving) (2013)
  • Remarketing op basis van Google Analytics (2013)
  • Keuze uit meerdere attributie modellen (2013)
  • Enhanced E-commerce (2014)

En daarnaast natuurlijk de lancering van Google Tag Manager (2012) die niet los gezien kan worden van het gebruik van Google Analytics. De dominantie van Google Analytics op de web analytics markt is ongekend. Schatting is dat meer dan 30 miljoen websites wereldwijd met Google Analytics werken. Ook steeds meer grote bedrijven zijn geswitched naar Google Analytics of Google Analytics Premium (de betaalde variant van Google Analytics).

Het succes van Google Analytics in Nederland is ook goed merkbaar op de jaarlijkse Google Analytics User Conference waar diverse geaccrediteerde Google Analytics bureaus hun kennis en ervaring met geïnteresseerden delen. Dit event wordt al sinds 2010 georganiseerd en is de laatste jaren altijd uitverkocht met meer dan 500 bezoekers.

De eenvoudige webstatistieken tool die Google Analytics in 2005 was is inmiddels uitgegroeid tot een zeer uitgebreide analytics suite waarmee naast web analytics data ook andere databronnen geanalyseerd en gekoppeld kunnen worden. Mede door Google Analytics is de online marketingwereld volwassen geworden en zijn online marketeers veel meer data driven geworden. De vraag is: ‘Hoe ziet Google Analytics er over tien jaar uit?’

*) Foto boven: Ingvar Bjork / Shutterstock.com

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Hoeveel procent blokt inmiddels Google Analytics? Ghostery doe het erg goed namelijk. En blijft enorm balen dat ze zoekwoorden eruit geloopt hebben en zelf ook geen referrer headers met zoekopdrachten meesturen.

K.Ritiek

Over 10 jaar?
Gezien de voortschrijdende integratie van alle Google producten, heb je over 3 jaar enkel de keus om de ziel maar te verkopen aan Google. Ben je niet bereid om Google volledig inzicht te geven in het bezoekgedrag van jouw gebruikers dan ben je het blijkbaar ook niet waard om te mogen deelnemen aan Adwords.
Terwijl simpele zielen staan te juichen wanneer ze telkens een paar grijpstuivers toegeworpen krijgen, zien ze blijkbaar niet wat voor een trojaans paard ze binnen halen.
Dit terwijl het al jaren ontbreekt aan allerlei zaken die wel belangrijk zijn voor publishers maar die Google liever voor zichzelf houdt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond