Meer Artikelen

Google oppermachtig, maar hoe lang nog?

Zoekmachine-gebruikers zijn veel minder loyaal dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Comscore. Het biedt perspectief voor Yahoo! en MSN en het is slecht nieuws voor Google. Het zou sowieso wel eens snel 'gedaan' kunnen zijn met Google, denken 'industry-watchers'.

Google biedt AdSense in meerdere talen

Google heeft het aantal talen voor het advertentiemodel AdSense uitgebreid tot zes. AdSense is nu ook beschikbaar in onder meer Spaans, Frans en Duits.

Google wil uitspraak over trefwoorden en merkenrecht

Google wil dat de rechter zich uitspreekt in de discussie over het registreren van zoektermen die verwijzen naar merknamen van bedrijven. Na een dreiging met een rechtszaak in de Verenigde Staten heeft Google nu zelf het initiatief genomen.

Aanpassing Google zet webwinkels in de kou

Een stevige aanpassing van de zoektechnologie door Google heeft ertoe geleid dat een nog onbekend aantal webwinkels op een lagere positie in de rangschikking is beland. Zij klagen over omzetverlies.

Google legt medicijnenreclame aan banden

In navolging van concurrenten Microsoft (MSN) en Yahoo (Overture) beperkt nu ook Google het advertereren voor medicijnen. Druk van een gecombineerde lobby van de farmaceutische industrie samen met Drugstore.com droeg eraan bij.

Opnieuw rechtszaak tegen Google

Het Franse modemerk Louis Vuitton is een rechtszaak tegen Google gestart omdat concurrenten bij de zoekmachine op de merknaam van Louis Vuitton adverteren. Het is in korte tijd het tweede bedrijf dat om die reden stappen tegen Google onderneemt.

“Beursgang Google”

Google maakt zich op voor een beursgang, die begin volgend jaar gehouden zal worden en naar schatting tussen de 15 en 25 miljard dollar zal opleveren. De aandelen worden per opbod via internet verkocht. Dit meldt de Financial Times.

Merk kapen bij Google verboden

Een uitspraak van een Franse rechter tegen Google kan grote gevolgen hebben voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.

Overture versterkt technologie voor context-reclame

Overture is een samenwerking gestart met het Amerikaanse Quigo Technologies om meer greep te krijgen op de markt voor 'contextual advertising'. Het plaatsen van reclamelinkjes afgestemd op de context van de pagina wordt het volgende strijdgebied voor Google en Overture.

Google wint klanten voor zakelijke dienst

Google heeft negen nieuwe klanten gewonnen voor een gespecialiseerde zoekdienst voor bedrijven. Het meldt tevens dat de omzet voor de Google Search Appliance (GSA) sinds vorig jaar met 200 procent is gestegen. Waar concurrenten zich meer richten op de consumentenmarkt zet Google nog in op twee markten.

Steeds meer domeinnamen met ‘Google’

Steeds meer bedrijven willen meeliften op het succes van de zoekmachine Google. Het aantal domeinen met de naam Google nadert inmiddels de duizend. Daarbij zijn nog niet eens de domeinnamen meegerekend die enigszins op Google lijken. Het aantal domeinen met de naam Froogle (Google's zoekmachine voor producten) staat op honderd.

Google start advertentieverkoop voor derden

Google begint binnenkort met de verkoop van advertentieruimte op sites van derden. Een van de partijen waar Google mee samenwerkt is HowStuffWorks.com. De zoekmachine begeeft zich met dit nieuwe model op het terrein van online advertising bureaus.

Google start Nederlandse versie AdWords

Google is een Nederlandstalige versie van AdWords gestart, een advertentiemiddel dat werkt op basis van cost-per-click. Adverteerders kunnen hiermee zelf hun reclame toevoegen aan de sites die gebruik maken van Google. De Nederlandse versie van AdWords betekent concurrentie voor QualiGO.

Onduidelijkheid over reden overname Blogger door Google

Deskundigen zijn het oneens over de reden achter de overname van weblogsite Blogger door zoekmachine Google. Het verbeteren van de prestaties van de zoekmachine met actuele weblog-informatie, uitgeven als uitbreiding van de core business of simpelweg een manier om geld te verdienen zijn de meest genoemde redenen.

Google werkt aan zoekmachine voor producten

Onder de naam Froogle werkt Google aan een zoekmachine waarmee op internet gezocht kan worden naar producten. Een beta-versie van Froogle is inmiddels beschikbaar. Adverteerders kunnen niet betalen voor een hoge positie in de rangschikking.