Meer Artikelen

Premium

Shake-in

Vijf nieuwe diensten en bedrijven

Premium

Googlen met Soople

Floris Rost van Toningen ontwierp een site waarmee zijn moeder gemakkelijk kon zoeken via Google. Nu gebruiken duizenden internetters Soople.

Consumentenbond: veel zoekresultaten laten te wensen over

Vier van de dertien zoekmachines die gebruikt worden laten een flinke steek vallen en één zoekmachine presteert in ronduit alle zoekcategorieën slecht. Dat concludeert de Consumentenbond na een onderzoek naar dertien zoekmachines. Vooral Zoek.nl laat het afweten, constateert de bond.

Orkut-hype lijkt alweer voorbij

De hype rondom Google-spin off Orkut zou alweer voorbij zijn. Orkut-gebuiker Ace Suares zegt dat het sociale netwerk van Orkut niet meer zo hard groeit als in het begin het geval was. “De groei is niet exponentieel meer en ook niet lineair,” schrijft hij in een brief aan een groot aantal gebruikers van Orkut.

Concurrentie argwanend over ‘paid inclusion’ bij Yahoo

Yahoo breidt de mogelijkheden voor 'paid inclusion' uit, een methode waarmee bedrijven betalen voor opname in de zoek-index. Google keurt de werkwijze van Yahoo af. Ook het Nederlandse Ilse vraagt zich af of Yahoo daarmee de goede weg is ingeslagen.

DoubleClick betreedt arena zoekmachine-marketing

DoubleClick komt nog voor het einde van het jaar met eigen toepassingen voor zoekmachine-marketing. Met lede ogen ziet het hoe Google en Overture succes behalen met 'contextual ads'. Ook DoubleClick lijkt een stuk van de koek te willen die nu verdeeld wordt.

Advertentiebureaus niet bang voor Google Adsense

Na bewezen successen in Amerika is Google voorzichtig in Nederland begonnen met AdSense. Dat is de dienst die sitebeheerders in staat stelt om met Google samen te werken op het gebied van adverteren. De meeste online advertentiebureaus reageren positief op het initiatief van Google. Concurrent Overture biedt binnenkort een soortgelijke dienst aan op de Nederlandse markt. Te beginnen bij MSN.

Google oppermachtig, maar hoe lang nog?

Zoekmachine-gebruikers zijn veel minder loyaal dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Comscore. Het biedt perspectief voor Yahoo! en MSN en het is slecht nieuws voor Google. Het zou sowieso wel eens snel 'gedaan' kunnen zijn met Google, denken 'industry-watchers'.

Google biedt AdSense in meerdere talen

Google heeft het aantal talen voor het advertentiemodel AdSense uitgebreid tot zes. AdSense is nu ook beschikbaar in onder meer Spaans, Frans en Duits.

Google wil uitspraak over trefwoorden en merkenrecht

Google wil dat de rechter zich uitspreekt in de discussie over het registreren van zoektermen die verwijzen naar merknamen van bedrijven. Na een dreiging met een rechtszaak in de Verenigde Staten heeft Google nu zelf het initiatief genomen.

Aanpassing Google zet webwinkels in de kou

Een stevige aanpassing van de zoektechnologie door Google heeft ertoe geleid dat een nog onbekend aantal webwinkels op een lagere positie in de rangschikking is beland. Zij klagen over omzetverlies.

Google legt medicijnenreclame aan banden

In navolging van concurrenten Microsoft (MSN) en Yahoo (Overture) beperkt nu ook Google het advertereren voor medicijnen. Druk van een gecombineerde lobby van de farmaceutische industrie samen met Drugstore.com droeg eraan bij.

Opnieuw rechtszaak tegen Google

Het Franse modemerk Louis Vuitton is een rechtszaak tegen Google gestart omdat concurrenten bij de zoekmachine op de merknaam van Louis Vuitton adverteren. Het is in korte tijd het tweede bedrijf dat om die reden stappen tegen Google onderneemt.

“Beursgang Google”

Google maakt zich op voor een beursgang, die begin volgend jaar gehouden zal worden en naar schatting tussen de 15 en 25 miljard dollar zal opleveren. De aandelen worden per opbod via internet verkocht. Dit meldt de Financial Times.

Merk kapen bij Google verboden

Een uitspraak van een Franse rechter tegen Google kan grote gevolgen hebben voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.