Hot en cool
Google is zo cool en hot tegelijk dat het voortbestaan van internet af lijkt te hangen van de geniale invallen van Larry Page en Sergey Brin, te oordelen naar de hoeveelheid nieuws die het bedrijf veroorzaakt.
Google is zo cool en hot tegelijk dat het voortbestaan van internet af lijkt te hangen van de geniale invallen van Larry Page en Sergey Brin, te oordelen naar de hoeveelheid nieuws die het bedrijf veroorzaakt.
Adverteren bij zoekmachines is makkelijk, snel, goedkoop en effectief.
Google is onlangs begonnen met het indexeren van Nedstat-pagina’s. Tot die ontdekking is Jeroen van de Wiel, beheerder van een Nederlands Google-weblog, gekomen. Wat de gevolgen zijn van het indexeren van de Nedstat-pagina’s door Google is nog niet helemaal duidelijk.
Woorden nodig om een afbeelding op internet te zoeken? Niet lang meer. Karthik Ramani van Purdue University werkt aan een manier van zoeken waarbij woorden niet altijd nodig zijn. Alleen tekenen mag dus, maar een zoektocht kan ook ondersteund worden door een trefwoord.
Amazon heeft een eigen zoekmachine gelanceerd die A9 heet. A9.com is een onderdeel van Amazon. De zoekmachine beperkt zijn opdrachten niet tot de site van Amazon maar zoekt ook op de rest van het web. Dat berichten diverse Amerikaanse media.
Google gaat e-mail aanbieden met een opslagruimte van maar liefst 1 gigabyte. Tenminste daar lijkt het op. Niet iedereen is overtuigd. Gaat het niet gewoon om een 1 april-grap? “De man achter Gmail moest miljoenen M&M's eten voordat hij Google's email dienst het levenslicht zag,” schrijven de Google oprichters in een persbericht waarin de geboorte van Gmail wordt aangekondigd.
Google heeft eerder deze week bij monde van CEO Eric Schmidt laten weten dat het Orkut in Google gaat integreren. In de tijd dat Orkut gelanceerd werd, zei Schmidt nog dat dat beslist niet de bedoeling was. Kennelijk had Schmidt toen geen hoge verwachtingen van Orkut. Inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en mag Orkut volgens Schmidt een succes genoemd worden.
Vijf nieuwe diensten en bedrijven
Floris Rost van Toningen ontwierp een site waarmee zijn moeder gemakkelijk kon zoeken via Google. Nu gebruiken duizenden internetters Soople.
Ondanks de groeipotentie zijn gesponsorde zoekresultaten behoorlijk saai.
Vier van de dertien zoekmachines die gebruikt worden laten een flinke steek vallen en één zoekmachine presteert in ronduit alle zoekcategorieën slecht. Dat concludeert de Consumentenbond na een onderzoek naar dertien zoekmachines. Vooral Zoek.nl laat het afweten, constateert de bond.
De hype rondom Google-spin off Orkut zou alweer voorbij zijn. Orkut-gebuiker Ace Suares zegt dat het sociale netwerk van Orkut niet meer zo hard groeit als in het begin het geval was. “De groei is niet exponentieel meer en ook niet lineair,” schrijft hij in een brief aan een groot aantal gebruikers van Orkut.
Yahoo breidt de mogelijkheden voor 'paid inclusion' uit, een methode waarmee bedrijven betalen voor opname in de zoek-index. Google keurt de werkwijze van Yahoo af. Ook het Nederlandse Ilse vraagt zich af of Yahoo daarmee de goede weg is ingeslagen.
DoubleClick komt nog voor het einde van het jaar met eigen toepassingen voor zoekmachine-marketing. Met lede ogen ziet het hoe Google en Overture succes behalen met 'contextual ads'. Ook DoubleClick lijkt een stuk van de koek te willen die nu verdeeld wordt.
Na bewezen successen in Amerika is Google voorzichtig in Nederland begonnen met AdSense. Dat is de dienst die sitebeheerders in staat stelt om met Google samen te werken op het gebied van adverteren. De meeste online advertentiebureaus reageren positief op het initiatief van Google. Concurrent Overture biedt binnenkort een soortgelijke dienst aan op de Nederlandse markt. Te beginnen bij MSN.