FD en NRC enige stijgers met digitale krant
De Volkskrant weet het verlies in de papieren oplage niet te compenseren met digitale abonnees. De NRC en het FD wel. Dat blijkt de jaarcijfers over 2012 van het oplage-instituut HOI.
De Volkskrant weet het verlies in de papieren oplage niet te compenseren met digitale abonnees. De NRC en het FD wel. Dat blijkt de jaarcijfers over 2012 van het oplage-instituut HOI.
De nieuwe site van NRC moet volgens uitgever Hans Nijenhuis een NU.nl zijn, maar dan voor de meer dan gemiddeld geïnteresseerde Nederlander. NRC.nl is geen krant op het internet, maar een plek voor snel nieuws, met duiding. Achtergronden die NRC geeft, zijn tegen betaling te lezen, in de papieren krant, of in de versie op de iPad.
Rob Wijnberg (27), de kersverse hoofdredacteur van nrc.next, gelooft niet dat kwaliteit haaks staat op geld verdienen. “Ik ben niet zo van de marktwerking. Ik probeer te laten zien dat we beter moeten uitdragen wat we willen verkopen, in plaats van het omvormen tot het verkoopbaar is.”
Ernst-Jan Pfauth leidt sinds kort de internetafdeling van Nrc.next en NRC. Hij ging van blogger bij de Nrc.next naar Chef internet NRC en Nrc.next. “Kranten moeten mee, ook als er nog geen businessmodel voor online is.”
NRC heeft een nieuwe digitale strategie neergezet. De NRC-sites die het afgelopen jaar verlies hebben gedraaid, moeten binnen een jaar voor een kleine winst zorgen.
NRC Media opent een webwinkel voor vrouwen met slechts één product in de schappen. De winkel draait niet onder het NRC-merk. De uitgeverij ontwikkelt e-commerce tot een derde geldstroom. “Het levert al een flinke bijdrage aan de omzet”, aldus de retaildirecteur.
De websites van NRC Handelsblad en NRC Next zijn na verzelfstandiging samen verantwoordelijk voor iets meer dan 10 procent cumulatief online bereik. Wie de exploitatie gaat doen in de nieuwe constellatie, is nog niet bekend.