Deel dit artikel
-

“NRC Digitaal is een startup binnen NRC”

Ernst-Jan Pfauth leidt sinds kort de internetafdeling van Nrc.next en NRC. Hij ging van blogger bij de Nrc.next naar Chef internet NRC en Nrc.next. “Kranten moeten mee, ook als er nog geen businessmodel voor online is.”

Formeel gezien ben je geen mover, want je zat al bij NRC, maar toch: vanwaar deze nieuwe stap?

“Ik ben begin 2009 gevraagd om het weblog van Nrc.next op te zetten – ze kenden mij via The Next Web – en dat is vrij succesvol geworden. En omdat ik toch al een beetje fungeerde als de nerd en internethelpdesk en omdat ik een duidelijke visie voor online nieuws heb, ben ik gevraagd om de internetafdeling te leiden.”

Eerst Rob Wijnberg als hoofdredacteur op z’n 27e , nu jij. Is NRC helemaal aan het verjongen?

“Het is meer een kwestie van de juiste persoon op de juiste plek. Het feit dat iemand dan toevallig jong is, mag geen belemmering zijn, zolang als er ook ervaren mensen bij betrokken zijn.”

Merk je wel een cultuurverandering sinds jullie weg zijn bij PCM/De Persgroep?

“Ik denk het wel, met de komst van de nieuwe hoofdredacteur is wel een tweetal nieuwe chefs benoemd.”

Wat houdt je functie precies in?

“Ik ben redactioneel verantwoordelijk voor alle digitale uitgaven, zoals de websites, weblogs, iPad en iPhone app. We zijn nu bezig om het weblog van NRC.Next te vernieuwen en de digitale edities van de kranten. Maar ook Nrc.nl wordt vernieuwd, het moet echt het beste van het web laten zien, zodat je het gevoel hebt dat je niks mist. We verwijzen bijvoorbeeld ook naar artikelen in de Newyorker.”

Hoe verhouden jullie je tot de printredactie?

“We zitten als online afdeling met z’n allen in één ‘ruimte,, dus sales en redactie bij elkaar. Wij zijn als  nieuwe media team eigenlijk een beetje een startup binnen NRC. We zitten dus niet bij print, maar wisselen zo nodig natuurlijk wel kennis uit.”

Denk jij ook mee over  online verdienmodellen?

“Ja, ik vind dat je daarover moet nadenken. We zijn nu eenmaal geen bodemloze put, uiteindelijk moeten we onze eigen broek kunnen ophouden.”

Ben je commercieel ingesteld?

“Nee, maar ik ben wel realistisch. We zijn niet zo megalomaan dat we een fotograaf naar Afghanistan sturen voor een fotoserie voor het web, zoals de New York Times deed.”

Welke buitenlandse voorbeelden inspireren jou?

“The Guardian wat betreft databasejournalistiek. Maar ik kijk vooral veel naar Amerikaanse bloggers, hoe zij een online imperium hebben opgezet, zoals Techcrunch, The Huffington Post of iPhoneclub in Nederland. Wat we van hen kunnen leren is dat we echt vanuit internet als medium moeten denken en niet krantje gaan spelen online.”

Is er bij de traditionele redacties wel begrip voor wat jullie doen?

“Kranten moeten mee, ook als er nog geen businessmodel voor online is. Ze moeten nu experimenteren en zorgen dat hun redacties meegaan met de tijd, anders zijn ze straks te laat als er wel een verdienmodel is.”

Heb je nu nog wel tijd om te bloggen voor je eigen weblog Dutchproblogger?

“Ik heb wel eens gezegd dat je elke dag moet bloggen, maar ik geef toe dat het in de praktijk lastiger is dan het lijkt. Ik moet dat weer gaan waarmaken. Ik blog wel voor NRC, zoals recent over de nieuwe iPad app. Ik doe dat om te reflecteren, evalueren en delen.”

Wordt die openheid bij NRC wel gewaardeerd?

“Ik doe het gewoon. Ik geloof er namelijk heel erg in. Maar volgens mij vinden ze het prima, ik heb alleen maar positieve reacties gekregen.”

Wat heb je tijdens je blogtijd in de VS geleerd?

“Het combineren van bloggen met ondernemerschap, dat is wel het belangrijkste.”

Wat heb je concreet aan je studie Communicatiewetenschap gehad?

“Ik heb er veel over marketing geleerd, wat ik met bloggen kon toepassen. Ik wist hoe ik aandacht moest krijgen voor m’n schrijfsels. Door een niche te kiezen, aan een bepaald sentiment te refereren – in mijn geval de internationaal georiënteerde student – en alles zo toegankelijk mogelijk maken.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Frans Klassen

Volgens mij klopt de kop niet helemaal….

Frans Klassen

Volgens mij klopt de kop niet helemaal….

henk

@ Frans, wat klopt er dan niet?

Robbie O

Volgens mij klopt die ad niet helemaal. Wat een irritant ding zeg. Wordt daar nou echt op geklikt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond