Deel dit artikel
-

FD en NRC enige stijgers met digitale krant

De Volkskrant weet het verlies in de papieren oplage niet te compenseren met digitale abonnees. De NRC en het FD wel. Dat blijkt de jaarcijfers over 2012 van het oplage-instituut HOI.

De betaalde oplage van alle kranten in Nederland (pdf) is in het afgelopen jaar gedaald met 3,2 procent. In totaal werden er in 2012 nog 3.025.851 exemplaren van kranten, papier en digitaal, verkocht, bijna honderdduizend minder dan het jaar daarvoor.

Van de kranten met een digitale replica doen vooral NRC en FD het goed. Zij weten de daling in de papieren oplage te compenseren met een groei van digitale abonnees. Bij NRC steeg digitaal met twintig procent, FD wist de digitale oplage bijna te verdubbelen naar twaalfduizend abonnees.

De Volkskrant is dat niet gelukt. De krant verloor over een jaar zevenduizend abonnees.

De regionale dagbladen weten de negatieve trend niet om te buigen. Toch worden er nog altijd 1,34 miljoen regionale dagbladen in Nederland verspreid.

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Haarman

Het gaat er vooral om wat je online abonnees te bieden hebt in een digitale wereld waarin veel free content beschikbaar is. Wat de fysieke kranten betreft: dat blijft een dood paard, zinloos om hier een toekomst mee op te bouwen (al zal er de komende jaren zeker nog behoefte zijn aan fysieke kranten). Het FD heeft een zeer gerichte doelgroep die men op maat kan bedienen, een voorwaarde voor echt online succes. Kan de Volkskrant, het AD en de Telegraaf dat ook? Ja, dat kan, maar zij moeten verder gaan in de binding met de abonnee. Echt veel bieden dus en content op maat bieden. Richt je op de nieuws-omnivoren die overal in geïnteresseerd zijn of biedt delicatessen op een smaller terrein. En zorg voor binding. Het kan allemaal, maar struisvogelpolitiek gaat niet werken. Het is NU de tijd om echt voor online te gaan (en vergeet de combinatie fysiek/digitaal, maak een aparte strategie op alleen digitaal).

Rob Adank

Chapeau Paul! Graag onderschrijf ik vanuit mijn innovatieve achtergrond, High Tech Campus EHV en InnoTep Nijmegen, jouw scherpe analyse. Nu zijn FD en NRC, als Nationale kwaliteitskranten pur sang, terecht de voorspelbare winnaars.

Regionale dagbladen weten de negatieve trend echter nóg niet om te buigen! Met de springplank en verbinding naar 1,34 mln betalende regionale dagbladen in Nederland, mist men helaas kansrijke progressie via Internet. Met name vanuit Breda c.q. West/Brabant heb jij, mede gezien jouw glasheldere visie en kwaliteiten voldoende ruimte vanuit co-creatieve strategische Internetmarketing- en dito Innovaties. Ondernemend West-Brabant heeft in deze turbulente tijdgeest behoefte aan een praktijkgerichte visie van Innovatieve ondernemers. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond