‘Online shoppen vaak duurzamer dan fysiek winkelen’
Slechts zeventien procent van de consumenten denkt dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, vindt dat een misvatting.
Slechts zeventien procent van de consumenten denkt dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, vindt dat een misvatting.
Een grote groep Nederlandse ondernemers- en consumentenorganisaties roept het nieuwe kabinet op om op te treden tegen oneerlijke handelspraktijken van Aziatische platforms.
Belangenorganisatie Thuiswinkel.org heeft vier nieuwe bestuurders aangesteld, waardoor de top van de organisatie weer op volle sterkte is.
De Nederlandse consument kocht in het eerste kwartaal voor negen miljarden aan producten en diensten via internet. De omzet van diensten loopt op, die van fysieke producten neemt af.
Duitse consumentenorganisaties en politici zijn voor een onderzoek naar misleidende marktpraktijken van de shoppingapp Temu. Thuiswinkel.org zou zoiets in Nederland steunen.
Thuiswinkel.org start een actieve lobby in politiek Den Haag om het pad te effenen voor toekomstige groei in internationale context.
Nespresso splitst hun marketing tussen merk en klant. Zo kan de kracht van e-commerce ook op andere plekken beter benut worden.
De belangenorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org presenteert op 11 april zijn duurzaamheidsstandaard, een initiatief om e-commersianten praktisch en groen vooruit te helpen.
De Nederlandse consument kocht in het derde kwartaal van dit jaar minder kleding (-13%), elektronica en telecom (-5%). Dat blijkt uit nieuwe cijfers van belangenorganisatie Thuiswinkel.org.
De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, dat is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek, en verschillende vervoerders en webwinkels.
Thuiswinkel.org begint zijn lobby richting de Nederlandse politiek om e-commerce opgenomen te krijgen in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen voor het nieuwe parlement.
Webwinkels en marktplaatsen zetten in de eerste drie maanden van 2023 voor 8,5 miljard euro om. Dat is maar vijf procent meer dan een jaar eerder. Men kocht meer diensten, maar minder fysieke producten.
De e-commerceomzet daalde in 2022 wat de handel in fysieke producten betreft, maar steeg behoorlijk qua omzet uit digitale diensten. In totaal gaf de Nederlandse consument negen procent meer uit bij webwinkels en handelsplaatsen dan het jaar ervoor.
Een klein deel van Nederlands grootse webwinkels heeft geen telefoonnummer voor klanten op zijn site staan. Dat is sinds 2022 wel verplicht.
Zeventien Europese handelsorganisaties luiden het alarm over een voorgenomen verplichte Stop-knop bij webwinkels. Met één druk op die knop moet de consument een transactie achteraf ongedaan kunnen maken.