-

Optimaliseer je webshop voor mobiel: minder tekst, meer beeld

Google zet steeds meer in op het snel en makkelijk zoeken op mobiele devices zoals smartphones en tablets. Een onderdeel dat hierin steeds belangrijker wordt is het visuele aspect. We willen snel kunnen zien hoe een product eruit ziet en daarop baseren we onze beslissing om het al dan niet te kopen. Zou het in de toekomst zo kunnen zijn dat je een leuke tuinstoel ziet, er een foto van maakt en de betreffende tuinstoel direct online kunt bestellen?

Met de introductie van Android 6.0 Marshmallow zet Google grote stappen om het mobiele zoeken gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Een interessante ontwikkeling voor de e-commerce is de integratie van de online winkeldienst Google Shopping met Google Now en het tonen van visueel vergelijkbare producten tijdens het online winkelen.

Voorgesteld Beeldmateriaal #2 (Origami Android)

Een cruciale factor in deze integratie is de privé index die Google in het leven geroepen heeft. In deze privé index worden gegevens verzameld waarmee Google tracht om sneller de voor jou relevante zoekresultaten te tonen. Deze gegevens bevatten onder meer je Google Shopping zoekgeschiedenis. Als je Google Now aan hebt staan zullen er automatisch Price Alert Cards verschijnen bij een prijswijziging van een in het verleden bekeken product.

Zodra je een product opent in Google Shopping is er bovendien een functie om visueel vergelijkbare producten te bekijken. Hiermee maakt Google het mobiele winkelen inderdaad een stuk gebruiksvriendelijker, maar het heeft ook enkele duidelijke gevolgen voor de optimalisatiestrategie van e-commerce webshops.

Dit product is goedkoper geworden!

Een dienst die vele webshops al langere tijd aanbieden is het automatisch e-mailen van alerts als een product goedkoper wordt. Je moet dan wel handmatig aangeven dat je op de hoogte wilt blijven van de prijs van een product. Wat Google nu doet is het opslaan van zoekgeschiedenis in je privé index, waardoor ze weten welke producten je in Google Shopping hebt bekeken en welke prijs die producten op dat moment hadden. Als je Google Now aan hebt staan op je Android telefoon dan zullen er Google Now Cards met alerts op prijswijzigingen verschijnen voor deze producten.

Deze Google Now Cards worden volledig organisch gegenereerd, op dit moment is het dus niet zo dat bedrijven kunnen betalen om op Google Now Cards naar voren te komen. Deze Cards zijn uniek per gebruiker, gebaseerd op de zoekgeschiedenis. Het kan dus een strategie zijn om je meest bekeken producten zo vaak mogelijk te updaten zodat de kans het grootst is dat je producten bij zo veel mogelijk mensen opnieuw onder de aandacht gebracht worden door middel van een Google Now Card.

Concurreren door middel van vergelijkbare foto’s

Op dit moment heeft Google al een vrij duidelijk beeld van vormen, kleuren en details die in foto’s zichtbaar zijn. Als je via Android 6.0 een Google Shopping pagina opent met daarop een man in een rode trui zullen er bij de visueel vergelijkbare resultaten meer mannen in rode truien komen te staan. Hetzelfde geldt voor vrouwen in een rode trui of zelfs etalagepoppen in een rode trui.

Voorgesteld Beeldmateriaal #3 (Mannequin)

Webshops kunnen voordeel halen uit deze ontwikkeling door vergelijkbare foto’s te maken als die van de concurrentie. Hiermee maak je de kans het grootst dat Google gelijkenissen ziet tussen jouw product en het product van een concurrent. Ook als de concurrentie het een stuk beter doet in de zoekresultaten kun je op deze manier alsnog een voet tussen de deur krijgen en op de radar van de consument verschijnen. Door een scherpe prijs of een gratis verzending aan te bieden kun je er wellicht voor zorgen dat de totaalprijs voor jouw artikel lager uitvalt dan die van je concurrentie en kun je op deze manier de klant over de streep trekken.

Er zijn ook nadelen te bedenken. Andere webshops kunnen deze strategie natuurlijk ook op jou toepassen. Misschien is het in sommige gevallen dus juist wel voordelig om je foto’s zo gevarieerd en origineel mogelijk te houden. Hiermee maak je het de concurrentie zo moeilijk mogelijk om als suggestie bij de visueel vergelijkbare producten te verschijnen. Het is een interessante ontwikkeling die, als het echt van de grond komt, verschillende optimalisatiestrategieën op verschillende manieren zal beïnvloeden.

Maak een foto en vind je favoriete producten

Het is duidelijk dat mobiel zoeken op termijn de belangrijkste en populairste vorm van zoeken wordt en dat de grote spelers als Google, Apple en Microsoft hier op inspelen. Het wordt steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker, en ook de beeldherkenningstechnologie ontwikkelt zich in rap tempo door. Wat betekent dit voor de toekomst van mobiel zoeken?

Het zou straks zomaar werkelijkheid kunnen worden; een foto maken van een tuinstoel en het betreffende product gelijk online kunnen bestellen. Sterker nog; gebaseerd op je locatie vindt je smartphone misschien wel een winkel in de buurt die het product verkoopt. Als we dit nog breder trekken zou je wellicht zelfs filmpjes kunnen maken en deze kunnen analyseren om zo tot een lijst te komen van producten die in het filmpje te zien zijn.

Met de visueel vergelijkbare producten in Google Shopping hebben we een kijkje in de toekomst. Minder tekst, meer beeld van hoge kwaliteit; het lijkt een goede eerste stap in de moderne mobiele optimalisatiestrategie.

*) Bron afbeelding 1: Flickr

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond