-

MKB Online Benchmark: ondernemingen laten wel heel veel SEO-kansen liggen

Niet elke bakker op de hoek hoeft evenveel van online marketing te weten als een CoolBlue of Bol.com. Maar het mkb in Nederland lijkt volgens recent onderzoek wel erg veel online kansen te laten liggen.

Het is niet dat ondernemers niet willen. De ambities zijn er wel degelijk. Maar het daadwerkelijk aan social media, SEO en e-mailmarketing bestede uren loopt flink achter bij de gewenste uitkomsten. Dat blijkt uit de MKB Online Benchmark 2018 van webtexttool en e-Ziner.

Met name op het gebied van online vindbaarheid is er nog een wereld te winnen. Daarom lees je in dit artikel negen direct uitvoerbare stappen om meer rendement uit je zoekmachineoptimalisatie te halen.

MKB Online Benchmark 2018

Maar eerst duiken we wat dieper de cijfers in. De online economie in Nederland groeit al jaren. Kleine ondernemingen lijken daar weinig van te profiteren. Veel kleine en middelgrote bedrijven hebben niet in beeld hoeveel omzet ze online behalen of het is slechts een beperkt percentage. Een minderheid scoort online wel goed.


Bron: MKB Online Benchmark

Voor de MKB Online Benchmark 2018 vulden ruim driehonderd ondernemers en marketeers uit het mkb een vragenlijst in over hun online strategie. Meer dan de helft heeft als ambitie om social media effectiever in te zetten, het rendement van de website te verbeteren en online beter vindbaar te worden middels SEA en SEO.


Bron: MKB Online Benchmark

Maar tussen ambitie en realiteit lijkt nog wel een flink gat te zitten. Want hoewel een meerderheid van de mkb’ers al rekening houdt met zoekmachineoptimalisatie (SEO)..

Bron: MKB Online Benchmark

..besteden ze er in de praktijk nauwelijks uren aan.


Bron: MKB Online Benchmark

En dat terwijl het grootste deel van de online bezoekers volgens eigen zeggen via zoekmachines binnenkomt.

Bron: MKB Online Benchmark

Benieuwd hoe je eigen bedrijf ervoor staat ten opzichte van de concurrentie? Op de website van e-Ziner kun je zelf de MKB Online Benchmark invullen voor een vergelijking met de markt.

Leestip: SEO Trends 2018

Nu aan de slag met je SEO in 9 stappen

Behoor je tot de groep die online wel meer klanten wil binnenhalen, maar tot nog toe te weinig met zoekmachineoptimalisatie heeft gedaan?

Dan kun je met onderstaande stappen een begin maken aan je SEO-strategie. Dat lijkt ingewikkeld, maar valt in de praktijk best mee.

#1 Voldoende tijd vrijmaken

Met een uurtje per week – of zelfs per maand – ga je de slag om de internetbezoeker niet winnen. Hoeveel tijd je dan precies nodig hebt, hangt natuurlijk helemaal af van het gewenste resultaat.

Probeer het aantal uur dat je nu aan online marketing besteedt eens af te zetten tegen het percentage omzet dat je online wilt behalen.

Vraag je af hoeveel tijd je (medewerkers) vrij kunnen maken aan SEO-activiteiten en hoeveel je hiervan eventueel kunt uitbesteden.

Overigens zul je in het begin bij het opzetten van een SEO-strategie veel meer uren kwijt zijn, dan later bij de uitvoering ervan.

Leestip: SEO-teksten schrijven: zo pak je het écht slim aan

#2 Doelen stellen

Bron: MKB Online Benchmark

Wie zijn website vooral als visitekaartje ziet, is niet veel tijd kwijt aan zoekmachineoptimalisatie. Zorg er in ieder geval voor dat je je aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf en de naam van je bedrijf duidelijk vermeldt in de titel van je webpagina’s. Zo kom je vanzelf bovenaan in Google wanneer iemand je naam intypt. Het probleem is alleen dat dat vaak niet gebeurt.


Iemand zoekt bijvoorbeeld op ‘dierenwinkel Deventer’ of nog specifieker ‘vissenvoer kopen’ (op een smartphone in Deventer). Welke van bovenstaande resultaten vind je er het aantrekkelijkst uitzien?

Ik zou voor Pets Place gaan, de enige partij die serieus werk heeft gemaakt van z’n SEO (terwijl ze niet eens een winkel in Deventer hebben! – maar je kunt er wel direct online bestellen). Wie daarom ‘leads werven’ of ‘verkopen’ als doel heeft wil hoger in de ranking terugkomen dan zijn concurrenten.

#3 Zoekwoorden om mee te scoren

Maar wat betekent dat precies ‘hoger komen in de ranking’. Hoe weet je nu waar je doelgroep op zoekt in Google? Beter dan aannames maken, is het om zoekwoordenonderzoek te doen.

Begin je onderzoek met een ouderwetse brainstorm. Betrek daar ook vooral je huidige klanten bij. Over welke onderwerpen wil je doelgroep tijdens hun klantreis informatie vinden?

Wanneer je een shortlist aan goede onderwerpen hebt, kun je gerelateerde zoektermen gaan onderzoeken.

Je wilt daarbij twee dingen weten:

  • Hoeveel wordt er op deze term gezocht? (volume)
  • Hoe hoog is de concurrentie op deze term? (concurrentie)

Het meeste rendement haal je wanneer je goede content maakt voor een zoekterm met een hoog volume en lage concurrentie.

Met een tool zoals de Keyword Planner vind je hier meer informatie over.

#4 Contentkalender

Met advertenties (SEA) kom je direct hoger in de zoekresultaten. SEO is echter een inspanning voor de lange termijn.

Door structureel goede content op voor jou relevante zoektermen te blijven plaatsen, kom je hoger in de organische (niet-betaalde) resultaten. Vaak zie je echter dat bedrijven enthousiast beginnen met bloggen en dat halverwege het jaar de slop erin komt.

Slimmer is het daarom om niet te wachten op ‘inspiratie’, maar van tevoren een uitgebreide contentkalender te maken met duidelijke deadlines. Dat kan gewoon een simpele Excelsheet zijn (voorbeeld).

#5 Pakkende titel

Nu komt het leukste gedeelte van zoekmachineoptimalisatie: interessante content maken. Dat begint al bij de titel van je stuk. Deze moet de zoeker overtuigen om erop te klikken. Je kunt een belofte doen in de titel, maar die moet je wel waar kunnen maken. Ook wil je het belangrijkste zoekwoord in de titel verwerken.

#6 Een duidelijke structuur

In je artikelen wil je zowel aan Google als je bezoeker duidelijk laten weten waar elk stukje over gaat. Beide lezen ze vaak scannend. Daarom kun je belangrijke termen dikgedrukt maken en je tekst opdelen in korte alinea’s met beschrijvende tussenkopjes.

#7 Leesbare teksten

Je kunt wel hoog komen in de zoekresultaten, maar als je teksten niet lekker weglezen heb je daar weinig aan.

Met slecht leesbare teksten worden je bezoekers geen klant en zal Google je (na een aantal wegklikkers) weer lager gaan ranken.

Zorg er daarom voor dat je leesbaar schrijft.

Wat betekent dat concreet?

  • Korte alinea’s met 3-5 zinnen.
  • Wissel korte en lange zinnen af.
  • Kies consequent voor één aanspreekvorm (je/jij/u).
  • Schrijf met actieve werkwoordsvormen.
  • Gebruik niet te veel moeilijke woorden.
#8 User experience

Evengoed belangrijk is dat je website gebruiksvriendelijk is. Dit heeft zowel direct als indirect invloed op je positie in de zoekresultaten.

Een langzaam ladende website (>3 seconden) komt bijvoorbeeld automatisch lager in de zoekresultaten.

Maar ook een website waar niet duidelijk is waar je op moet klikken krijgt indirect een slechtere ranking. Veel ontevreden zoekers zullen namelijk terugkeren naar Google (en dat wordt door de zoekgigant weer bestraft).

#9 Tot slot: vergeet de conversie niet

Nu je zoveel uren werk in je zoekmachineoptimalisatie hebt gestoken, zou het zonde zijn om al die nieuwe bezoekers weer te laten gaan.

Vergeet daarom de Call-to-Action (CTA) niet. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Je dienst dertig dagen gratis uitproberen.
  • Een product in de webshop kopen.
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief.
  • Een offerte aanvragen.

Internetgrootmachten zoals Booking.com zijn voortdurend bezig om hun CTA’s zo aantrekkelijk mogelijk vorm te geven. Ook als mkb’er kun je natuurlijk experimenteren met schaarste, social proof en gemak als argumenten om je bezoeker te verleiden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond