-

Laat verhuizing/verbouwing van je website de SEO niet verpulveren!

Een nieuw design, uitbreidingen of nieuwe functionaliteit. Er zijn verschillende redenen zijn om je website te verhuizen of verbouwen. Hoe mooi die update optisch ook uitpakt, hij kan rampzalige gevolgen hebben voor de zichtbaarheid in de zoekresultaten. Het verkeer naar de website kan zomaar imploderen.

Dit treedt op wanneer:

  • De inhoud op de website verandert en/of
  • De adressen van pagina’s op de nieuwe website veranderen.

Dit kun je voorkomen door een ‘verhuisbericht’ achter te laten voor de zoekmachines. Zo kan deze de informatie op je website nog steeds achterhalen en – dus – hebben de wijzigingen geen gevolgen heeft voor de SEO-prestaties van de website.

Een succesvolle verhuizing in 7 stappen
Door het volgen van dit stappenplan krijg je inzicht in wat er verkeerd kan gaan en hoe je het aantal fouten tot een minimum kunt beperken. Het maakt niet uit of het een website is met tien, duizend, of meer pagina’s.

Stap 1: Nulmeting, analyse van verkeer en posities
Analyseer vooraf het (organische) verkeer uit zoekmachines en breng de huidige posities in kaart voor de zoektermen die bezoekers op je website gebruiken.

Doel van deze stap is inzicht te geven in de huidige resultaten en, daarmee, achteraf te kunnen beoordelen of de verhuizing een succes is geweest.

Stap 2: Huidige URL’s van de website
Start het verhuisplan met een overzicht van alle huidige URL’s van de website. Gebruik voor het creëren van dit overzicht de volgende bronnen: een Crawler, Web Analyse data en Inkomende Links. Dat licht ik hieronder nader toe.

  • Data uit webanalyse
    Verzamel een overzicht van pagina’s binnen de website met daarbij de waarden voor het aantal bezoekers en paginaweergaves. Gebruik de volgende rapporten:
  • Aantal paginaweergaves per URL
  • Bestemmingspagina’s voor verkeer uit zoekmachines
  • Bestemmingspagina’s voor verkeer van verwijzende websites
  • Inkomende links
    Verzamel alle inkomende links en controleer naar welke pagina’s deze links verwijzen. Gebruik hiervoor de software van bijvoorbeeld SEOmoz (Open Site Explorer) of MajesticSEO

Het doel van deze stap is het in kaart brengen van alle oude URL’s en inzicht krijgen in welke pagina’s het belangrijkste zijn. Een pagina die veel verkeer krijgt vanaf een zoekmachine, of bijvoorbeeld een link heeft vanaf een website zoals de Telegraaf, is belangrijker dan een pagina die in de afgelopen maand door niemand is bezocht.

 Tip: Gebruik het volgende Google Document om de informatie van de verschillende databronnen te verzamelen en verwerken. 

Stap 3: Wat worden de nieuwe URL’s?
Maak een overzicht van alle nieuwe of aangepaste URL’s in de website. Gebruik hiervoor software zoals Xenu Link Sleuth, Integrity of SEO Spider Frog (zie links hierboven). Het doel hiervan is om inzicht krijgen in de nieuwe adressen. Zodoende kun je met met het verhuisplan aan de slag.

Stap 4: Het verhuisplan
Het verhuisplan bestaat uit een overzicht van oude URL’s die worden doorgestuurd naar de nieuwe URL’s van de website. Er kunnen zich drie verschillende situatie voordoen:

  • Situatie 1: Pagina blijft bestaan en krijgt een nieuwe URL
  • Actie: De oude URL verwijst naar de nieuwe URL
  • Situatie 2: De pagina verdwijnt
  • Actie: De oude URL verwijst naar de meest relevante pagina, of de bovenliggende pagina van de oude URL of de homepage.
  •  Situatie 3: De pagina heeft nooit bestaan, bestaat niet meer, maar heeft wel inkomende links en/of verkeer.
  • Actie: De oude URL wordt een verwijzing naar de meest relevante nieuwe pagina. Is die nog niet bekend? Stuurt  dan de  oude URL door naar de homepage.

Koppel vervolgens alle oude URL’s aan alle nieuwe URL’s.

Geef deze informatie aan de ontwikkelaar van de website, met de instructie dat alle oude URL’s met een 301-statuscode moeten worden doorgestuurd naar de nieuwe URL’s. Deze 301-statuscode geeft aan dat het gaat om een permanente doorverwijzing.

Stap 5: Testen van redirects
Test vervolgens met de crawlersoftware welke statuscode de oude URL’s teruggeven, en of de nieuwe pagina waarnaar verwezen wordt, ook de juiste pagina is.

Het gewenste resultaat is, dat alle oude URL’s een 301redirect-statuscode teruggeven met de juiste, nieuwe URL’s.

Stap 6: De verhuizing
Zijn de testresultaten naar wens? Dan staat alles klaar voor de verhuizing. Laat alle redirects door de ontwikkelaar direct met het lanceren van de website live zetten.

Stap 7: Monitoring
Monitor de eerste dagen na de verhuizing de volgende informatie:

  • Het verkeer uit zoekmachines
  • De posities in zoekmachines met de bijbehorende geïndexeerde URL’s
  • Eventuele melding in Google Webmaster Tools
  • Logfiles van de server, (controleer eventuele foutmeldingen die hierin voorkomen)

De posities met bijbehorende geïndexeerde URL’s laten zien in hoeverre Google de verhuizing heeft opgepakt. Eventuele fouten die Google tegenkomt, worden gerapporteerd in Google Webmaster Tools en de logfiles kunnen zicht geven op het crawlgedrag van de Googlebot. Los eventuele fouten op met nieuwe redirects.

Vergelijk deze nieuwe informatie met de informatie uit de nulmeting en controleer of alle waarden naar behoren zijn.

Afbeelding 1: Een verhuizing waarbij slechts een klein deel van de oude website is meegenomen naar de nieuwe website.

Afbeelding 2: De resultaten bij een succesvolle verhuizing

Tot Slot
In een ideale situatie worden alles bezoekers op het oude adres netjes doorgestuurd naar het nieuwe adres. In veel gevallen is dit ook mogelijk, zeker wanneer de oude situatie netjes op orde was.

Wanneer het niet mogelijk is om iedereen netjes door te sturen dan worden met dit stappenplan de meeste bezoekers doorgestuurd.

Door deze stappen te volgen, is het duidelijk wat de impact is, wat de risico’s zijn, en kan een weloverwogen keuze worden gemaakt.

Overzicht gebruikte Tools:

 

Deel dit bericht

11 Reacties

kees haverkamp

Leuk overzicht maar niets nieuws onder de zon toch? Buiten een leuk katje op het strand natuurlijk.

Jeremy

Vooral de 301-redirection moet je niet vergeten kan ik je -uit ervaring- vertellen. Anders kan je weer opnieuw beginnen met SEO.

Pieter Goyens

Toch een duidelijk en volledig artikel over een sterk onderschat gedeelte in het SEO-verhaal. Knap, Martin!

Dennis Sievers

Belangrijkste is om de 301 redirects écht goed te testen of er in elk geval 100% zeker van te zijn dat je naar de juiste pagina’s redirect en de URL structuur nadien niet nog weer moet of gaat wijzigen. Een 301 redirect wordt namelijk gecached bij bezoekers die de website hebben bezocht (o.a. browsers firefox en chrome), waardoor aanpassing van die 301 redirect voor de duur van de cache weinig effect heeft.

Uiteraard alleen relevant als je een grote schare terugkerende bezoekers hebt.

Steven van Vessum

Inderdaad niets nieuws onder de zon, maar wel prima overzichtje. Een toevoeging: een migratie is ook een mooi moment om oude 301-redirects op te ruimen. En zorg er voor dat je geen chained 301-redirects hebt. Dus bijv: oud URL A –> uit te faseren URL B –> nieuw URL C. Zorg dan voor twee 301-redirects: (mits nog steeds van belang) oud URL A –> nieuw URL C en uit te faseren URL B –> nieuw URL C.

Roald Ruchti

Goed verhaal met betrekking tot de bezoekers aantallen… Als toevoeging zou ik geven dat het mits net zo belangrijk is voor je linkbuilding, wanneer je een nieuw hoofddomein (url) kiest.

Bedrijven die overstappen op een nieuwe URL verliezen hun opgebouwde backlinks en daarmee hun pagerank. Door de juiste 301 verwijzingen kun je dit dus grotendeels ondervangen en zal indexatie en ranking op de SERP dus sneller weer op niveau zijn.

Bas Splinter | Excellent Verkooptraining

Goed overzicht Martin.
Het is erg belangrijk om de juiste aandacht aan 301 redirects te geven. Niet alleen aan de pagina’s die blijven bestaan en een nieuwe url krijgen (dat doet iedereen), maar voor de pagina’s die verdwijnen, of die nooit hebben bestaan en wel inkomende linken hebben.

Henny van der Pluijm

Het ziet er een beetje bewerkelijk uit, maar als je een omvangrijke site hebt is het wellicht een mooi stappenplan. De 301 lijkt me echt het belangrijkste.

Jacob Lageveen

Gewoon zorgen dat er zo weinig mogelijk dode links zijn. Verder maakt het niet veel uit. Een goede site zorgt opnieuw voor goede rankings.

Martin Joosse

Er zijn gelukkig genoeg praktijk voorbeelden uit het verleden die aantonen jij ernaast zit. Dat het wel veel uitmaakt en dat een goede site niet vanzelf voor goede rankings zorgt. Zie bijvoorbeeld: http://www.marketingfacts.nl/berichten/ad-seo-misstap-nieuwe-website

Roel Hermelink

Wat ik me naar aanleiding van dit bericht afvroeg is het volgende.

De blogs van verschillende websites die ik recentelijk beheer hebben onderhand een reputatie als niet relevant voor Google.

Aangezien deze webshops binnenkort gaan verhuizen naar 1 gemeenschappelijk domein lijkt het mij daarom beter om de SEO rankings van bepaalde webpagina’s niet mee te nemen en opnieuw te beginnen. Er zijn echter genoeg producpagina’s die wel meegenomen horen te worden in de SEO ranking.

Is dit mogelijk?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond