-

Automatisering en samenwerking om groeispurts bij te benen

Maar liefst 23% van alle CO2-uitstoot is afkomstig van auto’s en andere vervoersmiddelen met een verbrandingsmotor. Als aanbieder van laadoplossingen voor elektrische auto’s zet EVBox zich in voor het verkleinen van deze CO2-uitstoot en maakt het bedrijf de weg vrij naar een nieuwe infrastructuur. “Bij EVBox zien we een toekomst voor ons waarin een groene laadinfrastructuur ons dagelijkse vervoer van stroom voorziet.”

“Toen ik bij EVBox begon, las je in de krant voornamelijk dat elektrische auto’s een modeverschijnsel waren. Eind 2018 reden er vijf miljoen elektrische auto’s rond en naar verwachting zijn dat er in 2025 maar liefst 30 miljoen. Voor een modeverschijnsel zit er dus aardig wat groei in”, vertelt Hugo Pereira, Chief of Staff & Growth van EVBox. De populariteit van elektrisch rijden lijkt alleen maar toe te nemen, mede door het goede netwerk van laadpalen van EVBox. Daardoor wordt er op jaarbasis nu al zo’n 12.000 ton aan CO2-uitstoot bespaard. “Door de komst van de elektrische auto kijken we nu anders aan tegen stedelijke mobiliteit. En dat is een belangrijke stap op weg naar een wereld met alleen nog emissievrij vervoer en veel minder luchtvervuiling”, aldus Pereira. 

Booming business

De laatste jaren groeide EVBox van Europees bedrijf uit tot dé internationale marktleider in laadpalen met dertien kantoren, verspreid over de hele wereld. Maar klaar met groeien? Dat is het bedrijf, als het aan de groeistrateeg ligt, nog lang niet. In drie jaar tijd ging EVBox van tien naar meer dan zevenhonderd medewerkers. “En we bereiden ons nu alweer voor op de volgende fase van exponentiële groei”, zegt Pereira.

Toch ging niet alles binnen het bedrijf zonder slag of stoot. Even leek EVBox vanwege een gefragmenteerde samenwerking, een foutgevoelig bestelproces, een verkeerde prioritering van leads en een veel te lange offerteprocedure uit koers te raken. Pereira: “Voor onze volgende groeispurt moesten we onze bedrijfsvoering grondig aanpassen.”

Daarom zet EVBox in op automatisering, integratie en samenwerking. “Als we ons bedrijf goed willen blijven runnen, moeten we onze bedrijfsvoering, teams en diensten optimaal voorbereiden op groei. Als je je mensen empowert en je bedrijfsprocessen optimaliseert, wordt dat opschalen een heel stuk eenvoudiger”, zegt Pereira daarover. Om strakkere processen en nieuwe inzichten te kunnen realiseren, gebruikt EVBox Service Cloud van Salesforce om de verkoopactiviteiten, klantenservice en samenwerking met partners samen te brengen. “Deze processen verlopen nu een stuk efficiënter en transparanter”, aldus Pereira. 

Een geoptimaliseerde customer journey

Niet alleen intern heeft dit successen voortgebracht: ook de customer journey van EVBox is er enorm op vooruit gegaan. Door eigen systemen voor de resourceplanning, marketingautomatisering en facturering te integreren met andere klantdata, kreeg het bedrijf volledig overzicht van de beleving van de klant. Alle leads en bestellingen in alle stadia van het verkoopproces zijn nu eenvoudig te volgen.  Daarnaast kost het maken van offertes nu de helft minder tijd dan voorheen en zijn ze ook nog eens nauwkeuriger. En met een gecentraliseerde klantenservice krijgen klanten sneller antwoord op hun vragen. “Hiermee weten we zeker dat we een constante kwaliteit leveren. Potentiële problemen met onze dienstverlening sporen we in real-time op en daarbij kunnen we ook de langetermijntrends analyseren.”

Steentje bijdragen aan emissievrij vervoer

Op dit moment heeft EVBox ruim 200.000 laadpunten geïnstalleerd in meer dan zeventig landen. Het bedrijf is dan ook met recht een belangrijke speler in de markt te noemen. Het volgende doel? Een miljoen laadpalen van EVBox in 2023. Ambitieus, maar het bedrijf weet waarvoor het ’t doet: een steentje bijdragen aan emissievrij vervoer en zo de wereld een stukje duurzamer maken. “Hoe meer mensen duurzamere keuzes maken, hoe meer we kunnen bereiken.”

Geïnspireerd door dit verhaal en benieuwd naar meer klantverhalen van Salesforce? Die vind je hier.

Over de auteur: René Puntman, Strategic Account Executive bij Salesforce 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond