-

Campagnepanel: Je eigen ruimte

ESA In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer Create Your Space van ESA.Site

Klant: ESA

Bureau: LBi Italië/ Big Mouth Media

Gebruikte media: earned media (persberichten, relevante blogs), Twitter, Facebook,

Andere betrokken partijen: LBi Nederland (seeding in Nederland)

Doel van de campagne: de internationale campagne die in meerdere landen draait, moet de awareness van het merk en daarmee de online aanwezigheid van ESA vergoten. Door middel van het gebruik van social media, wordt de doelgroep in meerdere landen aangesproken. De campagne wordt in onder meer Engeland, Italië, Duitsland en Nederland aangejaagd.

Omschrijving: De campagne begint op Facebook, maar wordt aangejaagd en gepromoot buiten Facebook, onder meer op Twitter en diverse blogs. Mensen worden uitgenodigd een creatie als een verrijkte foto, een lied of een game te maken op basis van ruimtefoto’s die ESA op Facebook heeft gezet. De creaties worden weer op Facebook geplaatst. Degene met de meeste likes wordt uitgeroepen tot winnaar.

Cijfer campagne: 6-

Joris Bak, online strategy consultant Mangrove

Het duurde even voor ik door had dat je met de #createyourspace competitie een iPad kon winnen. Dat lijkt mij juist iets om prominent te melden. De oproep ‘ Maak een verhaal, gedicht, schilderij geïnspireerd op ruimtefoto’s’ is in mijn ogen té hoogdrempelig. Verder is het mij onduidelijk waar alle inzendingen te bekijken zijn. Wellicht dat de simpele oproep ‘Stuur jouw pasfoto de ruimte in!’ meer effect had gehad; zou er ruimte zijn in de ISS voor een digitaal fotolijstje met webcam erop? Verder een vrij recht-toe-recht-aan inzet van social media met als bescheiden resultaat een aantal likes, followers en wat free publicity. Is dat voldoende voor meer internationale awareness van het merk ESA?

Rapportcijfer: 5

Eline Deutekom, Creatief directeur dpdk (De Pannekoek en De Kale)

Slim om meer bekendheid te genereren via social media. De uitvoering laat echter te wensen over, bij de seeding gaat het eigenlijk al mis. Geïnteresseerd in het onderwerp kom je een blogpost tegen die de seeder belachelijk maakt omdat deze overduidelijk een fake-naam heeft gebruikt (bekende internetprank) om de campagne te verspreiden. Daarnaast kan het concept veel spannender en zet de actiepagina op Facebook niet aan tot actie; er wordt gevraagd visueel aan de slag te gaan middels een pagina met alleen maar droge tekst (en wel 8 stappen!). Waarom niet één overzicht van alle ingestuurde creaties en welke de meeste kans maken om te winnen? Kortom, er zijn veel kansen blijven liggen.

Cijfer campagne: 6,5

Peter van der Laan, eigenaar Moovio online marketing

Eigenlijk is dit geen campagne, maar de opmaat voor een toekomstige gerichte marketingactie: creativiteit aanwakkeren bij social media-gebruikers zorgt voor meer volgers, maar vraagt om een goede follow-up waarmee een duidelijke boodschap wordt overgebracht. Ik ben erg benieuwd naar een eventueel tweede deel, waarin de ESA een specifieke doelgroep benadert binnen de schare Facebook-fans die ze met deze actie hebben verkregen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond