-

Een sms naar een ijsbeer in nood

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer de Natuurverdubbelaar van WNF.Site: www.wnf.nl/natuurverdubbelaar/
Klant: WNF
Bureau: StormMC
Andere gebruikte media: RTV, Facebook, banners

Doel van de campagne: Met de campagne hoopt WNF de aandacht en het aantal giften te verhogen voor drie natuurprojecten: natuurbeschermingswerk voor neushoorns, ijsberen en apen.

Omschrijving: Het principe is simpel. De consument geeft een euro door middel van een sms’je en een van de partners – Rabobank, KLM of Eneco – van WNF verdubbelt dit bedrag. Een euro wordt dus twee euro. De gift vindt plaats in de banner door middel van sms-interactie. Internetters krijgen een banner geserveerd waarin ze worden opgeroepen een sms te sturen. Op het moment dat ze dit doen, verandert de banner en wordt de uiting gebruikt om te laten zien wat er met de gift gedaan wordt en krijgt de donateur een bedankje. De functionaliteit is naast in banners ook geïntegreerd in bijvoorbeeld landingpages en Facebook-pagina’s. De online campagne loopt onder meer bij de netwerken van Telegraaf, Sanoma, MSN en Facebook. De online campagne is onderdeel van een bredere mediacampagne waarin onder andere RTV wordt ingezet.

Jan Willem Huisman, Creatief Directeur, IJsfontein Interactive
Cijfer: 7,5

“Het uitgangspunt is prachtig in haar eenvoud. De relevantie van de actie wordt meteen duidelijk op de landingspage. Als bezoeker krijg ik meteen alle actuele informatie dat geeft mij een gevoel van betrokkenheid. Vanuit een gamedesign perspectief zou je de call to action kunnen versterken. De campagne met de meeste donateurs krijgt een extra verdubbeling. Als je hebt gedoneerd krijg je nu een beloning, zou die beloning een cadeau kunnen zijn voor je vrienden? Dit soort mechanismen kunnen ervoor zorgen dat het social aspect van de campagne versterkt wordt. Ik heb drie maal gedoneerd, wie volgt!”

Klaas Weima, Meaningful Director Energize
Cijfer: 7

“WNF is één van de weinige goede doelen die al jaren digitaal goed integreert in haar
marketingcommunicatiemix. De campagnes zijn transparant en zetten aan tot actie zo ook bij
de ‘Natuurverdubbelaar’. De titel is wat lang, maar zegt wel wat de actie inhoudt. Deelname is
bovendien laagdrempelig, maar tegelijkertijd biedt deze drie verschillende handelingsperspectieven.
De aansluiting met de corporate partners is slim en levert een mooie win-win op. Goed vind ik het tellen van de
deelnemers op de homepage. Ook zie ik een paar verbeterpunten. Een eurootje doneren per
sms is afgezaagd. Dat kan innovatiever. Het design van de campagnepagina is ook druk en leidt af
van de belangrijkste call to action. Less is more zou mijn advies zijn.”

Wendy Hoenkamp, Adviseur online marketing & communicatie, Tam Tam
Cijfer: 7,5

“De heldere funnel is doeltreffend. Positief is ook de gedegen feedback, zoals de gebruikersteller en procentuele verdeling van bedragen per bedrijf. Er zijn mogelijkheden om de campagne te delen, een goede campagnenaam, en na het doneren ontvangt de donateur een goede sms-bevestiging, met url om te delen. Leuk, die ‘interactieve’ banner die realtime verandert na het doneren. Simpele social media mash-ups hadden meer activiteit rondom de campagne kunnen laten zien. Ik zie wat onnodige slordigheidjes: de share-tweet is 33 tekens te lang en banners op MSN)worden niet getoond in Safari en Chrome. Over het algemeen is het een charmante campagne, maar online mogelijkheden zijn soms blijven liggen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond