-

Case: CVtotaal groeit 40 procent per jaar door slimmer offerteproces

Hoewel er al meerdere alternatieven op de markt zijn, heeft ruim 90 procent van de Nederlandse huishoudens een op gas gestookte ketel. Genoeg potentiële afnemers dus voor de aanbieders, maar de concurrentie is ook moordend. Toch groeit CVtotaal al jaren op rij met zo’n 40 procent dankzij extra metingen in de online campagnes.

CVtotaal werd eind jaren ’70 opgericht als plaatselijk installatiebedrijf. Maar waar het vroeger lokale installatiewerkzaamheden verrichte, levert het nu losse installatiematerialen via haar webshop door heel het land. “Van offline speler met, op den duur, een kleine webshop zijn we getransformeerd tot pure online aanbieder. Door de groei en prestaties van CVtotaal zijn wij op de radar verschenen van Essent, wat heeft geresulteerd in een overname in januari 2018”, zegt marketing manager Erik Post.

Het oorspronkelijke idee was om zelfstandige monteurs meer gemak te bieden via de webshop, maar in de praktijk bleek al snel dat consumenten ook bij CVtotaal wilden bestellen. “Toen kwam weer de vraag om de verwarmingsproducten te installeren om de hoek kijken. We zijn daarom gaan samenwerken met lokale installateurs, zodat we consumenten door heel Nederland kunnen bedienen.”

Unieke positie in de markt

Door de producten zowel aan zelfstandigen als particulieren te verkopen en deze ook nog eens met of zonder montage aan te bieden, veroverde CVtotaal een unieke positie in de markt. Erik vertelt dat concullega’s doorgaans maar 2 smaken hebben: alleen het product óf uitsluitend in combinatie met montage. “Bedrijven waarbij je als klant zelf die keuze kunt maken, zijn er bijna niet.”

Naast CVtotaal heeft het bedrijf vijf andere doe-het-zelf-webwinkels. De shops vertegenwoordigen samen een kleine 30.000 artikelen, waarvan CVtotaal goed is voor het merendeel. Om de producten aan de man te brengen, is een gerichte inzet van SEO- en SEA-campagnes onmisbaar. “Mensen worden ’s ochtends niet wakker met het idee om een cv-ketel te bestellen. Bovendien gaat een gemiddelde ketel twintig jaar mee, waardoor je op korte termijn weinig terugkerende klanten hebt.”

Nog voldoende rek in de shop

Om het optimale uit de marketingkanalen te halen, werkt het bedrijf samen met AdResults. Het bedrijf wees eerst op een aantal simpele verbeterpunten. We wisten wel dat er nog genoeg rek in de shop zat, maar dat er zo veel verbeterslagen waren kwam voor ons als een verrassing.”

Eén van de eerste innovaties die de bedrijven realiseerden, was het stroomlijnen van het offerteproces. “We verkopen redelijk veel cv-ketels inclusief montage. Omdat dit maatwerk is, gaat hier altijd een offerte aan vooraf.” In het systeem werd een aanvraag voor een montage per definitie gezien als een conversie, maar er is natuurlijk ook percentage dat afziet van de koop.

Om te voorkomen dat de online campagnes een vertekend beeld geven, ontwikkelde het bureau een extra meting. Hierdoor is het nu inzichtelijk hoeveel offerte-aanvragen er openstaan, hoeveel er zijn afgewezen en hoeveel er uiteindelijk converteren. Daarnaast laat de tool zien of de aanvraag uit Google Ads komt of via een ander kanaal.

Om de daadwerkelijke Google Ads omzet uit offerte-aanvragen inzichtelijk te krijgen was het noodzakelijk om de click-id’s (GCLID) te koppelen aan de offerte-aanvragen. Het toevoegen van een script op elke website-pagina maakt het mogelijk om deze click-id op te slaan wanneer een consument de website bezoekt na het klikken op een advertentie. Wanneer een bezoeker vervolgens besluit om een ​​offerteformulier in te vullen voor bijvoorbeeld een cv-ketel met montage, haalt een aangepast script de click-id weer op die eerder werd opgeslagen en voegt deze toe aan de offerte-aanvraag.

Op basis hiervan is het eenvoudig om offerte-aanvragen te identificeren waar Google Ads aan heeft bijgedragen. Na verloop van tijd krijgt elke offerte-aanvraag een definitieve status (voltooid of niet voltooid) en een uiteindelijke totale waarde (omzet). Met behulp van automatisch gegenereerde rapportages kunnen de Google Ads campagnes achteraf worden aangestuurd op basis van de omzet uit offerte-aanvragen die daadwerkelijk is gegenereerd in plaats van de conversiewaarde die in eerste instantie is gemeten voor álle offerte-aanvragen. Dit maakt het mogelijk om de Google Ads-campagnes effectiever te beheren op middellange en lange termijn, omdat we precies weten wat het rendement op de investering is.

‘We zijn de afgelopen jaren hard gegroeid’

De verkoop van verwarmingsproducten is niet het eenvoudigste bedrijfsmodel, maar CVtotaal slaagt er jaar na jaar in om met zo’n veertig procent te groeien. Gemiddeld verwerkt het bedrijf honderd orders per dag, maar tijdens het hoogseizoen kan dit zomaar het dubbele zijn. “Uiteraard hebben we ook mindere maanden, daarom zijn we continu bezig met uitbreiding van ons assortiment. Zo liften we in de zomermaanden mee op de vraag naar airconditioning.”

Daarnaast speelt CVtotaal in op de alternatieven in de verwarmingsmarkt, waaronder warmtepompen en elektrische ketels. Met tools als de Ketelkiezer probeert het haar (potentiële) klant vervolgens zo goed mogelijk te begeleiden. Al kan dit wat Erik betreft nog geavanceerder. “We willen afnemers niet alleen helpen door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, we willen ook een tool integreren in onze webshop die per situatie berekent of de investering wordt terugverdiend en wanneer dit zal zijn”, verduidelijkt hij.

Als voorbeeld noemt hij de warmtepomp, die veel voordelen met zich meebrengt, maar die niet in elke situatie het meest rendabel is. Verder staat er een koppeling met de agenda’s van de monteurs op de planning, zodat de klant meteen een indicatie krijgt van de installatiemogelijkheden. “Innovaties als deze staan bij ons hoog op de agenda. We willen immers ook de komende jaren groeien én onze klanten optimaal blijven bedienen. Er wordt hard gewerkt aan de migratie naar Magento 2, omdat we op gebied van UX en CRO nog de nodige stappen willen maken.”

Naast zijn werkzaamheden voor CVtotaal is Erik Post ook betrokken, met zijn eigen bedrijf Powaco, bij de optimalisatie en het begeleiden van andere webshops.

Deel dit bericht

1 Reactie

Zino Ostendorf - Time2Choose

Goed verhaal Robert, ook benieuwd naar wat Magento 2 gaat brengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond