-

Clever Franke ontwikkelt interactief platform voor agrarische sector

Ontwerpbureau Clever°Franke ontwikkelde een innovatief digitaal platform voor Aker. Het platform ondersteunt boeren bij precisielandbouw en zet drones en slimme technologieën in voor het monitoren van de gewassen. We kijken achter de schermen van het prijswinnende project van Aker, dat net uitgroepen is tot ‘Chicago’s top 50 Startups to Watch in 2018’.

Het Amerikaanse Aker kwam met een idee om innovatieve technologie toe te passen binnen de landbouwsector. Maar omdat de sector bekend staat om zijn conservatieve houding vraagt het introduceren van nieuwe technologieën en innovatie om een subtiele aanpak. Aker vroeg Clever°Franke te helpen bij het op de markt brengen van het platform en ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit.

luchtfoto’s van velden en gewaspatronen

Het Utrechtse bureau is ervaren op het gebied van de creatie van interfaces voor de weergave van complexe gegevens. Behalve een merkidentiteit, bouwden ze ook een platform dat data en sensoren visualiseert, Aker’s nieuwe technologie op een eenvoudige manier aan gebruikers geïntroduceerd wordt. De uitdaging voor Clever°Franke was de focus op de eindgebruiker – met een moderne, maar niet te ‘flashy’ oplossing die werkt voor zijn business.

Er werden meerdere apps ontwikkeld, waaronder een mobiele app voor het monitoren van de gewassen. Omdat er vaak wordt gewerkt op plekken waar het bereik slecht is, werd de app dusdanig ontwikkeld, dat deze ook goed functioneert in offline modus.

Het bureau liet zich bij het ontwerpen van de visuele identiteit inspireren door luchtfoto’s van velden en gewaspatronen. Daarmee wordt gerefereerd aan de belangrijke functies van het platform: drone monitoring vanuit de lucht met hoge resolutie camera’s. Door brede lijnen te gebruiken bracht het eenvoud en robuustheid in de designs, het kleurgebruik zorgde voor de details.

Resultaten

Vlak na de lancering won Aker de ‘Clean Energy Trust Challenge’, waarmee ze een investering van 400.000 dollar binnensleepten, waarmee de positie in de wereldwijde agrarische sector versterkt werd. De strategische doelen die het bedrijf had gesteld voor het eerste jaar zijn bovendien allemaal gehaald.



Met de nieuwe identiteit en het platform werd Goud gewonnen in de categorie ‘Company Logo’ bij de European Design Awards en er werd ook een prijs mee binnengesleept bij de Red Dot Award. Een paar weken geleden werd de Aker door BuiltinChicago, de belangrijkste techblog community van Illinois, uitgeroepen als een van de ‘Chicago’s top 50 Startups to Watch in 2018’.

Deze Dutch Digital Design case werd samengesteld in samenwerking met Nicole Pickett-Groen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond