Farfetch op SXSW: ‘Online modewinkels zijn persoonlijker dan offline winkels’

Gaat tech-unicorn Farfetch dit jaar naar de beurs? Het zou kunnen, al liet José Neves, de CEO van het grootste high-end fashion platform, er niks over los tijdens SXSW. Met een waardering van vijf miljard euro is het wel een logische stap voor het tien jaar oude bedrijf. Het is druk bezig de mode-industrie te veranderen.

Dit jaar is “Fashion & Tech” een groot onderwerp op SXSW. Van talks over hoe data fashion en design verandert tot presentaties over hoe kleding intelligent kan worden met AI. Farfetch-founder en CEO José Neves vertelde hoe Farfetch in tien jaar is uitgegroeid tot het grootste high-end fashionplatform.

Marktleider

Het fashionplatform viert dit jaar zijn eerste verjaardag. In die tijd is het platform uitgegroeid tot het leidende vraag- en aanbod-platform voor high-end fashion met vele add-on services voor gebruikers. Het platform brengt meer dan 900 boutique designwinkels en twee miljoen fashionliefhebbers samen. Het biedt 900 winkels de mogelijkheid om hun kleding wereldwijd te verkopen zonder zelf veel tijd te hoeven steken in het bijhouden van een webshop en alle bijkomende online marketingactiviteiten. Om te zorgen dat de experience voor de gebruiker seamless is, heeft het platform voor de deelnemende winkels inventaris-software ontwikkeld, zodat de gebruiker online altijd beschikt over live voorraadinformatie.

Dit maakt het mogelijk voor Farfetch om de grootste collectie high-end fashion aan te bieden zonder zelf daadwerkelijk over inventaris te beschikken. Op elke bestelling pakt Farfecth 20-30% marge en dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Farfetch wordt beschouwd als een tech unicorn en de waarde ervan is recentelijk bepaald op 5 miljard euro. Er gaan geruchten dat het bedrijf zich opmaakt voor een beursgang in 2018.

Partnerships

Farfetch heeft daarnaast meerdere partnerships met luxe merken, zoals Burberry en Chanel, waarbij Farfetch deze merken helpt hun online commerce en presence te verbeteren. Farfetch gaat Chanel helpen de offline experience persoonlijker te maken en meer te richten op millennials.

José Neves vertelde op SXSW dat de online experience paradoxaal genoeg persoonlijker is dan de offline experience. “We zien de offline experience van oorsprong als een persoonlijkere ervaring, maar in de winkel ben je anoniem, heb je geen zicht op het volledige assortiment en kun je je voorkeuren niet aangeven.”
Met Chanel gaat Farfetch onderzoeken hoe je bijvoorbeeld via de Chanel-app en je digitale profiel de
shop experience kunt verbeteren. De partnership met Burberry is van commerciële aard, waarbij Burberry haar producten gaat verkopen via het platform.

Digitale slag

De high-end fashionwereld is volgens Neves opvallend traditioneel en loopt flink achter op digitaal gebied. Dit heeft er voor gezorgd dat Farfetch zo kon groeien. Er is veel ruimte voor digital business met als gevolg dat Farfetch in 2017 een omzetstijging van meer dan vijftig procent kon noteren.

In enkele steden rolt Farfetch nu 90-minute delivery services uit, waarmee gebruikers online kunnen shoppen bij hun favoriete boutique in bijvoorbeeld New York en de items binnen 90 minuten geleverd krijgen per koerier.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug