-

Dutch Search Awards: Zo groeit Debiteurenbeurs met betaalde en organische zoekresultaten

In 2017 won GoalGorilla met haar klant Debiteurenbeurs de Dutch Search Award voor Beste gebruik van Search in de categorie Finance. Met een relatief beperkt budget wisten zij zowel in de organische als in de betaalde zoekresultaten in Google indrukwekkende resultaten te behalen. Hoe kwam deze winnende strategie tot stand? 

Debiteurenbeurs is het eerste Nederlandse online platform dat bedrijven de mogelijkheid biedt om snel en flexibel een financiering aan te trekken voor vorderingen op hun grote klanten. Debiteurenbeurs was relatief nieuw in de Fintech-markt. Samen met GoalGorilla besloot zij om als doelstelling te stellen: een transparante, betrouwbare financiële partner met minimaal twintig leads per maand binnen één jaar. En dat lukte. “GoalGorilla heeft met een duidelijke aanpak de resultaten van ons bedrijf laten groeien. Hierdoor hebben wij het eerste jaar de grens van meer dan één miljoen euro aan gefinancierde openstaande facturen bereikt.’ vertelt Bernd Vinke, eigenaar van Debiteurenbeurs. Nu driekwart jaar later is de grens van drie miljoen euro al ruim overschreden.

Vakjury: ‘Indrukwekkend met dit beperkte budget’

De vakjury van de Dutch Search Awards zei het volgende over de case: “GoalGorilla heeft zich gefocust op organisch zoekverkeer met ondersteuning van AdWords search. De doelstelling hebben ze ruim behaald en de verbetering van de organische vindbaarheid van hun klant met een beperkt budget is indrukwekkend. Ze hebben op een succesvolle wijze de kennisbank opgezet en ingezet om deze resultaten te bereiken. Brede opzet, verschillende onderdelen in search betrokken.”

Hoe werd resultaat geboekt?

Door een effectieve SEO- en SEA-aanpak, waardoor Debiteurenbeurs tijdens belangrijke touchpoints in alle fasen van de Customer Journey zichtbaar is. Door kennis te delen, focust Debiteurenbeurs zich op de vroege fasen van de Customer Journey (behoefte en oriëntatie), waar potentiële klanten zich verdiepen in hun behoefte, problemen en uitdagingen. Hiermee creëerde Debiteurenbeurs vertrouwen en zichtbaarheid. Door daarnaast gerichte AdWords advertenties in te zetten in de late fasen van de Customer Journey (afweging en conversie), bereikte Debiteurenbeurs ook potentiële klanten die echt op zoek zijn naar oplossingen als debiteurenfinanciering. Dit zorgde voor de gewenste leadgeneratie per maand. 

Kennis delen leidt tot zichtbaarheid, vertrouwen en autoriteit in Google Organic

Zichtbaarheid en vertrouwen creëren bij potentiële klanten is als relatief nieuwe speler in de financiële markt erg belangrijk, maar ook onwijs uitdagend. In samenwerking met GoalGorilla heeft Debiteurenbeurs daarom een kennisbank (financieringsgids) opgezet, waarin gestructureerd waardevolle expertise wordt gedeeld. Door te achterhalen welke vragen en onduidelijkheden potentiële klanten hebben (met betrekking tot financieringsmogelijkheden en een gezonde financiële huishouding), en deze te beantwoorden in geoptimaliseerde kennisbank artikelen, verbeterde de vindbaarheid van Debiteurenbeurs in Google exponentieel.

Backlinks blijken niet voor niets nog één van de belangrijkste SEO indicatoren

Naast de kennisbank werd er ook waardevolle content geschreven waarin praktische hulp werd geboden bij typische problemen en uitdagingen met betrekking tot onbetaalde facturen. GoalGorilla paste hier de Skyscrapertechniek toe. In deze techniek, bekend van Backlinko, schrijf je de content samen met andere experts uit verschillende disciplines om zo tot een volledig, waardevol artikel te komen. Door deze content vervolgens ook te verspreiden naar andere gerelateerde websites, werden meer dan zestig unieke links van sterke websites behaald. Wat resulteerde in een toename van elf punten in Domain Authority (Volgens Moz.com, inmiddels heeft Moz.com een andere algoritme ontwikkeld om de Domain Authority te berekenen). Dit droeg ook zeker bij aan de organische vindbaarheid.

AdWords leads tegen een lage prijs in een competitieve markt

Natuurlijk moet Debiteurenbeurs ook ‘gewoon’ business genereren. Daarom werd AdWords ingezet om leads te genereren. De klikprijzen zijn hoog in deze competitieve zoekmarkt. Hierdoor werd gezocht naar zoekwoorden met een lagere zoekvolume, maar met een (in)directe behoefte aan de dienst van Debiteurenbeurs. Tevens werd continu de advertentieteksten getest om te kijken hoe de doelgroep het meest getriggerd wordt. Deze kostenbewuste, gerichte aanpak zorgde voor een exponentiële groei in het aantal leads per maand, zoals te zien in de afbeelding. En AdWords leverde uiteindelijk zelfs 80 procent van de leads aan. En het doel per maand werd ruim behaald met 150 procent.

GoalGorilla won afgelopen twee jaar in totaal drie Dutch Search Awards. ‘Deze waardering door andere marketing professionals is een enorme stimulans om elke keer weer te streven naar de mooiste resultaten,’ onderstreept Pijnappel, Online Consultant bij GoalGorilla. Heb jij dit jaar een indrukwekkende search case neergezet? Schrijf je dan in voor 30 september en wie weet sta jij als winnaar op het podium. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond