-

Dutch Search Awards: dit is de winnende strategie van Adwise

De Dutch Search Awards worden jaarlijks uitgereikt om excellentie in de Nederlandse search-industrie in de spotlights te zetten. Eén van de grote winnaars van 2017 was digital agency Adwise – Your Digital Brain. Het bureau had maar liefst 14 nominaties op haar naam staan en viel in de prijzen in de categorieën. Hoe deden ze dat?

‘Om opdrachtgevers digitaal op voorsprong te zetten, moeten wij zelf continu voorop lopen’ aldus Thijs Wolbers, Head of Quality & Innovation bij Adwise.  Volgens Thijs is het succes tijdens de Dutch Search Awards 2017 te danken aan de filosofie van Adwise, de multidisciplinaire organisatiestructuur én vanwege het feit dat de mensen bij Adwise continu bezig zijn met veranderingen in de markt en hier door middel van innovatieprojecten tijdig op inspelen. Dit resulteert uiteindelijk in innovatieve strategieën en technieken die worden ingezet bij klanten met bewezen succes en impact als resultaat.

Meer dan 1.000 uur per maand aan innovatie

Om in de groeiende en complexer wordende digitale markt voorop te blijven lopen, mogen mensen bij Adwise tien procent van de tijd zelf besteden aan innovatie en toonaangevende experimenten. Deze innovaties zetten zij vervolgens in bij de cases die onder meer worden ingezonden bij de Dutch Search Awards. Binnen de campagne categorieën viel Adwise in de prijzen in de categorieën: beste display-, mobile-, en seo campagne. Adwise geeft inzicht in de strategie voor de Beste Display campagne.

Beste Display-, & Mobile campagne

Voor Kees Smit Tuinmeubelen is een innovatieve display advertising strategie ingezet. Het doel? Meer merkbekendheid creëren om meer omzet te genereren via de webshop en via de fysieke winkels.

Kees Smit is specialist op het gebied van tuinmeubelen en bezit naast een webshop twee fysieke vestigingen. Eén in Amersfoort en één in Almelo. De aanschaf van tuinmeubelen is voor veel consumenten een diepte-investering. Om deze reden nemen veel consumenten de beslissing om voor de aanschaf eerst inspiratie op te doen in de fysieke vestiging van Kees Smit. Eén van de uitdagingen waar we hierbij mee te maken hebben is: wat levert de online investering aan omzet in de fysieke winkel op, het zogenoemde ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline).

Door aan de hand van het client-ID in Google Analytics online en offline data automatisch met elkaar te verbinden is het mogelijk om het effect van digitale inspanningen op aankopen in de fysieke winkel van Kees Smit te meten.

Mobiele campagnes

Door de inzichten uit het ROPO-effect bleek dat mobiele campagnes werden ondergewaardeerd. In eerste instantie werd er een negatieve ROAS gemeten maar gecombineerd met de offline aankopen bleek deze twintig keer hoger te liggen. Hierdoor is de strategie aangepast en meer focus gelegd op duurdere topposities wat resulteerde in een verdubbeling van de omzet.

Dynamische display advertenties

Om te zorgen voor optimaal presenteren display campagnes is de content volledig ingestoken op relevantie. Om te zorgen dat het juiste bericht, aan de juiste persoon op het juiste moment wordt getoond is er gebruik gemaakt van:

  • Advertentieplanning
  • Regio targeting
  • Veranderingen in creatives

Dit geeft een mogelijkheid om de boodschap perfect aan te laten sluiten bij de doelgroep afhankelijk van locatie, tijd en dag. Gebruikers worden hierdoor getriggerd om de winkel te bezoeken. Bijkomend voordeel is dat door de ROPO-oplossingen en view through conversion tracking in Google Analytics het pad vanaf de display banner impressie tot aan de offline aankoop volledig is door te meten. Zo weten wij exact wat de online investeringen opleveren aan omzet, ongeacht of de convesie in de webshop of in de fysieke winkel plaatsvindt.

Attributie

Mensen zijn tegenwoordig op verschillende devices, locaties en tijden online actief. Het is bekend dat een customer journey vaak meerdere touchpoints op verschillende platformen, voorafgaand aan een conversie bevat. Het is belangrijk om alle touchpoints mee te nemen in één attributiemodel. Vaak worden eenvoudige attributiemodellen gebruikt zoals: last-click of first-click, terwijl dit geen compleet beeld geeft. Door gebruik te maken van data-driven attributie binnen Google Adwords is het mogelijk om de juiste afweging te maken van de daadwerkelijke ROAS. Zo worden de mobile en display campagnes bijgestuurd op het maximaliseren van het rendement.

Beste SEO-campagne

De award voor beste SEO-campagne ging naar een case voor huidarts.com. Huidarts.com is het kenniscentrum op het gebied van dermatologie en tevens de grootste digitale spreekkamer van Nederland. Huidarts.com had als ambitie van 200.000 unieke bezoekers per maand te groeien naar 300.000 unieke bezoekers per maand. Met als hoofddoel om door de markt als dé autoriteit op het gebied van dermatologie gezien te worden.

Door kwalitatieve content op de website te publiceren, is het organische verkeer naar de website verhoogd. De informatiebehoefte van de doelgroep is vastgesteld door kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder de doelgroep. Daarnaast is in kaart gebracht welke zoekvolumes, trends en concurrenten bij deze zoekopdrachten horen.

Vaktaal vs. consumententaal

We hebben geanalyseerd welke termen in de volksmond gebruikt worden en met welke termen de artsen spreken. Zo hebben artsen het over “urticaria” terwijl er in de volksmond gesproken wordt over “netelroos” of “galbulten”. Op basis van deze en andere informatie hebben we een database gecreëerd met veelgestelde vragen en een groot aantal pagina’s aangevuld met consumententaal.

Kwalitatieve backlinks

Via Google Analytics hebben we tegelijkertijd op basis van serviceproviders i.c.m. plaatsnaam achterhaalt welke ziekenhuizen en praktijken de website veelvuldig bezoeken. Met deze ziekenhuizen en praktijken hebben wij contact gezocht met de vraag wat zij van huidarts.com vinden en of ze een backlink willen opnemen naar de website. Een groot aantal ziekenhuizen en praktijken zag toegevoegde waarde in het plaatsen van een backlink, aangezien huidarts.com voor veel specialisten een autoriteit is. Deze kwalitatieve backlinks hebben flink bijgedragen aan de autoriteit van huidarts.com en uiteindelijk de stijging in bezoekers.

Ook de jury- en publieksprijs voor beste consultant van het jaar (Nick Oltvoort) én beste agency medium werden gewonnen door Adwise. Thijs ziet de titel voor beste agency medium als beloning voor de werkwijze en de visie van Adwise. Het winnen van een Google Global Award, eerder het jaar heeft hierin positief bijgedragen. De titel beste consultant van het jaar werd uitgereikt aan Nick Oltvoort, Head of Advertising bij Adwise. Jip van Kervel (Director Operations bij Adwise) vertelt dat Nick hét voorbeeld is waar Adwise voor staat. Hij heeft een brede (T-shaped) expertise. Zijn kennis en expertise gaan verder dan alle varianten van digital advertising. Hij kijkt expliciet naar de waarde van verschillende technieken voor zijn opdrachtgevers. Zo is hij actief met digital-in-store, scripting, automatisering en dashboarding. Nick is een belangrijk onderdeel geweest in de genomineerde en winnende cases, dit benadrukt zijn passie, expertise en drang naar impact en innovatie gekoppeld aan effectiviteit om daadwerkelijk resultaat te behalen.

Net zo succesvol worden tijdens de Dutch Search Awards 2018?

Het advies van Adwise aan bureaus, merken en organisaties die ook succesvol willen zijn tijdens de Dutch Search Awards is vooral om continu vooruit te kijken en tijdig op veranderingen in de markt in te spelen middels innovatieprojecten. Marketingbureaus, merken en professionals kunnen tot en met 30 september cases insturen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sjoerd

“Door aan de hand van het client-ID in Google Analytics online en offline data automatisch met elkaar te verbinden is het mogelijk om het effect van digitale inspanningen op aankopen in de fysieke winkel van Kees Smit te meten.”

Mmm GDPR killed that on.

Joop

@sjoerd -> Eens. Keurig stukje verder, prachtige reclame voor Adwise.

Beste schrijver,

Het zou prettig zijn als je hebt over vaktaal versus consumententaal eens tracht om onderstaande woorden een mooie Hollandse benaming te geven, daar waar het kan ;-). Het staat wel interessant dat dan weer wel.

Digital agency
Your digital Brain
Head of Quality & Innovation

Dutch Search Awards

Cases
Display, mobile en seo campagne

Display advertising

ROPO ( research Online, Purchasse offline)
Client ID 

Analytics

offline data

ROAS
Targeting

Devices

Customer journey

touchpoints

Last click, first click

Data driven

Service providers

Backlinks

Agency medium

Director operations

T shaped

digital-in-store 

scripting
dashboarding

Lotte - Adwise - Your Digital Brain

Hallo Sjoerd, bedankt voor je reactie. Wij vinden het naleven van de GDPR wetgeving erg belangrijk. Om de conversie te meten koppelen wij de client-id’s niet aan persoonsgegevens en blijft deze anoniem.Daarnaast vragen wij toestemming aan de gebruikers om cookies te mogen plaatsen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond