-

Hoe Startpagina.nl voor een hoger percentage gebruikerstoestemming zorgde

De berichten waarmee websites om toestemming vragen voor het plaatsen van cookies vormen vaak een drempel in het aantrekken van bezoekers. Startpagina.nl en schoolbank.nl reduceerden het ‘bounce’-percentage en verhoogden de ‘opt-ins’ door die berichten uitgebreid te testen.

Startpagina.nl, actief sinds 1998, fungeert als een centrale directory van duizenden websites en bedrijven en is het grootste vraag-en-antwoord-platform in Nederland. De web-directory heeft in totaal, verdeeld over alle links, soms wel meer dan 10 miljoen bezoekers per maand. Ondanks dit drukke verkeer had Startpagina.nl echter enorm hoge bounce-percentages.

Startpagina.nl was niet in staat een toestemmingservaring te bieden die geoptimaliseerd was voor gebruikers, omdat het bedrijf toestemmingspercentages of A/B-testberichten niet kon volgen. Het bedrijf moest dit zo snel en effectief mogelijk verbeteren en tegelijkertijd de transparantie en naleving van privacyvoorschriften handhaven, zowel voor zijn link-directory als voor zijn sociale netwerk voor klasgenoten, Schoolbank.nl.

De miljoenen maandelijkse bezoekers van Startpagina waren het bewijs dat het bedrijf hoogwaardige content aanbood. Het probleem lag in het toestemmingstraject, dat afstak tegen de naadloze ervaring die Startpagina.nl in alle links bood. Het bedrijf moest de gebruikerservaring van het toestemmingstraject adresseren, zodat dit de positieve waarde van zijn content zou verhogen in plaats van verlagen.

Testperioden

Startpagina.nl nam een nieuw platform voor toestemmingsbeheer (Consent Management Platform, CMP) in gebruik, voorzien van robuuste mogelijkheden voor toestemmingsrapportage, en begon snel ontwerponderdelen van zijn toestemmingsbericht te testen. Het bedrijf probeerde verschillende kleuren, knopaantallen en berichtgroottes uit, en bekeek zelfs of zijn logo wel of niet moest worden weergegeven, en zo ja waar. Alle ontwerptests werden uitgevoerd met als doel een minder indringende toestemmingservaring te bieden voor gebruikers.

Het Startpagina.nl-team besloot ook de door het IAB Transparency and Consent Framework-v2 vereiste verwerkingsdoeleinden in de berichttekst te vermelden, in plaats van elk doeleinde in een aparte stack weer te geven. Dit bespaarde ruimte en verbeterde de gebruikerservaring nog verder.

Uit de tests bleek dat compactere berichten het beste presteerden, aangezien ze een meer naadloze ervaring boden waarbij niet extra hoefde te worden gescrold – wat met name effectief was op kleinere mobiele schermpjes. De hiervan afgeleide algemene vuistregel was: hoe langer het bericht, hoe groter de kans dat een bezoeker van een van de Startpagina-links geen toestemming zou geven of het toestemmingstraject zo snel mogelijk zou verlaten.

Door ervoor te zorgen dat de gebruiker zo beknopt mogelijk volledig geïnformeerd werd, zag Startpagina onmiddellijk verbeteringen. En voor de Schoolbank.nl-site daalde het bounce-percentage met wel 50% binnen slechts één maand van optimalisaties.

 

.      

Ik ga akkoord

Hoewel bounce-percentages daalden, ondervond het Startpagina.nl-team nog steeds een ander probleem: ze moesten mensen zover krijgen volledige opt-in-toestemming te geven en niet alleen maar akkoord te gaan met “gerechtvaardigd belang”.

Volledige opt-in-toestemming is belangrijk omdat het aantoont dat de gebruiker toestemming geeft aan alle leveranciers die zijn geregistreerd op een link, die allemaal de gegevens van deze gebruiker kunnen verwerken. Wanneer de reclamepartners van een uitgever die toestemming hebben, kan de uitgever zijn doelgroep monetariseren, inkomsten verhogen en gratis eersteklas content aan die doelgroep blijven bieden. Om meer bezoekers aan te moedigen volledige opt-in-toestemming te geven implementeerde Startpagina.nl verdere optimalisaties, wat uiteindelijk leidde tot 20% meer volledige opt-ins en 10% meer inkomsten uit monetisatie van reclame.

Door gewoon te proberen de gebruikerservaring rondom toestemmingsberichten te verbeteren kon Startpagina.nl de algehele ervaring voor al zijn links verbeteren. Deze aanpassing betekende dat het bedrijf meer volledige opt-in-toestemming kon aanmoedigen zonder onderhandse, dwingende of niet-volgzame tactieken te hoeven gebruiken, wat zowel onethisch als schadelijk voor de relatie met zijn gebruikers zou zijn. Startpagina.nl kon juist een zeer aangepast toestemmingstraject bieden dat waardetoevoegend was voor de gebruikerservaring, in plaats van een reden voor bezoekers om zijn links snel te verlaten.

Over de auteur: Guillaume Bodereau is Regionaal director Zuid-Europa bij Sourcepoint.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jelle Mol

Interessante resultaten! De vuistregel dat hoe compacter de tekst, des te hoger het aantal opt-ins is vind ik wel discutabel gezien de toestemmingsvereisten vanuit de AVG: vrijelijk gegeven, ondubbelzinnig, geïnformeerd en specifiek. Door in deze test exclusief te focussen op opt-ins en “een minder indringende toestemmingservaring” wordt compleet voorbijgegaan aan de vraag in hoeverre de gebruiker nu begrijpt waarvoor hij toestemming geeft. Dat gezegd hebbende lijkt de nieuwe tekstvariant op Startpagina me vrij volledig en duidelijk voor een eerste informatielaag.

Wat betreft het nudgen richting een volledige opt-in: de meningen verschillen of dat op deze manier is toegestaan. Voor een écht vrije en vooral gelijkwaardige keuze zou in elk geval ook een “alles weigeren”-knop getoond moeten worden op de eerste laag.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond