-

Marketing automation bij Vitaminstore: positieve klantervaringen en conversiegroei

In de digitale transformatie staat marketing automation bij veel bedrijven hoog op het prioriteitenlijstje. Logisch, want je kunt grote groepen klanten persoonlijk en efficiënt bedienen. Aan de hand van de ervaringen van Vitaminstore vertellen we je hoe marketing automation bij kan dragen aan goede klantervaringen en conversiegroei. 

Het is geen geheim dat de belangstelling voor het automatiseren van marketingprocessen sterk is toegenomen. Het is dan ook belangrijk om marketing automation op de juiste manier in te zetten, zodat je er als bedrijf het meeste uit kunt halen. De in gezondheid gespecialiseerde retailer Vitaminstore heeft het goed aangepakt: met behulp van automatisering van het marketingproces na een aankoop, verhoogden zij hun conversiepercentage met maar liefst 26 procent.

De voordelen van automatisering na aankoop

Een goede post-purchase-ervaring staat gelijk aan tevreden klanten en vergroot de kans op een herhaalaankoop. Vitaminstore heeft daarom geautomatiseerde flows opgezet om in contact te blijven met klanten die een specifiek product of een specifiek merk kozen de eerste keer dat ze een aankoop deden. Op deze manier creëer je een extra ervaring na de aankoop: je verwelkomt nieuwe klanten en laat ze weten dat hun aankoop een goede keuze was.

De geautomatiseerde flows bestaan uit verschillende soorten e-mails: van een eerste aankoopbevestiging tot een mix van inspiratie, cross-selling en kortingen om de kans op een tweede aankoop te vergroten. Deze efficiënte aanpak zorgt voor positieve cijfers in je e-mailmarketing: de open-, doorklik- en conversieratio’s stijgen, terwijl de afmeldingspercentages dalen.

Zo boekte ook de Vitaminstore grote successen door het gebruik van de geautomatiseerde flows. “Gemiddeld openen 40 tot 45 procent van de ontvangers een geautomatiseerde e-mail. Daarnaast zien we dat 26 procent van de klanten die na hun aankoop een e-mail ontvangen, binnen vier weken een tweede aankoop doen. Dat is een geweldige stijging”, zegt Matthieu Vermeulen, CRM Manager bij Vitaminstore.

Het oogpunt van de klant is de sleutel tot succes

De wensen en behoeften van je klanten zijn een van de belangrijkste pijlers voor een succesvolle automatisering. Maak gebruik van je beschikbare klantgegevens. Hoe beter je je klant kent, hoe positiever dit is voor je marketingautomatisering. Door gebruik te maken van de kennis die je over je klanten hebt, optimaliseer je hun aankoopervaring.

Denk bijvoorbeeld eens aan hun acties en aankoopgeschiedenis. Als je deze gegevens op een juiste manier analyseert, zorg je ervoor dat je relevante communicatie levert, op het juiste moment en met een persoonlijke touch. Wanneer je het goed doet vanuit het oogpunt van de klant, blijf je ze altijd op een positieve manier verrassen. En dat is het belangrijkste om je klanten te behouden.

Een mooi voorbeeld van zo’n toepassing is een toekomstige lancering van de Vitaminstore. Het bedrijf komt met een automatisering om zwangere vrouwen te informeren over de beste producten. Het doel hierbij is om de specifieke doelgroep zowel voor als na de zwangerschap betrokken te houden.

Manieren om je marketing automation tot een succes te brengen

Naast de wensen en behoeften van je klanten, zijn er nog een aantal andere manieren om je marketing automation optimaal in te zetten:

  1. Stuur automatische aankoopherinneringen
    Vitaminstore stuurt automatische herinneringen naar hun klanten wanneer hun vitamines bijna op zijn. Veel mensen nemen elke dag wel een supplement. Zo kunnen ze timen wat het perfecte moment is om een zogenoemde refill-herinnering te sturen.
  2. Langetermijndenken is belangrijk
    Wanneer een klant een product koopt, is het goed om vooruit te denken. Als je bijvoorbeeld wasmachines verkoopt, kun je eenvoudig een paar jaar later een instructie sturen over hoe je het product in dat stadium schoonmaakt of hoe je het moet onderhouden.
  3. Koester je relaties
    Om merkbekendheid op te bouwen en je klantrelaties in stand te houden is het belangrijk dat je automatiseringen niet alleen maar op verkoop gericht zijn. Stel bijvoorbeeld ook e-mails op die vertellen wat je merk doet op het gebied van duurzaamheid. Zo leert je klant je merk beter kennen.
Meer weten?

Wil je na al deze inzichten zelf aan de slag met marketing automation? Dat kan heel makkelijk door gebruik te maken van één van onze zes gratis marketing automation templates. Zo bouw je niet alleen aan positieve klantervaringen, maar ook aan conversiegroei.

Over de auteur: Mathijs Ruigrok is Regional Sales Manager Netherlands bij Voyado.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond