-

De Nederlandse Google Assistent is live. Hoe word je voice-ready?

De lancering van de Nederlandstalige Google Assistent op 26 juli jl. is een belangrijke stap voor de adoptie van voice assistants in Nederland. Bij Mirabeau ontwikkelen we al langer oplossingen voor voice interfaces, onder andere voor Transavia, Qmusic en Vacanceselect. Vacanceselect bereidden we onlangs tijdens een hackathon voor op de adoptie van voice.

Tijdens de hackathon hebben we met een team bestaande uit een consultant/researcher, analist en developer van Mirabeau in samenwerking met een product owner en contentmanager van Vacanceselect binnen zeer beperkte tijd een mini-prototype van Vacanceselects eigen voice assistant ontwikkeld én webcontentoptimalisaties voor voice getest.

“Tot nu toe werd door marketing- en ontwikkelteams vooral gedacht aan content en IT als het over voice ging, maar de grootste verandering zit in de vindbaarheid van het merk,” zegt Irene Smit, Senior Product Owner van Vacanceselect. “Consumenten maken in de toekomst niet langer bewust een keuze voor het merk. De ‘apparaten’ doen dat voor hen.”

Volgens Irene heeft de hackathon het onderwerp binnen de organisatie op de kaart gezet, ook en juist bij teams zoals brand en klantenservice. “Het begint bij de bewustwording van het belang van en kennis over het onderwerp.”

Praten tegen een voice assistant is tamelijk nieuw en voor velen nog wat onwennig. Al helemaal wanneer dit in het openbaar is. Toch is het leuk en nuttig om kennis te maken met de mogelijkheden van voice en bewustzijn te creëren binnen je bedrijf. Bijvoorbeeld door een smart speaker te introduceren op kantoor. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie ook voice ready is? Volg deze zes stappen:

 1. Onderzoek de gebruikersintentie

Het is essentieel dat je onderzoekt waar, wanneer en hoe je eindgebruikers de nieuwe technologie gebruiken en welke impact dit heeft op de touchpoints in de customer journey. Het gebruik van de Google Assistent via mobiel, vaak on the go, is bijvoorbeeld anders dan via Google Home.

Je gaat dus eerst in gesprek met de doelgroep en doet onderzoek naar hun behoeften en gedrag. Wat willen je klanten jouw merk vragen? Heeft een eigen voice assistant toegevoegde waarde voor hen en wat kan het de business opleveren?

In onze eerste verkenning met Vacanceselect hebben we naast developers, contentmanagers en product owners van Vacanceselect ook collega’s van de klantenservice aangehaakt. Zij weten immers goed wat er onder klanten leeft. Hieruit bleek dat voice voor hun doelgroep van waarde kan zijn in de inspiratie- en oriëntatiefase.

 2. Erken de beperkingen

Tegelijkertijd is het van belang om de beperkingen van voice te kennen. Zo kan een voice assistant (nog) geen passend antwoord geven op alle vragen. Dus moet je de gebruikersverwachting managen door de grenzen van de applicatie helder te communiceren. Door het ontwerp van een sterke conversatieflow stel je de juiste wedervragen aan de gebruiker.

Geef in je antwoorden ook niet te veel opties in één keer; De hoeveelheid informatie die mensen tegelijk kunnen onthouden is namelijk beperkt. Terwijl je ook niet te veel opties in één keer geeft in je antwoorden. De meeste mensen kunnen immers niet te veel gesproken informatie onthouden.

 3. Valideer en optimaliseer de conversatieflow

Kies je ervoor om je eigen voice assistent te ontwikkelen, zoals Vacanceselect, analyseer dan goed welke intenties klanten hebben, wat de context is, waar ze vastlopen, wat de responstijd is en wanneer ze afhaken. Op basis daarvan optimaliseer je de wedervragen en antwoorden van jouw assistant.

Laat experts, zoals analisten, optimalisatie specialisten en/of user researchers, valideren wat je vooraf bedacht hebt. Dit is met de tools waarin je de dialogen ontwikkelt vaak direct mogelijk. Wij gebruiken onder andere Chatbase om nog meer inzichten te verzamelen over vastgelopen en succesconversaties, conversieratio’s en de retentie van gebruikers.

 4. Verrijk de conversatie met verschillende databronnen en devices

Om voice succesvol toe te passen, moet je innovatief zijn. Hoe kun je door het combineren van verschillende databronnen het meest relevante antwoord geven? We hebben te maken met smart speakers, slimme toepassingen die meer kunnen dan platte antwoorden bieden.

Als iemand bijvoorbeeld zegt dat hij komend weekend een kort tripje wil boeken, kun je de weersverwachting mee laten spelen via een API. Ook kun je, wanneer dat goed werkt op een bepaald moment in de customer journey, een koppeling maken met andere devices, onder andere om meer beleving te bieden. Zo kan je de klant aanbieden de zoektocht naar zijn ideale weekendtrip voort te zetten op een televisie om visuele inspiratie te bieden. Gunstig hierbij is dat de content die je hiervoor nodig hebt vaak al aanwezig is.

 5. SEO voor ranking positie 0

Kenmerkend voor voice is ook dat de gebruiker slechts één antwoord krijgt als resultaat, zoals Irene Smit al aangaf. Bij het optimaliseren van je site content voor bijvoorbeeld de Google Assistent is het hebben van een sterk merk bijzonder belangrijk. Zorg voor een goede autoriteitspositie.

Daarvoor is relevante, rijke content en het beantwoorden van vragen een must. Denk aan Q&A’s en aan inspirerende content waarin bijvoorbeeld de beste campings worden uitgelicht. Het helpt als je de data goed structureert met behulp van mark-ups in de code, bijvoorbeeld door het opdelen van je content in koppen, paragrafen, vraag-antwoord-structuur of lijstjes.

Dit alles resulteert in optimalisatie voor featured snippets, de zogenaamde ‘positie 0’ in Google, die de Google Assistent vaak als antwoord gebruikt. Sinds kort is het voor geldige nieuwssites zelfs mogelijk om bij artikelen aan te geven welke secties van een nieuwsbericht het meest relevant zijn voor de Google Assistent om voor te lezen.

 6. Search intent research

Naast keyword-optimalisatie wordt onderzoek naar de gebruikersintentie belangrijker. Er komen langere, natuurlijk uitgesproken zinnen, met een grotere variatie in verwoording terug in je keyword-onderzoek. Die wil je allemaal slim groeperen op overeenkomsten. Dit alles maakt onderdeel uit van een voortdurend analyse- en optimalisatieproces, wat zeker nodig is gezien de snelle ontwikkelingen van de technologie.

Los hiervan wordt een snelle performance van je site misschien nog wel belangrijker dan bij mobile-first. Want hoewel de assistant wel aangeeft dat hij aan het laden is, zullen mensen snel een antwoord of wedervraag verwachten.

Hackathon zet voice binnen Vacancecelect op de kaart

Hackathon bij Vacanceselect

Voor Vacanceselect bleek een eigen voice assistant die consumenten in het oriëntatieproces specifieker helpt van toegevoegde waarde. Zonder de gebruiker te belasten met talloze filteropties, maar via een sterke conversatieflow leiden we de gebruiker gemakkelijk naar het perfecte vakantieadres. Een interessant en toepasbaar eerste idee, dat met een grotere researchfase nog scherper kan worden.

Irene Smit: “Wij beginnen bij het beter geschikt en vindbaar maken van onze content, beeld en tekst voor voice search. Sinds de hackathon hebben we een eigen Google Home smart speaker en kunnen we daarop het prototype van de Vacanceselect Camping Expert gebruiken. Hierdoor is het heel praktisch en bereikbaar gemaakt en zet het medewerkers aan het denken.”

Waar je het beste kunt starten volgens Irene? “Luister goed naar je klanten. Bekijk de patronen en hoe het gebruik van toegevoegde waarde is voor de consument. Werp met die kennis een frisse blik op je contentstrategie voor alle fases van de customer journey.”

Start nu met voice

Zeker nu er specifiek voor de Nederlandse markt voice assistants verschijnen, is dit het juiste moment om te onderzoeken of deze technologie toegevoegde waarde heeft voor jouw merk. Be voice-ready!

Dit artikel is samen met Dimitri Teunissen (Senior Creative Consultant bij Mirabeau) geschreven.

Deel dit bericht

20 Reacties

Mieke

Google Assitant is op veel Android smartphone nog niet beschikbaar, de IOS versie is er nog niet en de Google Home praat ook nog geen Nederlands. De release oo 26 juli stelt op dit moment nog niet zoveel voor tenzij je een Pixel smartphone hebt.

Frank

Als je je artikel al begin met “de nederlandse google assistant is live” laat je zien dat je van het onderwerp weinig afweet…

De uitlevering is namelijk sterk vertraagd en op iOS zelfs een aantal dagen geleden teruggetrokken door google…

62.140.132.xxx

Iedereen die een beetje met techniek bezig weet immers dat de uitrol zo’n 10% is en langzaam opbouwen naar 100. Jammer dat de kop stuk suggereert dat het live is!

Erwin

Zegt Frank de keyboard warrior tegen een premium partner van Google.

Barry

Net of Premium Partner zoveel voorstelt. Zeker op punten als dit ..

Pat

Er stond toch heel duidelijk dat google ging uitdraaien en dat niet iedereen tegelijk de assistent kreeg. En zelfs een leek als ik snap dit en laat hij het toevallig bij mij al doen.

Brenda Noordeloos - Mirabeau

Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk dat de Google Assistent nog maar voor een kleine groep beschikbaar is. Echter is deze eerste release wel het startsein voor de verdere uitrol. Mijn advies is: zorg dat je daar klaar voor bent, indien relevant voor jouw organisatie!

Richard

Helemaal niet live. Ik heb zelfs een.Pixel 2 en heb nog steeds geen Nederlandse Assistent.

DJ cripple x - Stichting cripplex Entertainment

Ja wat ik niet zo goed begrijp Is dat er gesproken wordt over een uitrol van een week, maar als ik het zo bekijk ziens Vandaag is het een week en ik heb het nog steeds niet beschikbaar op mijn Android telefoon.
Wat ik erg jammer vind van Google is dat men aangeeft dat het beschikbaar is maar het vervolgens nog nergens werkt.

Ik zou zeggen Google maak een beetje Vaart of Laat anders weten dat het langer duurt

Mocht dit niet tot de opties behoren verklaar dan in ieder geval waarom Het loopt zoals het loopt

Robert

Hetzelfde hier,als pixel gebruiker ga je ervan uit dat het al weekend is op de google-telefoon,niks is minder waar hoor. Heb hem nog steeds niet. Misschien toch maar een Samsung?

Leon

Iedereen op internet tuimelt over elkaar heen.
Google roept dat de uitrol op schema loopt. Vervolgens heeft op dit moment nog bijna niemand de assistent.
De discussie verhit nog eens extra door een aantal gebruikers zoals bèta testers die roepen dat ze hem wel hebben (logisch)

Google heeft met haar persbericht van 26 juli veel onbegrip veroorzaakt.
Hoewel men blijkbaar kiest voor een staged rollout heeft men veel te hoge verwachtingen gewekt.
Google had moeten kiezen voor de mededeling dat komende maand wordt uitgerold ook al zou dat werkelijk maar ruim een 1 a 2 weken zijn. Dan zou men complimenten krijgen voor de vlotte uitrol en hadden we nu al deze drukte niet.

Angelo

Het word al een poos geleden door Apple tegengehouden voor de Nederlandse app store. Beta versie of niet, ik heb de app in de VS store opgepikt en werkend in het Nederlands op mijn iPhone. Ik heb de Google Home mini al besteld om te kijken of deze ook de Ned. versie oppikt word net als mijn iPhone. Werkt overigens prima tot een bepaalde hoogte in het Nederlands. Eerlijk gezegd heb ik het niet tot in den treuren uitgetest 😉

Bas

Mij stoort het ook, een artikel zoals deze. Met de kop dat de nederlandse assistent live is, terwijl misschien slechts 10% van de nl bevolking erover kan beschikken. Goedkoop proberen te scoren met een artikel waarvan de kop misleidend is. Had gewacht met het artikel, nu gaat de inhoud ogenblikkelijk verloren hierdoor. Mensen prikken er door heen, en stellen daardoor nu vraagtekens bij de kennis van de schrijfster.

Felina

Ik heb het nog steeds niet en het zal een week duren maar die is al voorbij ???

Marjon

” 5. SEO voor ranking positie 0″ klopt niet, iets start altijd met 1, bij 0 heb je namelijk niets. Wanneer Google Voice jouw resultaat oppikt ben je altijd 1.

Mazzo

Waarom maak je je zo druk om de Nederlandse versie van Google Assistent als je zelf over een beperkte Nederlandse woordenschat beschikt?

Mazzo

Zomaar even een paar steekwoorden uit dit artikel:

hackathon
consultant/researcher
developer
product owner
contentmanager
voice assistant
smart speaker
voice ready
touchpoints in de customer journey
on the go
user researchers
customer journey
site content
featured snippets
mobile-first

Best sneu als je dit nodig hebt…

Patje

Vind het ook sneu dat Google zegt in enkele dagen.. inmiddels 8 dagen… En als er dan aan Google gevraagd word of er iets mis gaat zeggen nee hoor alles loopt volgens plan. Niet dus.

Rogier

k heb een uitleg gemaakt waar je hem kan vinden. Het was mij niet duidelijk maar naar heel lang zoeken heb ik het gevonden.

Waar is Google Assistent Nederlands?

https://youtu.be/DsAGGq_2O-s

Bas

Leuk artikel en te zien dat er al (wellicht met een beta versie) eerste oplossingen worden gemaakt met deze technologie. Gaat heel wat verandering brengen in hoe we in de nabije toekomst onze zoekopdrachten gaan uitvoeren. Iedereen zit te wachten hem live te krijgen en te kunnen gebruiken. 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond