-

OppoSuits: met ‘gekke pakken’ de grens over

Hoewel de oprichting van OppoSuits best een gok was, slaat de filosofie van de specialist in kleurrijke pakken vanaf de eerste dag aan. Het bedrijf, dat vanaf de start inzet op internationale expansie, heeft inmiddels 40 fulltimers in dienst. “OppoSuits is meer dan alleen een gek pak, het staat garant voor een leuke avond,” geeft CEO Guus Bakker als belangrijke reden voor het grote succes.

Guus richtte het bedrijf in 2012 op, samen met zijn compagnons Jasper Castelein en Jelle van der Zwet. Waar de meeste ondernemers zich aanvankelijk focussen op hun thuisland, besloot dit trio het idee meteen wereldwijd uit te rollen. “Wanneer je écht groot wilt worden, is Nederland al snel te klein. Bovendien zijn de marges op onze pakken laag, waardoor grote volumes een vereiste zijn.”

OppoSuits op Instagram

Foto: OppoSuits/Instagram

‘Onze kerstpakken zijn niet aan te slepen’

Sinds 2014 is OppoSuits actief in Amerika en al snel groeide het uit tot de belangrijkste afzetmarkt. Sinds een klein jaar heeft het bedrijf daarom een kantoor in New York, dat wordt bemand door Jelle. Guus geeft als voorbeeld dat de ugly Christmas sweater pas sinds een aantal jaar in opkomst is in Nederland, terwijl ludieke outfits in Amerika al veel langer een hit zijn. “Onze kerstpakken zijn daar niet aan te slepen. Zeker niet nadat talkshow-host Jimmy Kimmel een gehele uitzending presenteerde in één van onze kostuums.”

Ook toen het bedrijf in 2015 na een licentieovereenkomst met Warner Bros kostuums met de logo’s van Superman en Batman mocht produceren, kreeg het internationaal veel aandacht. Hetzelfde gebeurde toen OppoSuits in dat jaar pakken lanceerde met een print van Pac-Man. En ook toen OppoSuits eind 2016 na herhaaldelijke verzoeken van consumenten startte met de verkoop van opvallende damespakken, kreeg het bedrijf hiervoor de nodige media-aandacht. Wat voor de oprichters uiteraard heel fijn is, want het stimuleert de verkoop enorm. “Door groots in te kopen en efficiënt te werken, kunnen we de kostuums verkopen voor maximaal 85 euro en houden we het voor iedereen interessant.”

Markten openbreken door slimme samenwerkingen

Onlangs heeft OppoSuits haar afzetgebied uitgebreid met Canada en Australië, waardoor het inmiddels klanten uit zo’n zestig landen bedient. Om relatief eenvoudig markten open te breken en snel naamsbekendheid op te bouwen werkt het bedrijf samen met ketens als de Bijenkorf, Galeria Kaufhof, Macy’s en andere lokale retailers. “Tijdens het kerstseizoen liggen de pakken bij alle grote retailers in de schappen. Daarnaast richten we ons met behulp van zeven webshops in verschillende landen rechtstreeks tot de eindklant.”
Om wereldwijd binnen enkele dagen te kunnen leveren, werkt het bedrijf met voorraad-hubs in Nederland, Engeland, Amerika, Canada, Australië en China. “Wij leveren voornamelijk aan mannen. Zij zijn niet weken van tevoren bezig met hun outfit, dus wanneer ze iets bestellen moet het binnen maximaal drie dagen geleverd zijn.”

Guus vertelt dat wereldwijd verzenden de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Om de orderverwerking in goede banen te leiden, gebruikt OppoSuits daarom vanaf de start Exact Online. “Alleen al op het gebied van de btw hebben we te maken met verschillende tarieven. Dat wil je niet handmatig uitzoeken en bijhouden.” Dankzij handige koppelingen, gemaakt door Dealer4Dealer, worden de orders automatisch verwerkt en komt de btw direct op de juiste grootboekrekening terecht.

‘We zitten nog lang niet op onze max’

Guus legt uit dat OppoSuits in krap vijf jaar is uitgegroeid tot meer dan een leverancier van gekke outfits. “Onze doelgroep bestaat uit mensen die zichzelf even niet zo serieus willen nemen, maar niet voor schut willen lopen. Het leuke van een pak is dat je er al snel goed uitziet. Ook al is de print nog zo hilarisch, wanneer je dit combineert met een pak kom je er wel mee weg.”

Hoewel de heren alweer een tijdje meedraaien in de branche, blijft het voor hen bijzonder om mensen in groten getale in OppoSuits-kostuums te zien. “Maar het meest trots ben ik op het feit dat we mensen een gave avond bezorgen met aanspraak die ze anders misschien niet hebben.” Om de doelgroep nog groter te maken, wordt er momenteel gekeken naar de mogelijkheden van een kinderlijn. En daar zal het niet bij blijven, laat Guus weten. “We hebben nog zo veel leuke ideeën, we zitten nog lang niet op onze max.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond