-

POM Amsterdam: Snel groeien door de juiste resellers

Niet veel ondernemers durfden het aan om een luxeproduct te lanceren tijdens de economische crisis. Maar Liesbeth en Violet Lotgering, oprichtsters van POM Amsterdam, zagen juist kansen. Binnen een half jaar waren hun items te koop in 40 winkels en zes jaar later zijn dit er ruim 650. “We zijn ambitieus en durven groot te denken.”

De sjaals vliegen al vanaf de start in 2011 als warme broodjes over de toonbank. Volgens Violet komt dit onder meer omdat hun filosofie wezenlijk verschilt met die van andere modeontwerpers. “Wij zien een sjaal niet als accessoire maar als kledingstuk. Met een design van POM Amsterdam kun je de rest van je outfit heel basic houden en er toch stijlvol uitzien.”

Het label werd opgericht nadat Violet en Liesbeth in hun zoektocht naar modieuze sjaals niets konden vinden wat aan hun eisen voldeed. “We hadden geen geld voor Hermès, maar we wilden wel iets écht moois.” De zussen, die beiden een creatieve achtergrond hebben, besloten daarom om zelf achter de naaimachine te kruipen. De reacties op de items waren zo lovend dat ze al snel sjaals verkochten aan vrienden, van vrienden, van vrienden… Een succesvolle sale in het kraakpand-atelier van Liesbeth volgde en POM Amsterdam, kort voor Piece of Mine, werd snel daarna een feit.

Oprichters POM Amsterdam

Verkooppunten in vijftien landen
Met een gemiddelde prijs van 55 tot 90 euro zijn de sjaals niet goedkoop, maar het is volgens Violet een stuk voordeliger dan de aanschaf van een nieuwe outfit. “Door de crisis werden mensen gedwongen om keuzes te maken. Met een sjaal kun je je outfit iets extra’s geven. Zeker omdat je het dicht bij je gezicht draagt, is de impact groot.”

Krap zes jaar na de oprichting worden de sjaals wereldwijd door vele duizenden vrouwen gedragen. Hoewel POM Amsterdam zich pas sinds twee jaar op het buitenland richt, werkt het bedrijf ondertussen al samen met resellers in vijftien landen. Dit zijn voornamelijk Europese retailers, maar ook resellers uit landen als Zuid-Korea, Japan en Australië weten de weg naar het bedrijf te vinden. “Als een paar retailers met aanzien in je geloven, dan volgt de rest vanzelf,” zegt Violet.

Uitbreiding versus focus
Om zowel de resellers als de (buitenlandse) consument te kunnen voorzien van producten, vervult de webshop een belangrijke rol. Het aantal orders dat via de webwinkel wordt geplaatst groeit jaarlijks met 25 procent. Vooral voor het buitenland, waar 75 procent van de online orders vandaan komt, is de webwinkel erg belangrijk. Voor een goede verwerking van de tientallen orders die dagelijks binnenkomen, maakt POM Amsterdam gebruik van Exact Online. “Dankzij een handige koppeling, gemaakt door Dealer4Dealer, wordt elke bestelling direct doorgeschoten naar Exact Online. Vanuit daar gaat hij naar onze fulfilmentpartner, zodat wij er geen omkijken naar hebben.”

Al vanaf de start hebben Violet en Liesbeth geïnvesteerd in het optimaliseren van de processen. “Je hoort vaak dat bedrijven uitdagingen hebben op logistiek of administratief vlak, maar wij zijn dat stadium al lang voorbij. Onze grootste uitdaging is uitbreiding van ons assortiment versus het behouden van focus. Naast sjaals verkochten we al kussens en parfum. Sinds dit seizoen hebben we hier ook jassen aan toegevoegd, maar onze klanten en resellers willen nog meer POM Amsterdam. Het is verleidelijk om daarin mee te gaan, maar met een klein team is het ook belangrijk om je focus te behouden zodat je met behulp van productinnovaties je klanten kunt blijven verrassen.”

Violet sluit de komst van nieuwe producten niet uit, maar wat er voorlopig niet zal komen zijn meer eigen verkooppunten. “We hebben al een winkel in ons kantoor aan de Oudeschans. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat we op dit moment veel sneller en effectiever kunnen groeien door gebruik te maken van de juiste resellers.”

Het aantal fysieke verkooppunten groeit al jaren met zo’n 30 procent. De zussen streven ernaar om het aantal verkooppunten de komende tijd minimaal te verdubbelen. “Vooral in Japan en Amerika valt nog veel te winnen, maar ook in Europa zijn we nog lang niet klaar.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond