-

Sierkussen.nl: van retailpartners en marketplaces naar eigen merkkanaal

Nadat Sierkussen.nl als onderdeel van Rogon groot werd via retailpartners en marketplaces, zet het bedrijf een volgende stap met eigen merkkanalen. Om te beginnen met de herlancering van een eigen webwinkel. De verandering vraagt erom allerlei complexe digitale processen te vereenvoudigen en optimaliseren.

Met een historie van ruim 25 jaar heeft het Nederlandse Rogon naam gemaakt op de markt voor sierkussens. Hoewel de diverse (private) labels en productlijnen al jaren gretig aftrek vinden bij grote retailers en marketplaces, heeft het bedrijf zich nu tot doel gesteld uit te groeien tot nummer één webshop in sierkussens. De focus op een eigen kanaal maakt het immers mogelijk de webshop als een sterk merk neer te zetten en op die ene plek de gehele collectie aan te bieden.

Merkervaring ontwikkelen

Behalve dat een eigen webshop een solide basis vormt voor Rogons groei, is het van meet af een doel geweest de complexiteit rondom de tientallen marketplaces te vereenvoudigen. Het maakte de noodzaak van een nieuw e-commerceplatform dat gemakkelijk visuele experiences inricht en API-first is opgebouwd groot. Op die manier kan Sierkussen.nl op een creatieve manier de producten presenteren. En bovendien eenvoudig de webwinkel met marketplaces (API’s) laten communiceren voor de uitwisseling van product- en orderinformatie. 

Het bedrijf heeft er daarom voor gekozen om gebruik te maken van Shopware 6, de nieuwste versie van het Duitse e-commerceplatform. In onze ervaring stijgt Shopware voor bedrijven die een merkidentiteit willen uitdragen boven andere platformen uit.

De  ‘Shopping Experiences’-functionaliteit stelt gebruikers bijvoorbeeld in staat via drag & drop visuele pagina’s samen te stellen. Daarmee worden content en product één en krijgen bezoekers een winkelervaring in plaats van een platgeslagen productoverzicht. Voor e-commercebedrijven met een zeer visueel product, zoals Sierkussen.nl, is een dergelijke aandacht voor visualisatiemogelijkheden zeer welkom.

API-first

Tijdens het tweewekelijkse overleg werkten we nauw samen om de mockups die er op dat moment waren te verfijnen en uit te rollen. Omdat het van groot belang is dat de belangrijkste functionaliteiten optimaal werken, hebben we enkele aanpassingen gemaakt in de core van Shopware. Van daaruit zijn een designer en UX’er aan het werk gegaan om een basis neer te zetten die behalve esthetisch aantrekkelijk ook gebruiksvriendelijk aanvoelt. Tegelijkertijd zijn de koppelingen gemaakt met zowel het WMS- als ERP-systeem.

Koppelen

Nieuw in deze zesde versie van Shopware is dat de makers core ervan hebben herschreven. Daarbij hebben ze voor een (headless) API-first aanpak gekozen. Het zorgt ervoor dat afzonderlijke systemen gemakkelijker aan elkaar zijn te koppelen. Zo zijn de eerdere integraties met het warehouse management systeem (WMS) en back office sterk verbeterd. Door de processen te automatiseren wordt het medewerkers in de orderverwerking nu een stuk gemakkelijker gemaakt. Zij houden daardoor bijvoorbeeld meer tijd over voor andere handelingen.

Dankzij die API-first opzet hebben we voor een directe koppeling kunnen zorgen tussen de webwinkel en de tientallen marketplaces waarop Sierkussen.nl verkoopt. Het handmatig heen en weer sturen van bestanden behoort daardoor tot het verleden. Ook hoeft niet elke marketplace manager een aparte administratie te voeren. Producten en orders worden nu automatisch onderling uitgewisseld. De administratie is nu een veel beter schaalbare operatie. Bovendien zorgt de API-first opzet ervoor dat bedrijven voortaan met één bron van waarheid werken. De data klopt altijd.

Fundament om te groeien

Omdat de webshop is gebouwd op de nieuwste versie van Shopware, bleek het onderweg noodzakelijk om hier en daar aanvullingen te ontwikkelen. Mede daardoor beschikken we nu over een eigen framework dat ruim dertig verbeteringen toevoegt. Voorbeelden daarvan zijn de verbeterde zoekfunctie en voorraad per productvariant. Ook voor ontwikkelaars is de kern van het platform zeer gebruiksvriendelijk en bovendien biedt de actieve gebruikerscommunity altijd uitkomst.

Zowel de focus op het visuele aspect van e-commerce als de API’s stellen Sierkussen.nl in staat met consumenten en hun behoeften mee te bewegen. Zo ligt het in de lijn der verwachting dat het investeert video en andere rijke productinformatie en daarmee het eigen merk uitbouwt. Handig daarbij is dat met de ingebouwde ‘rule builder’, eigen logica is op te nemen voor een gepersonaliseerde ervaring.

Middels deze functie zijn eenvoudig landingspagina’s en afgestemde content onder de aandacht te brengen bij bepaalde doelgroepen. En kunnen bezoekers landspecifieke producten prominenter in beeld krijgen. De ambitie is om op deze manier stap voor stap de digitale ervaring te ontwikkelen. Zodat het bedrijf behalve via retailpartners en marketplaces straks ook op eigen kanalen nummer één is.

Over de auteur: Robbert de Smit is managing director bij Dutchdrops

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond