-

Specishops start pilot in Duitsland via Amazon

Toen Jeroen Boeve tijdens zijn studie enkele producten verkocht via Marktplaats en eBay om wat bij te verdienen, had hij nooit gedacht dat dit het startsein zou zijn van drie goedlopende webwinkels. Om het toenemende aantal orders te kunnen bijbenen moest Specishops, het overkoepelende bedrijf, de afgelopen jaren zelfs drie keer verhuizen. “Ook dit jaar verwachten we weer met zo’n 30 procent te groeien.”

Specishops richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, op een aantal specifieke productgroepen. In de eigen webwinkels worden producten verkocht als fitnessartikelen, verpakkingsmaterialen en ledverlichting, die gezamenlijk een assortiment van ruim vijfhonderd artikelen vertegenwoordigen. Vorig jaar verwerkte het bedrijf ruim 12.000 orders en dit aantal is volgens Jeroen nog altijd stijgende.

Studiestof meteen in de praktijk brengen

Jeroens ondernemersavontuur begon eind 2011 met de verkoop van fitness-elastieken. “Ik sportte thuis graag met gewichtjes. Maar mijn ouders, bij wie ik destijds nog woonde, waren hier niet zo van gecharmeerd vanwege de beschadigingen aan het laminaat.”

Toen hij online op zoek ging naar elastieken om mee te sporten vond hij uitsluitend buitenlandse aanbieders. De elastieken werden ook nog eens per pallet verkocht, maar dat zag hij niet als een probleem. “Door het overschot te verkopen via Marktplaats en eBay kon ik meteen mijn studie Small Business en Retail Management in de praktijk brengen.”

Zoals Jeroen al verwachtte, was er voldoende vraag naar de fitness-elastieken. Bij de verzending stuitte hij echter op de volgende uitdaging: het vinden van kwalitatief verpakkingsmateriaal tegen een gunstig tarief. “Het bleek goedkoper om zelf materialen te importeren.”

Omdat vrijwel elke online verkoper verpakkingsmateriaal nodig heeft, was hiermee het tweede bedrijfsmodel geboren. Ook de webwinkel in ledverlichting komt voort uit eigen behoefte.

Testcase via Amazon

Hoewel de shops in eerste instantie weinig raakvlakken lijken te hebben, zit er wel degelijk een doordacht ondernemingsplan achter. “Door te opereren in verschillende niches kan ik niet alleen de risico’s beters spreiden, ook ben ik het hele jaar door verzekerd van orders.”

In 2014 lanceerde Jeroen de webshops, waardoor hij niet meer afhankelijk was van externe partijen. Toch maakt hij nog altijd graag gebruik van platformen als Marktplaats en eBay.

“Via deze partijen kun je eenvoudig de interesse vanuit de markt testen,” zegt hij. “Duitsland is in theorie een interessante afzetmarkt voor ons. Maar voordat ik veel geld investeer in de uitrol van mijn shops, test ik liever eerst via Amazon of er überhaupt draagvlak is.”

Waar veel spelers ervoor kiezen om restvoorraden via deze internetreuzen aan te bieden, kiest Jeroen er juist voor om het marktaandeel van het eigen label te vergroten. “Ons eigen merk beslaat inmiddels ruim 70 procent van de collectie.”

Survival of the fittest

Om de orders uit alle verschillende verkoopkanalen te stroomlijnen, gebruikt Jeroen het handelspakket van Exact Online. “In de beginjaren deed ik alles zelf, maar na de lancering van de webshops ging het zo hard dat ik al snel personeel moest aannemen.”

Waar Jeroen in de begintijd volledig kon vertrouwen op zijn eigen geheugen werd dat met vele duizenden bestellingen, die ook nog eens door verschillende personeelsleden werden verwerkt, opeens een stuk lastiger. “Toen we nog enkele producten verkochten, konden we eenvoudig de voorraden, verkoopaantallen en marges bijhouden. Ook wisten we precies hoeveel we artikelen nog vanuit de leverancier onderweg waren, wat er al gereserveerd was en wat er nog zou terugkomen aan retouren.”

Maar hoe groter het assortiment werd, hoe meer Jeroen de grip op de bedrijfsprocessen verloor. En in een competitieve e-commercebranche is dat wel het laatste wat je wilt. “In de begintijd van Specishops was de e-commercemarkt nog niet zo volwassen en kwam je wel weg met een levertijd van enkele werkdagen,” zegt hij. “Maar om nu nog mee te kunnen doen, moet je snel kunnen leveren en daarvoor moet je simpelweg weten wat de stand van zaken is.”

De cijfers uit Exact Online gebruikt Jeroen dan ook hoofdzakelijk om de beschikbare voorraad goed te kunnen monitoren. Met een assortiment van ruim vijfhonderd artikelen én de verwachting dat er dit jaar ruim 15.000 orders worden geplaatst, is dit volgens hem absoluut geen overbodige luxe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond