-

Uber bereidt zich voor op wereldwijde uitrol loyaliteitsprogramma

Uber lijkt zich voor te bereiden op een wereldwijde uitrol van haar loyaliteitsprogramma Uber Rewards. Begin dit jaar werd het programma in een aantal Amerikaanse steden gelanceerd, waaronder New York, Miami en San Diego, om vervolgens uit te breiden naar de 25 grootste steden van het land. Op korte termijn lijkt ook Nederland te volgen.

Een vakantie in de Verenigde Staten brengt vaak nieuwe inzichten en ervaringen. Na mijn eerste Uberrit in de VS kreeg ik de vraag om deel te nemen aan Uber Rewards, het loyaliteitsprogramma van Uber. Opvallend genoeg was dat alle in-app communicatie al in het Nederlands werd getoond. Tegelijkertijd is er ook al een Nederlandse landingpage voor Uber Rewards gecreëerd. Dat wijst erop dat er concrete plannen zijn voor een uitrol van het programma buiten de Verenigde Staten. 

Uber Rewards - Gerrit van Leeuwen  Uber Rewards screenshot - Gerrit van Leeuwen

Eenmaal terug in Nederland was Uber Rewards als aparte tab in de Uber app niet meer toegankelijk, de Nederlandse landingpage uiteraard nog wel. Opvallend: Alle e-mailcommunicatie rondom de aanmelding van Uber Rewards is nog wel in het Engels. 

Wat is Uber Rewards precies?

Uber heeft in haar thuismarkt (Verenigde Staten) met Lyft een zeer voorname concurrent. Met het lanceren van het loyaliteitsprogramma probeert Uber consumenten niet langer te laten shoppen tussen beide automotive diensten. Uber beloont namelijk trouwe klanten. Bij gemiddeld 225 tot 250 dollar aan Uberdiensten krijgen klanten namelijk vijf dollar korting. 

Uber Rewards - Statusniveau's

Het loyaliteitsprogramma Uber Rewards maakt een onderscheid in vier verschillende niveaus, die worden berekend over de transacties van de afgelopen zes maanden. Bij aanmelding wordt direct al gekeken naar de historie van de voorbije zes maanden. Dit in tegenstelling tot andere programma’s waar pas vanaf moment van aanmelden punten kunnen worden verdiend. Overigens werden in mijn geval enkel Amerikaanse ritten meegenomen in de beoordeling, niet die ik eerder in Europa had ondernomen. Leden maken bij 500 punten de overstap van Blue naar Gold en zo gaat dat door tot Platinum (2500 punten) en Diamond (7500 punten). 

In het geval van Uber Pool en Uber Eats kan er 1 punt verdiend worden per uitgegeven dollar. Bij Uber X (2) en Uber Premium (3) kunnen zelfs nog meer punten per uitgegeven dollar worden gespaard. Uber Premium betreft de diensten van Uber Black en Black SUV.

Bij de loyale klant en daarmee een hoger loyaliteitsniveau, consumenten die dus meerdere keren per week gebruik maken van de dienst, ligt de focus meer op kwaliteit en service dan op pure korting. Hierbij kan je denken aan flexibele annuleringen, priority support en voorrang bij ophalen vanaf vliegvelden. Vanaf Platinum wordt het ook mogelijk om voor een bepaalde route de prijs vast te stellen, dit noemt Uber ‘Price protection between your two favorite places’. 

Uber Rewards - Gold

Platinum: Focus op bedrijfsleven

Het behalen van de Platinum status zal slechts zijn voorbehouden aan een zeer select aantal Uber klanten. Techcrunch berekende namelijk begin 2019 al dat iemand dan wekelijks acht ritjes met Uber X zou moeten hebben, wekelijks een Uber Eats bestelling doet en elke maand gebruik maakt van Uber Black naar het vliegveld. De algehele verwachting is dan ook dat dit met name zakenreizigers zijn. Dat is vergelijkbaar met de hoge statusniveau’s bij loyaliteitsprogramma’s van vliegtuigmaatschappijen en hotelketens zoals Flying Blue (KLM) of Hilton Honors

Uber Rewards: Wanneer volgt Nederland?

Het loyaliteitsprogramma Uber Rewards heeft de potentie om consumenten trouwer aan Uber te maken. Tegelijkertijd blijft het de vraag of vijf dollar korting na elke tien tot vijftien Uberritten voldoende is om de minder loyale klant aan Uber te binden. Mogelijk dat er in de toekomst ook andere ‘perks’ bij komen, zoals bijvoorbeeld hoger beoordeelde chauffeurs of grotere auto’s. Tegelijkertijd, klanten die meerdere keren per week, worden op hun wenken bediend en meer flexibiliteit geboden. Het wordt dan ook interessant hoe de uitrol in Nederland zal worden ervaren. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond