More stories

Elon Musk: ‘Stomste wat je kunt doen is autofabrikant worden’

Tijdens SxSW bleek weer eens dat Elon Musk een ondernemer uit de bovencategorie is. Toch bouwde hij zijn bedrijven zonder businessplan, en zag hij ze bijna failliet gaan. Het verschil met gewone stervelingen: Musk bouwt bedrijven voor de verre toekomst, niet voor vandaag. En dat met zijn angst voor de opkomst van AI.

SxSW

The Social Conference: ‘De mens blijft voorlopig onmisbaar’

De vraag is niet of kunstmatige intelligentie mensen kan vervangen, maar wanneer en vooral hoe. Is empathie de doorslaggevende factor? Maar zijn de meeste mensen niet minder empathisch dan de klantenservicetoppers van KLM die we nu als standaard hanteren waar die arme bot aan moet voldoen? Op The Social Conference gaat een panel uitgebreid in op deze vragen. Onder hen Daan Gönning, ex-CTO van Watermelon en tegenwoordig adviseur van de Rabobank.

Customer Service

Anatoliy Babic (SciSports): ‘Met data de juiste voetballer vinden’

De tijd waarin voetballers puur en alleen op eigen intuïtie op het veld stonden, ligt ver achter ons. Grondige analyses, al dan niet ondersteund door harde data, zijn inmiddels de norm. Data die ook gebruikt kan worden bij het ontdekken van nieuwe spelers. ” We wilden op een data gedreven manier voetbalclubs helpen bij het vinden van spelers. We hebben veel data verzameld en daar omheen wiskundige modellen gebouwd die de kwaliteit van voetbalspelers bepalen en spelerskarakteristieken identificeren”, aldus Anatoliy Babic, founder van SciSports tegen TopNames.

Strategy

Robotisering in HR: hoe automatiseren zorgt voor blijere werknemers

Het wordt tijd dat we robotisering uit de scifi-hoek halen en inzien wat het kan betekenen voor Human Resources. Het gebruik van Robotic Process Automation leidt niet tot een afschrikwekkend toekomstbeeld maar maakt werkzaamheden op het gebied van recruitment en personeelsmanagement juist diverser en interessanter.

Singularity

UvA en gemeente Amsterdam zetten zich in voor hotspot Artificial Intelligence

De Universiteit van Amsterdam gaat naar eigen zeggen een hotspot van wereldklasse creëren op het gebied van Artificial Intelligence (AI) op het Amsterdam Science Park. Het nieuwe co-creatiegebouw moet dé plek worden voor onderwijs, onderzoek en ondernemen op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Artificial Intelligence

6 tips om met automation en big data aan de slag te gaan

‘The right ad at the right time on the right place’ wordt steeds meer een uitdaging omdat er elke dag touchpoints in de customer journey bijkomen. Hoe analyseer en zet je data in op een schaalbare manier in een wereld waar de hoeveelheid klantdata exponentieel groeit?

Online marketing

Digital recruitment gaat nu echt datagedreven worden

Natuurlijk zijn er in de markt van recruitment voorlopers, maar het is nog altijd wachten op de die ene club die digital recruitment naar de next level tilt. Welke trends spelen er wel rondom de war on talent? Over data, psychographic targeting en gamification.

Recruitment

Yandex: Industriële bedrijven in het voordeel met omarming AI

Juist industriële bedrijven kunnen relatief gemakkelijk aan de slag met kunstmatige intelligentie. Omdat die hun machines vele jaren gebruiken, zijn er enorme hoeveelheden gebruiksdata in huis. Vanuit de Yandex Data Factory ondersteunt oprichter en directeur Jane Zavalishina deze organisaties met machine learning en analyse.

Artificial Intelligence

AI beïnvloedt retail merkbaar: de verwachtingen voor de komende tijd

Hoewel Artificial Intelligence (AI) al decennia onderwerp van gesprek is, is het nu één van de meest populaire onderwerpen ooit. Maar wat gaat het komend jaar concreet betekenen voor de online retailer?

Artificial Intelligence

Facebooks perfecte maar gestopte assistent ‘M’: lessen over chatbots

Facebook is gestopt met de persoonlijke assistent ‘M’. Het experiment dat kunstmatige intelligentie en menselijke ondersteuning combineerde, was lastig uit te rollen naar een groter aantal gebruikers. Wat leert het experiment over de mogelijkheden en beperkingen van bots?

Customer Engagement

SITA: met AI geen zoekgeraakte bagage meer

Het aantal zoekgeraakte koffers kan tot bijna nul worden teruggebracht met Artificial Intelligence. Dit stelt luchtvaarttechnologiebedrijf SITA. Vorig jaar werden zes koffers per duizend passagiers niet op tijd op de bagageband afgeleverd.

Artificial Intelligence

Hogeschool Utrecht start richting Applied Artificial Intelligence

Omdat de vraag naar praktische experts naar verwachting explosief zal toenemen, start HBO-ICT van Hogeschool Utrecht als eerste hogeschool in Nederland de richting Applied Artificial Intelligence.

Artificial Intelligence

Zeven slimme toepassingsgebieden van (chat)bots

Er is een flinke hype gaande rond bots. Toch is de toepassing van bots binnen bedrijven nog erg beperkt, terwijl daar grote kansen liggen om processen te optimaliseren en medewerkers te verlossen van bureaucratie. Ook lijkt de definitie van bots bij veel mensen beperkt tot Q&A-achtige gesprekjes waarbij AI-bots je begrijpen en slimme antwoorden geven. Tijd om op een rij te zetten waar je bots voor kan gebruiken binnen je organisatie.

Customer Service

Een robot als collega: droom of nachtmerrie?

Als we recente krantenkoppen moeten geloven over de impact van `intelligente machines` op de werkplek, is het niet vreemd dat sommigen denken dat de mens binnenkort werkeloos is en op straat leeft. Door onheilspellende nieuwsberichten in bepaalde kringen, geloven veel mensen dat meer inzet van deze technologie in het bedrijfsleven zal leiden tot massaal banenverlies en ten koste gaat van de algehele inspraak op de werkplek. In de praktijk is de discussie gelukkig veel genuanceerder en zit er ook een andere kant aan het verhaal. In veel gevallen kan de komst van intelligente machines juist van positieve invloed zijn, niet alleen op bedrijven en hun algehele prestaties, maar ook op werknemers.

Artificial Intelligence

Dit gebeurt op het Mobile World Congress 2018

Digitale assistenten die alom aanwezig zijn, oplossingen doorspekt met AI, next generation winkelen en VR- en AR-toepassingen; het Mobile World Congress (MWC) deze week behandelt de trends en ontwikkelingen op mobiel gebied allemaal. De snelle ontwikkeling en toepassing van ideeën dwingen elke organisatie haar vooronderstellingen te heroverwegen en om elk onderdeel van het businessmodel opnieuw te bekijken. Wat komt op dit trendsettende congres aan bod?

Mobile