-

Dark social: krijg inzicht in onbekend sociaal verkeer

Volgens Rupert Staines van RadiumOne omvat sociaal verkeer via Twitter en Facebook en andere publieke diensten maar 30 procent van al het sociaal verkeer. “Dark social is de term voor al het sociaal verkeer dat moeilijk te traceren of identificeren is, zoals e-mail, IM en SnapChat”, vertelt Staines.

“De term Dark social is bedacht door Alexis Madrigal, redacteur voor Atlantic.com. Het gaat om sociaal verkeer dat je niet kan traceren via bijvoorbeeld Google Analytics. Zoals het kopiëren van een link naar een e-mail. Als bedrijf verlies je op dat moment het spoor van die gebruiker. Je hebt geen zicht op wat er daarna gebeurt: wie het ontvangt en of ze zelf weer de link delen”, legt Staines uit.

Bron van informatie

“Dark social wordt steeds groter. Het gemak van delen blijft groeien en ook de drang naar het delen. Dark social is een bron van bruikbare informatie dat inzicht geeft in hoe mensen zich gedragen. Met slimme tools kun je als bedrijf toch dit verkeer volgen, volledig anoniem uiteraard, en zo bepalen of mensen in de markt geïnteresseerd zijn in dit thema, product, dienst of wat dan ook”, vertelt Staines.

Wat kun je meten? “Iedere vorm van content, hoeveel mensen zich verbinden met deze content, hoe vaak dat gebeurt en wat de kracht is van die verbindingen… is dit een interessant onderwerp voor deze doelgroep op dit moment? Met adverteertools kan de doelgroep vervolgens worden gevolgd en worden getarget in real time. Dat maakt de ervaring voor gebruikers veel beter en bruikbaarder”, concludeert Staines.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond